Autonomy and shared citizenship : a 'neutral' justification for RE?

Source
Religious education in a post-secular age : case studies from Europe / Franck, O. [edit.]; Thalén, P. [edit.]-p. 207-228
Author(s)

Moet de financiering van levensbeschouwingen worden herzien?

Source
Brussel, WijBurgers VZW, 2020,12 p.
Author(s)
Citation link

Faut il réviser le financement des cultes en Belgique?

Source
Bruxelles, NousCitoyens ASBL, 2020,10 p.
Author(s)
Citation link

L'approche culturelle ou interprétative?

Source
Le programme Éthique et culture religieuse : impasses et avenir / Hirsch, Sivane [edit.]; Jeffrey, Denis [edit.]-p. 87-104
Author(s)

Rejecting 'controversial' issues in education : a case study of ultra-orthodox Jewish schools in Belgium

Source
Religions - ISSN 2077-1444-11:4 (2020) p. 1-16

Terpstra, Marin & Theo De Wit (2019), Waarom tolerantie niet de hoogste waarde kan zijn. Over de omgang met heilige zaken, Eindhoven: Damon, pp. 299, ISBN 9789463402460

Source
Religie & samenleving - ISSN 1872-3497-15:2 (2020) p. 77-78
Author(s)

Godsdienstlessen of zedenleer voor kleuters? Absurd en gedateerd

Source
Knack.be-2020.08.31 (2020) p.
Author(s)

Is het doel nu volbracht voor de boeddhist?

Source
De standaard - ISSN 0779-3847- (2020.10.03) p. 46
Author(s)

Religion and equality in the workplace : a legal-philosophical analysis

Source
Equality : multidisciplinary perspectives / Levrau, F. [edit.]; Clycq N. [edit.]-p. 167-197

Le programme Éthiqe et culture religieuse : un exemple pour la Flandre belge?

Source
Étudier la religion au Québec : regards d’ici et d’ailleurs / Koussens, D. [edit.]; et al. [edit.]-p. 601-622
Author(s)

Deconfessionalising RE in pillarised education systems : a case study of Belgium and the Netherlands

Source
British journal of religious education - ISSN 0141-6200-41:3 (2019) p. 272-285
Author(s)

Deconfessionalising RE in Quebec and Flanders : a comparative study

Source
British journal of religious education - ISSN 0141-6200-41:1 (2019) p. 54-66
Author(s)

Ethics and religious culture: an inspiring example for religious education in Flanders?

Source
The journal of religious education - ISSN 1442-018X-67:1 (2019) p. 41-59
Author(s)

Maak godsdienstlessen facultatief en richt eindtermen op levensbeschouwelijke geletterdheid

Source
Knack online- (2019.01.23) p.
Author(s)

The new curriculum Roman-Catholic Religious Education in Flanders

Source
ORELA: Observatoire des religions et de la laïcité- (2019.02.02) p.
Author(s)

Ook zonder het lef om de Grondwet te herzien, is bijsturing levensbeschouwelijke vakken mogelijk

Source
Knack online- (2019.05.03) p.
Author(s)

Learning to live together : religious education and religious symbols in Flanders and Québec

Source
Education, citizenship and social justice - ISSN 1746-1979- () p. 1-15
Author(s)

Stel de vrijheid van onderwijs in vraag

Source
De standaard - ISSN 0779-3847- (2019.09.02) p. 36
Author(s)

Onderwijs in religie hoort niet thuis op de officiële school

Source
Knack online- (2019.10.26) p.
Author(s)

Kevin O'Grady : Religious education as a dialogue with difference: fostering democratic citizenship through the study of religions in schools

Source
British journal of religious education - ISSN 0141-6200- () p.
Author(s)

L'enseignement catholique flamand: l'épreuve de la sécularisation

Source
Piliers, dépilarisation et clivage philosophique en Belgique / Bruyère, Lynn [edit.]; et al.-p. 115-127
Author(s)

Echte vrijheid krijg je als je op school correct wordt geïnformeerd

Source
De Redactie.be- (2018.02.20) p.
Author(s)

Gebrek aan degelijk lesmateriaal nefast voor kwaliteit islamonderwijs

Source
Knack online- (2018.02.23) p.
Author(s)

De financiering van kunst staat toch ook niet in de Grondwet?

