Lezing/concert: Manuel M. Ponce en de uitvinding van de barok

In 1929 vroeg Andrés Segovia aan Mexicaanse muzikant Manuel M. Ponce om een ​​suite in barokstijl samen te stellen, die op een zodanige manier zou gerealiseerd worden dat ze zou toegeschreven kunnen worden aan een muzikant uit deze periode, Silvius Leopold Weiss (1687-1750). Ponce accepteerde het voorstel, maar het werk werd nooit gepubliceerd en het manuscript verdween tijdens de Spaanse burgeroorlog. De enige bron die we ervan hebben, is de opname die Segovia onder die twijfelachtige benaming maakte op 6 oktober 1930, en die is kwetsbaar vanwege de toenmalige technologie.

Dit was niet de enige keer dat Segovia Ponce vroeg om werken in een stijl uit het verleden, en het was vooral in de barokstijl dat ze hun toevlucht namen tot valse toeschrijving.

Door deze muziek opnieuw te ontdekken, door op verloren gegane of verborgen bronnen te wijzen, door ons af te vragen waarom Segovia dit - het creëren van een repertorium en een traditie voor dit instrument - aan Ponce heeft voorgesteld, en vooral door te proberen achterhalen waarom Ponce akkoord is gegaan om eraan deel te nemen, kunnen we ook ontdekken dat in het universum die het muzikale oeuvre, en met name de gitaarmuziek, van Ponce uitmaakt, zijn volledige muzikale taal bevat. Daarin toont hij de nutteloosheid van het originele en het unieke, de permanentie van meervoudige oplossingen, de grootheid van opzettelijk anachronisme en apocriefe toeschrijving, en de schoonheid van de enorme synthese van een eeuwenoud erfgoed.

Op 5 november om 18.30 uur zal de Mexicaanse muzikant Raúl Zambrano ons verrassen met een lezing/concert over dit onderwerp.

Praktisch

Manuel M. Ponce en de uitvinding van de barok - een muzikale lezing
Wanneer: dinsdag 5 november, 18.30u
Waar: Kapel van de Grauwzusters (Lange Sint-Annastraat 7-11, 2000 Antwerpen)
GRATIS INKOM