Gezondheidsrecht en -ethiek: informatietechnologie en gegevensbescherming in de gezondheidszorg

Informatietechnologie en gegevensbescherming in de gezondheidszorg

Zorg voor de patiënt dankzij zorg voor diens data

Wat?

Deze micro-credential biedt de nodige expertise om bij te dragen aan een veilige en effectieve omgang met persoonsgegevens, vooral erg gevoelige en waardevolle gezondheidsgegevens.

Ze vormen niet alleen de sleutel tot levensreddende interventies, maar ook tot de ontwikkeling van innovatieve behandelingen en gezondheidsproducten. De opkomst van technologieën en artificiële intelligentie brengen op dat vlak risico's met zich mee: wat als vertrouwelijke informatie in de verkeerde handen valt? Of als een AI-algoritme een verkeerde diagnose stelt?

Daarom is een stevig rechtskader voor het verzamelen en gebruik van patiëntendata cruciaal.

Dit rechtskader is in volle ontwikkeling en in deze opleiding krijgen de deelnemers inzichten aangereikt om een positieve impact te hebben op deze evoluties.

Voor wie?

Deze micro-credential staat open voor alle geïnteresseerden in het gezondheidsrecht en de gezondheidsethiek, mits houder van een hogeschool of universitair diploma.