Source
De standaard - ISSN 0779-3847- (2018.03.07) p.
Author(s)

Wegen van Overgave. Een bespreking van een lesmethode over de islam vanuit een vergelijking tussen de godsdienstvakken in Vlaanderen en Nederland

Source
Narthex: tijdschrift voor godsdienst en levensbeschouwing - ISSN 1569-3015-18:1 (2018) p. 82-86
Author(s)

Islamic religious education in Belgian state schools : a post-secular perspective

Source
Journal of beliefs and values : studies in religion and education - ISSN 1361-7672-39:2 (2018) p. 132-143
Author(s)

Leren samenleven: levensbeschouwelijke vakken en symbolen op de openbare school in Vlaanderen en Quebec

Source
Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid - ISSN 0778-0443-3 (2017-2018) p. 162-173
Author(s)

Degelijk onderwijs is belangrijker dan godsdienstvrijheid

Source
Liberales nieuwsbrief- (2018.) p.
Author(s)

Religious studies and nonconfessional RE : countering the debates

Source
Religion & education - ISSN 1550-7394-45:2 (2018) p. 155-172
Author(s)

Naïma Lafrarchi: Maakt religie een verschil? Islamitische pedagogie beter begrijpen

Source
Ethische perspectieven - ISSN 0778-6069-28:1 (2018) p. 63-66
Author(s)

Vrijheid van godsdienst 2.0: feit of fictie?

Source
Een deliberatie over onderwijsvrijheid / Geerinck, Ilse [edit.]; et al.-p. 136-147
Author(s)

Algemeen hoofddoekverbod op school is juridisch geen haalbare kaart

Source
Knack Online- (2018.08.30) p.
Author(s)

Onderwijsvrijheid in Vlaanderen en Nederland: een vergelijkende studie

Source
Religie & samenleving - ISSN 1872-3497-13:3 (2018) p. 303-326
Author(s)

Naar niet-confessioneel levensbeschouwelijk onderwijs in een verzuild onderwijsstelsel: een pleidooi vanuit de Lage Landen

Source
Pedagogiek : wetenschappelijk forum voor opvoeding, onderwijs en vorming - ISSN 1567-7109-38:3 (2018) p. 287-312
Author(s)

State Support for religion in Belgium : a critical evaluation

Source
Journal of church and state - ISSN 0021-969X-59:1 (2017) p. 59-80
Author(s)

Coping with diversity in religious education : an overview

Source
Journal of beliefs and values : studies in religion and education - ISSN 1361-7672-38:1 (2017) p. 105-120
Author(s)

Als we godsdienstvrijheid ernstig nemen, moeten we ook nadenken over financiering van erediensten

Source
Knack Online- (2017.02.25) p.
Author(s)

Naar een échte scheiding van kerk en staat

Source
Samenleving en politiek - ISSN 1372-0740-2 (2017) p. 32-38
Author(s)

Ongedoopte leerkrachten moeten zelfde kansen krijgen

Source
Gazet van Antwerpen - ISSN 0771-1581- (2017.03.10) p.
Author(s)

Gelijke onderwijskansen voor leerkrachten, ouders en leerlingen

Source
Liberales : nieuwsbrief- (2017.03.17) p.
Author(s)

Onverdoofd slachten: op weg naar gelijkheid

Source
Gazet van Antwerpen - ISSN 0771-1581- (2017.04.03) p.
Author(s)

Islamic education in Belgium : past, present and future

Source
Religious education - ISSN 0034-4087-112:5 (2017) p. 491-503
Author(s)

Stop met de bevoorrechting van religieuze organisaties

Source
Gazet Van Antwerpen- (2017.04.15) p.
Author(s)

Hoog tijd om ons los te maken uit de religieuze wurggreep van de grondwet

Source
De Morgen- (2017.04.18) p.
Author(s)

Overheid moet haar zeg krijgen over levensbeschouwing in het onderwijs

Source
Knack - ISSN 0772-3210- (2017.05.11) p.
Author(s)

Geld voor je god? De financiering van levensbeschouwingen in België

Source
Brussel, UPA, 2017,168 p.
Author(s)

Waarom critici van LEF in de klas de bal misslaan

Source
Knack Online- (2017.05.25) p.
Author(s)

Country report: Belgium - Flemish Community

Source
British journal of religious education - ISSN 0141-6200-39:3 (2017) p. 234-239
Author(s)

Ook vluchtelingen hebben recht op een epicurisch bestaan

Source
De Redactie- (2017.08.20) p.
Author(s)

Nee, LEF is niet neutraal en hoeft dat ook niet te zijn

Source
De standaard - ISSN 0779-3847- (2017.09.01) p.
Author(s)

Gaan eindtermen levensbeschouwing in tegen de scheiding tussen kerk en staat?

