ECHO voert onderwijskundig onderzoek met als doel het wetenschappelijk onderbouwen van zijn opleidingsactiviteiten. 

Hierbij staan 2 invalshoeken centraal:

  • Onderzoek naar de impact van onze opleidingsactiviteiten;
  • Onderzoek naar de belangrijkste onderzoeksgebieden binnen de context van hoger onderwijs.

De onderzoeksresultaten vormen de basis voor de verbetering van het design en de inhoud van de ECHO-activiteiten.

Ons onderzoek wordt gepresenteerd op nationale (bv. de jaarlijkse VFO-studiedag) en internationale (vb. ORD, EARLI, ICED en AERA) congressen. Deze congressen bieden opportuniteiten voor het uitwisselen van kennis en ideeën met andere onderzoekers.

ECHO publiceert zowel in verschillende Nederlandstalige tijdschriften (vb. Tijdschrift voor Hoger Onderwijs, Onderzoek van Onderwijs en Pedagogische Studiën) als in internationale tijdschriften (vb. International Journal for Academic Development, Educational Research Review, Higher Education, Learning Environments Research). Deze publicaties helpen om de verspreiding van onze onderzoeksresultaten te bevorderen.