STRUCTURAL DESIGN

Dit project start in de 3de Bachelor vanuit een selectie van bestaande producten aangeleverd door de maakindustrie of vanuit een selectie van producten van participerende bedrijven uit de voorgaande jaren .

Bij aanvang dienen analyses gemaakt te worden, met als doel het werkingsprincipe, het gebruiksconcept en/of het montageconcept te kunnen optimaliseren. De Design For Assembly - tool ontwikkeld door de Ugent zal hiervoor gebruikt worden.

Op basis van deze analyse worden door de student meerdere ontwerpbijstellingen voorgesteld en getoetst via breadboarding en berekeningen. Via een iteratief proces wordt het ontwerp geoptimaliseerd waarna het definitieve ontwerp tot op detaildesign gebracht wordt zodat de maakbaarheid en de vormelijke aspecten naar waarde kunnen ingeschat worden.

Productergonomie toepassing: de student voert een ergonomische analyse uit.

Mechanische aspecten van Producten:

College met betrekking tot montagerichtlijnen, tolerantiebeheer, Europese richtlijnen en verordeningen, normen en keurmerken en Design for Assembly. Als toepassing checkt de student zijn voorstel aan de machinerichtlijn.

Wanneer werken we

  • Deze opdracht loopt in het 1ste semester van oktober tem november op woensdag (8u/d - 6 weken // ofte 48u)
  • Projecten kunnen ingediend worden tot eind augustus (voor het komende academiejaar)
  • Voorgestelde producten dienen werkend en in drievoud aangeboden te worden ten laatste een maand voor aanvang van het academiejaar (september).

BACHELORPROEF

In de 3de Bachelor wordt het perspectief verruimd en de complexiteit verhoogd. Er is ruimte voor specialisatie en vooral voor integratie.

Dat alles komt tot uitdrukking in de bachelorproef. Voor het eerst gaat de student een nieuw product met een hogere complexiteit ontwerpen. Je werkt binnen een concrete bedrijfscontext - je kan kiezen tussen twee contexten - en krijgt een productidee of systeemontwerp als vertrekpunt.

Het is nu aan de student om de verschillende aspecten van productontwikkeling, zoals gebruik, materialisatie en vormgeving, te integreren. Bovendien werken ze binnen een economisch kader. De haalbaarheid van het product onderzoekt men aan de hand van verschillende analyse- en verificatietechnieken.

In de bachelorproef ontwikkelen ze een productontwerp gebaseerd op een gegeven concrete context, met de daarbij horende onderzoeksactiviteit. De hoofddoelstelling van dit opleidingsonderdeel is het kunnen integreren van zowel menskundige, technische als vormgerelateerde aspecten, rekening houdend met een gegeven economisch kader. De bachelorproef verandert ieder jaar van thema, altijd met een of meerdere industriële partners. Zo moesten de studenten recent nog een modulaire betaalzuil en een zonnesmelter ontwerpen.

Vaak terugkerende fasen van de bachelorproef zijn:

  • op basis van analyses, de specificaties van het productidee opstellen of verder uitdiepen vanuit alle toepasselijke disciplines
  • het systeemontwerp doorgronden en de randvoorwaarden in kaart brengen
  • een productontwerp in al zijn aspecten voorstellen, waarbij het systeemontwerp vertaald is naar materialen en verwerkingstechnieken
  • de haalbaarheid van het ontwerp nagaan aan de hand van aangeleerde analyse- en onderzoekstechnieken.


Wanneer werken we

Deze opdracht loopt in het 2de semester van maart tem mei 

DESIGN WORKSHOP

Deelname aan een ontwerptraject geïnitiëerd door de opleiding of externen (in teams)

De opdracht wordt aangereikt door docenten en/of onderzoekers. Het betreft een duidelijk omschreven ontwerpopdracht die aansluit bij de lopende pedagogische projecten of onderzoeken. (vb. Ontwikkeling van een behuizing voor een electronisch klokje – centrum voor zorgtechnologie, uitwerking van toonmodellen of functionele prototypes). Het project wordt begeleid door de initiatiefnemer. 