Source
Knack online- (2017.10.12) p.
Author(s)

Financiering religies hoort niet thuis in de Grondwet

Source
Liberales nieuwsbrief- (2017.10.27) p.
Author(s)

59 jaar Schoolpact: de overheid controleert best ook de inhoud van de levensbeschouwelijke vakken

Source
Knack online- (2017.11.20) p.
Author(s)

Hoe maken we financiering van erediensten neutraler en democratischer?

Source
Knack online- (2017.11.29) p.
Author(s)

Niet-confessioneel religieonderwijs en neutraliteit : naar een interpretatieve benadering?

Source
Ethische perspectieven - ISSN 0778-6069-27:3 (2017) p. 211-232
Author(s)

Religious freedom in education : the United States versus Belgium

Source
Religion & education - ISSN 1550-7394- (2016) p. 1-30
Author(s)

The freedom of religion and the freedom of education in twenty-first-century Belgium: a critical approach

Source
British journal of religious education - ISSN 0141-6200-38:3 (2016) p. 308-324
Author(s)

EHRM 12 juni 2014

Source
Rechtskundig weekblad - ISSN 1782-3463-79:26 (2015-2016) p. 1036-1037
Author(s)

Twee gezichten : de vriendelijke en dreigende januskop van religie

Source
Kunst en wetenschap-25:1 (2016) p. 29-30
Author(s)

Naar een nieuwe aanpak van het godsdienstonderwijs

Source
Gazet van Antwerpen - ISSN 0771-1581- (2016.03.09) p.
Author(s)

In favor of a shift, against elimination : the future of RE in catholic schools in XXI century Belgium

Source
Usuteaduslik Ajakiri - ISSN 1406-6564-69:1 (2016) p. 25-37
Author(s)

Islamonderwijs in België : heden, verleden en toekomst

Source
Samenleving en politiek - ISSN 1372-0740-4 (2016) p. 51-59
Author(s)

Katholieke dialoogscholen : een geloofwaardig project?

Source
Gazet van Antwerpen - ISSN 0771-1581- (2016.05.06) p. 26-27
Author(s)

Laïciteit en financiering van levensbeschouwingen niet in de Grondwet

Source
Liberales : nieuwsbrief-483 (2016) p.
Author(s)

Is het nog van deze tijd dat merendeel van Vlaamse scholen voorgezeten wordt door een bisschop?

Source
Knack online- (2016.05.09) p.
Author(s)

Vrijheid van onderwijs, toch op papier

Source
De standaard - ISSN 0779-3847- (2016.05.25) p.
Author(s)

Vrijheid van onderwijs : feit of fictie?

Source
Liberales nieuwsbrief- (2016.05.27) p.
Author(s)

Liberal neutrality and state support for religion

Source
Zürich, Springer, 2016,213 p.
Author(s)

Jainisme : de Shri Shanheshwar Parshvanath Jain Derasar

Source
- ISSN 0927-3506-25:3 (2016) p. 33-34
Author(s)
Citation link

Moeten we allemaal betalen voor kerk of moskee?

Source
De standaard - ISSN 0779-3847- (2016.08.12) p.
Author(s)

Godsdienstonderwijs : 'Wat we nodig hebben is gedegen kennis over diverse levensbeschouwelijke tradities'

Source
Knack - ISSN 0772-3210- (2016.09.03) p.
Author(s)

Kwaliteit van islamonderwijs: dweilen met de kraan open

Source
Gazet van Antwerpen- (2016.11.17) p.
Author(s)

Ronald Tinnevelt en Yvonne Denier, red. Martha Nussbaum: Filosofie als activisme

Source
Tijdschrift voor filosofie - ISSN 1370-575X-78 (2016) p. 212-214
Author(s)

Overheidssteun voor religie : antiperfectionisme of perfectionisme?

