Maand voor etnisch culturele inclusie & globaal engagement

Introductie

In 2020 kwam UAntwerpen naar buiten met een boodschap naar aanleiding van de Black Lives Matter beweging. Ervaringen en suggesties werden verzameld en er werd steun betuigd aan de beweging door de UAntwerpen. Deze input werd benut door Team Diversiteit & Inclusie voor diens beleidsmatige opdracht. In maart 2022 huldigde rector Herman Van Goethem, in het bijzijn van de familie Lumumba, de Aula Patrice Lumumba in om het koloniaal verleden van onze universiteit te erkennen, huidige machtsongelijkheden te benoemen en aan te pakken en de waarden waar Patrice Lumumba symbool voor staat een plek te geven aan de universiteit. Zo werden de waarden emancipatie, respect, gelijkwaardigheid en mensenrechten onder de aandacht gebracht van de brede UAntwerpen gemeenschap.

Hoewel deze initiatieven zinvol en sensibiliserend zijn, is het ook belangrijk dat we voldoende blijven werken aan structurele veranderingen. Hoger onderwijsinstellingen in Vlaanderen hebben nog een weg te gaan in het tegengaan van etnisch-culturele ongelijkheden. De maand maart willen we voortaan in het teken stellen van etnisch-culturele diversiteit en inclusie. We dagen daarbij de UAntwerpen gemeenschap uit om samen verder werk te maken van etnisch-culturele inclusie. Daarnaast richten we de blik niet enkel naar onze universiteit, maar ook naar de wereld. We zetten in maart namelijk ook globaal engagement in de kijker. Globaal Engagement wenst een katalysator te zijn om kwesties op de universitaire agenda te plaatsen en kritische discussies te bevorderen rond internationale samenwerking, dekolonisatie, kennisproductie en kritische wereldburgerschap in het algemeen en de relaties van de UAntwerpen met het Globale Zuiden in het bijzonder. Deze laatste focus beperkt zich niet enkel tot internationale partnerschappen, maar ook de omgang met studenten en personeel aan onze campussen. Dekolonisatie als proces vereist het stimuleren van open discussies en reflectie, waarbij kritische zelfreflectie en vragen over (etnisch-culturele) ongelijkheid en onrechtvaardigheid die gelinkt zijn aan macht niet uit de weg worden gegaan.

Er werden ook beleidsmatige stappen gezet. In 2022 werd het Strategisch Kader voor Globaal Engagement gelanceerd. In december 2023 werd een engagementsverklaring voor etnisch-culturele inclusie met bijhorend wetenschappelijk onderbouwd beleidsdocument, door alle Vlaamse universiteiten ondertekend. Dit was een initiatief van de VLIR, de Jonge Academie en de Vlaamse Vereniging voor Studenten. Beide initiatieven beogen structurele veranderingen teweeg te brengen.

In de maand maart vindt ook de Internationale dag tegen racisme (21/3) plaats.

Maart 2024 staat dus in het teken van etnisch-culturele inclusie en globaal engagement. Tijdens deze maand willen wij jou, student of personeelslid, betrekken in de stappen die we hebben genomen en ook inspraak geven in de stappen die we als universiteit in de toekomst nog kunnen nemen.

Ontdek op deze pagina interessante beleidsdocumenten, initiatieven en campagnes en boeiende activiteiten die UAntwerpen in de maand maart organiseert.

Bepaal mee onze inclusieve toekomst!