Deelname aan een (internationale) ontwerpwedstrijd  (individueel)

De opdracht wordt aangereikt door de wedstrijdorganisator (bv. Hema, Dyson, ...), kan ook hackathons/gamemarathons bevatten als het gaat om een ontwerpcomponent. Naast de deliverables opgelegd binnen het kader van het wedstrijdreglement dient de student tevens het gevolgde ontwerptraject te rapporteren en te illustreren. Daarbij dient er in overleg met de begeleider tevens een aantal ontwerpgerelateerde onderzoeken te worden uitgevoerd zoals marktonderzoek, gebruikersobservaties, scenario-analyses, ... Finaal wordt een volledig gedocumenteerd ontwerpdossier ingediend. 

INNOVATIEWEEK

Tijdens deze projectweek gooien de 2de Master studenten en de industriële partners uit verschillende sectoren hun toekomstvragen in de ring. De teams gaan de creatieve uitdaging aan om de vragen te vertalen naar toekomstgerichte concepten. Uitwisseling van visies en ideeën tussen de industriële partners leidt tot een kruisbestuiving buiten de normale denkpatronen. De resultaten van vorige jaren waren in elk geval een succes met een waaier van productideeën of businessconcepten voor zowel grote als kleine ondernemingen (*) rond diverse thema's.

Ondernemingen brengen producten en diensten op de markt die - gebaseerd op bestaande know-how, technologie, productie, distributie en maatschappij - de juiste functie vervullen voor de juiste doelgroep. Markten veranderen, trends wijzigen, nieuwe technologie komt beschikbaar. Onomkeerbare trends naar mondialisering, digitalisering en circulaire economie veranderen de spelregels. Dit zijn kansen voor innovatie en productontwikkeling.

De output van de workshops kan zijn:

1. Productideeën:

  • Nieuwe productideeën resulterend in gebruiksscenario's, quick-designs, concept designs.
  • - nieuwe toepassingen van bestaande technologie.
  • - oplossingen voor nieuwe problemen of voor problemen die belangrijker worden.
  • - andere benadering van innovatie via product-service of systemic-design benadering.

2. Ondernemingsideeën:

  • Definiëren van nieuwe business opportunities gerelateerd aan de ondernemingsdoelstellingen.
  • Omschrijving en kwantificering van doelgroepen, functies, en specificaties van nieuwe producten.

3. Onderzoekthema's:

  • Hypothesen voor verbetering definiëren en een plan voor het te verrichten onderzoek om dit te valideren. Dit kan aanleiding geven tot verder onderzoek of eventueel een masterproef.

4. Value by design:

  • Hoe kunnen interaction design en experience design leiden tot een grotere betrokkenheid van de gebruiker.

Voor de studenten is dit een weekvullend programma:

Aan elk thema werkt een team van 5 of 6 studenten; de onderneming is hun klant. Tijdens hun 5-jarige studie hebben ze uitgebreid kennis gemaakt met tools en methodes voor new product ideation en eco-design. Minder dan 4 maand verwijderd van hun diploma zijn ze perfect in staat om zelfstandig tot een resultaat te komen.

De inbreng die we minimum van de onderneming verwachten om de workshop mogelijk te maken is tweeledig:

  • Een bescheiden bijdrage voor de werking & dienstverlening.
  • Een fysieke aanwezigheid op de Campus Paardenmarkt op bepaalde tijdstippen:

Wanneer werken we

We werken in maart van ‘s morgens 9u tot ’s avonds 17u (tot 21u zijn de lokalen beschikbaar).

Op din/ don zal er de volledige dag gewerkt kunnen worden / op ma/woe/vrij zal door consult en opbouw maar halve dagen gewerkt kunnen worden.

Projecten indienen kan uiterlijk tot eind januari.

MASTERPROEF

De UA biedt de mogelijkheid een opdracht van uw onderneming of organisatie aan te pakken als onderwerp voor een masterthesis. Onze industriële partners zijn grote ondernemingen en KMO’s maar ook onderzoekscentra of starters, met een specifieke expertise in een bepaald domein, die al dan niet alle logistieke functies integreren (R&D, productie, distributie, commercialisering, ...).