Source
Netherlands journal of legal philosphy - ISSN 2213-0713-44:1 (2015) p. 62-82
Author(s)

Jean-Philippe Schreiber: La Belgique, état laïque ... ou presque

Source
Liberales : nieuwsbrief-438 (2015) p.
Author(s)

Niet iedereen heeft een duidelijke levensbeschouwelijke identiteit

Source
De morgen - ISSN 1374-7916- (2015.01.17) p.
Author(s)

Als je de godsdienstlessen er moet bijnemen

Source
De standaard - ISSN 0779-3847- (2015.03.12) p.
Author(s)

Levensbeschouwingen in de Belgische grondwet

Source
Liberales : nieuwsbrief-446 (2015) p.
Author(s)

Verplicht vak over levensbeschouwingen, ethiek en filosofie

Source
Kunst en wetenschap-24:2 (2015) p. 28
Author(s)

Autonome keuzes : overheidssubsidies voor kunst in een liberale democratie

Source
- ISSN 0927-3506-24:3 (2015) p. 7-8
Author(s)

Oosterse tradities en atheïsme

Source
Samenleven met overtuiging(en) : levensbeschouwing, democratie en wetenschap / Loobuyck, Patrick [edit.]-p. 65-88

De Scheiding tussen Moskee en Staat

Source
De standaard - ISSN 0779-3847- (2015.12.04) p.
Author(s)

De Scheiding tussen Moskee en Staat

Source
Gazet van Antwerpen - ISSN 0771-1581- (2015.12.04) p.
Author(s)

Onze grondwet en levensbeschouwelijke ideologieën

Source
Liberales Nieuwsbrief- (2015.12.04) p.
Author(s)

Godsdienst-en onderwijsvrijheid in België anno 2015

Source
Res publica : tijdschrift voor politieke wetenschappen - ISSN 0486-4700-57:4 (2015) p. 483-502
Author(s)

Les cours de religion en Belgique : situation actuelle et débats

Source
Le défi de lenseignement des faits religieux à lécole, réponses européennes et québécoises / Willaime, Jean-Paul [edit.]-p. 171-188

Religious and citizenship education in Belgium/Flanders : suggestions for the future

Source
Education, citizenship and social justice - ISSN 1746-1979- (2014) p. 1-13
Author(s)

Govert den Hartogh, Frans Jacobs en Theo van Willigenburg: Wijsgerige ethiek : hoofdvragen, discussies en inzichten

Source
Tijdschrift voor filosofie - ISSN 1370-575X-76:3 (2014) p. 629-630
Author(s)

Waarheen met de levensbeschouwelijke vakken in Vlaanderen?

Source
Pedagogiek : wetenschappelijk forum voor opvoeding, onderwijs en vorming - ISSN 1567-7109-33:2 (2013) p. 103-118

Gerhard Besier & Hubert Seiwert (eds.) : Religious freedom and State-Church-relations in Europe and the USA [Die Religionsfreiheit und das Staat-Kirche-Verhältnis in Europa und den USA]

Source
International journal of philosophy and theology - ISSN 2169-2327-74:3 (2013) p. 255-256
Author(s)

The future of religious education on the Flemish school curriculum : a plea for integrative religious education for all

Source
Religious education - ISSN 0034-4087-108:5 (2013) p. 482-498

Liberalisme en overheidssteun voor scholen met een levensbeschouwelijk karakter: hoe en waarom?

Source
Ethiek en maatschappij - ISSN 1373-0975-15:1 (2013) p. 21-38
Author(s)

Is active state support for religions and worldviews compatible with the liberal idea of state neutrality? A critical analysis of the Belgian case

Source
Journal of church and state - ISSN 0021-969X-55:3 (2013) p. 478-497

Hoe neutraal is kerkfinanciering? Een politiek-filosofische analyse

Source
Antwerpen, Universiteit Antwerpen, Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Departement Wijsbegeerte, 2012,467 p.
Author(s)

Islamles in katholiek onderwijs geeft verkeerde antwoord op terechte vraag

Source
Tertio: christelijk opinieweekblad - ISSN 1375-6796-665 (2012.11.07) p. 10-11

Hoe neutraal is kerkfinanciering? Kritische analyse van het Belgische erkennings- en ondersteuningsbeleid

Source
Netherlands journal of legal philosphy - ISSN 2213-0713-41:1 (2012) p. 12-27

