Streven naar inclusieve zorg: het belang van mensen met een verstandelijke beperking in zorgopleidingen

Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaker gezondheidsproblemen en overlijden vaak vroegtijdig. Zorgverleners zijn onvoldoende opgeleid om bij deze doelgroep klinische tekens en specifieke zorgnoden te herkennen en hebben moeite met communicatie. Om de kennis en vaardigheden van zorgverleners te verbeteren en inclusie/participatie te bevorderen, leiden we mensen met een verstandelijke beperking op tot simulatiepatiënt in een skillslab. We bieden vervolgens professionele vorming aan in een pilootproject.


Een kloof in de gezondheidssector

Mensen met een verstandelijke beperking hebben vaak moeite met het kenbaar maken van hun (gezondheids-)klachten en behoeften. Tegelijkertijd zijn zorgverleners die niet werkzaam zijn in de gehandicaptensector, onvoldoende opgeleid om bij deze doelgroep klinische signalen en specifieke zorgbehoeften te herkennen. Hierdoor ervaren ze vaak moeilijkheden bij het afstemmen van hun communicatie op deze populatie. Wij trachten hier verandering in te brengen door samen met deze mensen communicatietrainingen van zorgverleners en studenten op te zetten. We kunnen waardevolle feedback krijgen vanuit het perspectief en noden van deze doelgroep, door hen op te leiden tot simulatiepatiënt. Hiervoor kunnen zij gebruik maken van Kwartier Z, een levensechte oefenruimte van de Provincie Antwerpen, dat bestaat uit een volledig uitgerust appartement, een grote polyvalente ruimte, enkele leslokalen en een huisartsenpraktijk. Deze ruimtes zijn zeer geschikt voor simulatieleren van (toekomstige) zorgprofessionals, waar zij in een gecontroleerde omgeving hun vaardigheden kunnen oefenen.

Zorgverleners trainen hun communicatieskills

Zo verbeteren zorgverleners en medische studenten niet alleen hun kennis en vaardigheden, maar bevorderen we de inclusie en participatie van personen met een verstandelijke beperking. Met dit pilootproject helpen we een brug te bouwen tussen onderwijs en de arbeidsmarkt enerzijds, en tussen wetenschap en praktijk anderzijds. De simulatiepatiënten kunnen op deze manier hun ervaringen en noden delen en kan er zo ingezet worden op meer gepaste, inclusieve, patiëntgerichte en kwaliteitsvolle zorg.