Voor de onderneming biedt dit een unieke kans om zonder aanzienlijke kosten de haalbaarheid van innovatieprojecten of productideeën te onderzoeken waarvoor nog geen investeringsbudget is voorzien.

Ondernemingen die minder vertrouwd zijn met de praktijk van productontwikkeling maken kennis met de planmatige en integrale aanpak ondersteund door docenten uit verschillende disciplines.

Wat bieden we

  • De student besteedt bijna zijn volledige 2e master Productontwikkeling aan deze thesis. Ondersteund door de interne promotor en andere docenten onderzoekt en ontwerpt de student gedurende 9 maand een innovatief product, dienst of systeem. De mogelijkheid bestaat om dit te combineren met een stage in de onderneming (vraag naar ons protocol voor meer informatie)
  • Op basis van het resultaat zal het voor de onderneming of organisatie duidelijk zijn of het verantwoord is om te investeren in de verdere technische ontwikkeling, prototyping en productie van het product. De presentatie van het concept, de resultaten van het onderzoek en het businessplan kunnen dienen om investeerders aan te trekken of ontwikkelingsbudgetten aan te vragen.
  • Indien de planning overeenkomt met de doelstellingen van de onderneming qua time-to-market kan het einde van de thesis de start zijn van de verdere ontwikkeling in de industriële context. De meeste ondernemingen brengen dit binnen in hun interne R&D (O&O) afdeling of laten dit verder uitwerken door een extern ontwerpbureau. Soms is dit de start voor fundraising of aantrekken van investeerders. Soms wil de onderneming eerst een octrooi aanvragen.
  • Ook onze Antwerp Design Factory (ADF), een spin-off van de opleiding Productontwikkeling, biedt dienstverlening aan om projecten verder uit te werken richting realisatie, hi-fi prototyping, testen, nulserie en productie. ADF treedt ook op als incubator voor starters.
  • Laat ons uw ideeën kennen. In samenspraak met de opleiding kunnen projectomschrijvingen geoptimaliseerd worden in functie van de doelstellingen van de masterproef. Bekijk onze brochure over de Masterthesissen van voorgaande jaren via deze link > afstudeerprojecten

Waaraan denken we

  • Een nieuwe nood of een behoefte aan betere oplossingen, ontstaan uit een verandering in de samenleving, economie, milieu, trends, of wijzigende strategie van de onderneming.
  • Resultaten van onderzoek of nieuwe technologie, die mogelijkheden bieden om een bestaande nood op te lossen met een innovatief productconcept.
  • Bestaande technologie of systemen die kunnen worden aangewend voor andere toepassingen of voor een andere markt of doelgroep zoals bijvoorbeeld hoogtechnologische applicaties transformeren naar consumentgerichte toepassing.
  • Projecten in gespecialiseerde sectoren zoals geneeskunde, biologie, psychologie, high-tech moeten ondersteund worden door gevalideerd wetenschappelijk onderzoek of door specialisten terzake.

Met wie delen we

  • De onderneming krijgt het voorrecht voor exclusieve overname van de exploitatierechten op de creatie voor een fixed fee van 6.667 €. Toezegging moet pas nadat resultaten bekend zijn. Hiermee worden alle wettelijke aspecten geregeld inzake overdracht van intellectuele eigendom, exploitatierecht door de onderneming, billijke vergoeding aan de student en geheimhouding door UA en de student, indien nodig voor bescherming van IE of om strategische redenen.
  • Indien de resultaten niet voldoen voor de onderneming heeft ze geen verplichting tot overname en blijven alle rechten bij de student. Geheimhouding van resultaten vervalt. Geheime achtergrond informatie van de onderneming blijft wel gewaarborgd.
  • Vraag ons modelcontract met meer uitleg.

Hoe werken we

De masterthesis omvat dus de product-definitie en -ontwerp van een geverifieerde product-service oplossing uitgewerkt tot op conceptniveau.

Er zijn twee fases:

1. De Onderzoeksfase (productdefinitie): het vastleggen van o.a. doelgroep, markt, functies, gebruikseisen, beschikbare technologie en freedom to operate van het toekomstig product, dienst of systeem op basis van toegepast onderzoek en interdisciplinaire analyse.