Towards integrative religious education in Belgium and Flanders : challenges and opportunities

Source
British journal of religious education - ISSN 0141-6200-33:1 (2011) p. 17-30

Barry and Kukathas as inspiring sources for a church-state system in Belgium

Source
Journal for the study of religions and ideologies - ISSN 1583-0039-10:28 (2011) p. 3-20

Brian Barrys egalitarian liberalism as an inspiring source for a fair church-state system, as illustrated by the Belgian case

Source
Religion in the public sphere : proceedings of the 2010 Conference of the European Society for Philosophy of Religion / Trigg, Roger [edit.]; et al. [edit.]- () p. 211-224
Author(s)

Jonathan Quong : Liberalism without perfection

Source
Ethical perspectives - ISSN 1370-0049-18:3 (2011) p. 456-459
Author(s)

The challenges of the paradigm shift in religious education

Source
Religious education in a plural, secularised society : a paradigm shift / Franken, Leni [edit.]; e.a.-p. 169-176

'Religious education in Belgium : historical overview and current debates

Source
Religious education in a plural, secularised society : a paradigm shift / Franken, Leni [edit.]; e.a.-p. 35-54

Een neutrale overheid: whats in a name? Hoe abstracte, filosofische neutraliteit en inclusieve, actieve, contextgevoelige neutraliteit elkaar niet uitsluiten

Source
Filosofie en praktijk : praktische problemen in filosofisch perspectief - ISSN 0167-2444-32:4 (2011) p. 69-82

Ja of neen aan het leven? Schopenhauers visie op de dood en de invloed ervan op Thomas Mann

Source
Schopenhauer lezen / Wolfs, Torben [edit.]-p. 99-116
Author(s)

Een rechtvaardige kerk-staat verhouding voor België? Kritische reflecties aan de hand van Barry en Kukathas

Source
Filosofie en praktijk : praktische problemen in filosofisch perspectief - ISSN 0167-2444-31:1 (2010) p. 58-71

Erik Borgman: Overlopen naar de barbaren: het publieke belang van religie en christendom

Source
Bijdragen : tijdschrift voor filosofie en theologie - ISSN 0006-2278-71:1 (2010) p. 105-106
Author(s)

Omgaan met religie en religieuze diversiteit in een geseculariseerde samenleving: actuele pijnpunten, uitdagingen en perspectieven

Source
Res publica : tijdschrift voor politieke wetenschappen - ISSN 0486-4700-52:2 (2010) p. 231-245

Jürgen Habermas & Joseph Ratzinger : Dialectiek van de secularisering

Source
Ethische perspectieven - ISSN 0778-6069-20:3 (2010) p. 326-329
Author(s)

Wim Van Rooy : De malaise van de multiculturaliteit

Source
Ethische perspectieven - ISSN 0778-6069-19:1 (2009) p. 133-135
Author(s)

Het schoolpactcompromis in vraag gesteld: pleidooi voor een nieuw vak over levensbeschouwingen en filosofie in het Vlaams onderwijs

Source
Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid - ISSN 0778-0443-1/2 (2009/2010) p. 44-64

Mark van de Voorde : Geloof en politiek : een vis op een fiets?

Source
Ethische perspectieven - ISSN 0778-6069-19:4 (2009) p. 453-456
Author(s)

Hoe absoluut is godsdienstvrijheid? Over de schurende relaties tussen recht en religie

Source
Streven : cultureel maatschappelijk maandblad - ISSN 0039-2324-75:4 (2008) p. 369-374

Gilly Coene & Cia Longman (red.): Eigen emancipatie eerst? Over de rechten en representatie van vrouwen in een multiculturele samenleving

Source
Ethische perspectieven - ISSN 0778-6069-18:3 (2008) p. 503-505
Author(s)

Gijs Dingemans: In vredesnaam: religie in een democratische samenleving

Source
Ethische perspectieven - ISSN 0778-6069-18:2 (2008) p. 269-271
Author(s)

Tariq Modood : Multiculturalism

Source
Ethical perspectives - ISSN 1370-0049-15:4 (2008) p. 554-558
Author(s)

Guido Vanheeswijsk : Tolerantie en actief pluralisme : de afgewezen erfenis van Erasmus, More en Gillis

Source
Ethische perspectieven - ISSN 0778-6069-18:4 (2008) p. 622-624
Author(s)