Een andere vorm van campagnevoeren?

Onderzoek door: Jonas Lefevere (VUB), Peter Van Aelst & Jeroen Peeters (Media, Middenveld & Politiek, UAntwerpen)

De belangrijkste bevindingen

Partijen gaan steeds minder uitgeven aan krantenadvertenties en steeds meer aan advertenties op sociale media. Het Vlaams Belang neemt in deze evolutie het voortouw. Tijdens de laatste weken voerde de partij evenwel geen campagne gericht op jongeren, maar trachtte eerder alle leeftijdsgroepen te bereiken.

  1. Online en offline advertentiecampagnes volgen een verschillende logica. Advertenties op Facebook zijn in vergelijking met de krantenadvertenties (1) inhoudelijker: er komen vaker beleidsthema’s aanbod, (2) presidentiëler: zijn meer gericht op één toppoliticus, en (3) negatiever: worden vaker gebruikt om kritiek te geven op andere partijen. 
  2. Het Vlaams Belang voerde op Facebook een eenduidige campagne die partijleider Tom Van Grieken en het thema migratie centraal stelde. Maar vooral haar positie in relatie tot andere partijen was uniek. De partij was het meest actief in het bekritiseren van andere partijen, en met name N-VA, maar werd zelf nauwelijks aangevallen door de andere partijen.