2. De Ontwerpfase (productontwerp): ontwikkelen van deel-oplossingen, verificaties, en integraal concept-ontwerp.

Voor product-service projecten is dit het totaalconcept waarbij technologische oplossingen, bruikbaarheid, wenselijkheid door de consument, marktpotentieel, maakbaarheid en freedom to operate zijn onderzocht. Er is een raming van kostprijs en een businessmodel. Er is een strategie inzake IP bescherming. Kritische deeloplossingen die nieuw zijn werden door een test geverifieerd. Dit kunnen o.a. gebruikstesten zijn, technologische testen op TRL 3-4, berekeningen, virtuele simulaties of consumentenonderzoek. De presentatie van het totaalconcept gebeurt virtueel of via prototyping.

Strategic design projecten situeren zich in het front end van de innovatie, en zoeken vanuit de doelstellingen van de onderneming naar opportuniteiten voor de toekomst. Het resultaat is één of meerdere product-service ideeën of nieuwe businessmodellen met een aanwijsbaar marktpotentieel, economische relevantie en een maatschappelijk draagvlak in een stabiele of groeiende trend. Er is een strategie of stappenplan voor verder onderzoek en ontwikkeling. Het productidee is uitgewerkt als een visueel concept of gebruiksscenario.

Criteria

Projecten moeten inpasbaar zijn in het pedagogisch traject van de masterproef, de eindcompetenties en de milestones waarborgen.

Projecten waarbij alle specificaties reeds vastliggen, of waarvan principe-oplossingen of systeemontwerp reeds vastliggen komen niet in aanmerking. Evenmin komen redesign en stylingopdrachten in aanmerking, tenzij ze gekoppeld zouden zijn aan onderzoek in een ruimer kader van corporate design, branding of toekomstige productstrategie van een onderneming.

Projecten die uitsluitend gericht zijn op productie-efficiëntie of kostprijsreductie zijn geen onderwerp voor productontwikkeling. We doen geen technologie-ontwikkeling of gespecialiseerd basis-onderzoek maar kunnen wel vertrekkenvan nieuwe technologieën in ontwikkeling of lopend onderzoek voor zover de Proof Of Concept kan worden geleverd door de ontwikkelende partij in de loop van het project.

Het project moet omvangrijk genoeg zijn voor een masterproef. Het moet voldoende innovatie toelaten waardoor het nieuwe productconcept zich kan onderscheiden van bestaande oplossingen. Het heeft voldoende potentieel om een meerwaarde te creëren voor de ondernemer, de gebruiker en bij uitbreiding de economie en de samenleving, waardoor meteen het marktpotentieel aangetoond wordt.

Er moet voldoende aanwijzing zijn dat het probleem oplosbaar is door een service of een materieel product, m.a.w. het is geen louter politiek, wettelijk of macro-economisch probleem waarop je vanuit productontwikkeling geen vat hebt.

Indienen pitch

• naam van de onderneming (+ logo) & divisie

• contactpersoon en contactgegevens

• visie, missie, doelstellingen van de onderneming

• activiteiten, producten, diensten, sector, omvang

• ondernemingspijlers (O&O, productie, ditributie, ...)

• context waarbinnen het project ontstaat

• state-of-the-art binnen en buiten de organisatie.

• innovatieve impuls: socio-economische trends, wetgeving- marktevolutie, doelgroep, concurrentie- nieuwe technologie, recent onderzoek

• Trajectdoelstellingen of strategische doelstellingen

(Product Design - Product Service - Strategic Design - Systemic Design)

• omschrijf de uitdaging:

> de nood of opportuniteit die zich aandient

> doelgroep en gebruikscontext

> de op te lossen kernproblemen en beoogde functies

• extra ondersteuning inzetbaar voor het project (experten, prototyping, experimenten)

STAGE

Stage - een student uit het eerste masterjaar werkt 10 aaneensluitende weken (april-mei) in een onderneming aan opdrachten en onder begeleiding van een senior designer uit deze onderneming. Meer info over het aanbieden van een stageplaats.