Bilaterale wirtschaftliche und politische Beziehungen zwischen Deutschland und Belgien

Kennis Duits bepalende factor voor carrière

Datum: 26 november 2015

Inleiding: De kennis van het Duits is een "Schlüsselfaktor" voor het verdere verloop van een carrière. Daarover waren alle sprekers van het congres over de 'Bilaterale economische en politieke relaties tussen België en Duitsland' het eens.

Voor de Duitse ambassadeur Rüdiger Lüdeking, is taalkennis niet alleen op professioneel vlak belangrijk maar ook een sleutel tot een andere cultuur.  Lüdeking, pas sinds twee maanden in België, verheugde zich over het feit dat hij de Universiteit Antwerpen als eerste universiteit in Vlaanderen mocht bezoeken.

Vicerector professor Johan Meeusen onderstreepte het belang van een degelijke talenkennis voor de Universiteit Antwerpen. Door initiatieven zoals het ‘Duitslandjaar’ werd Duits al twee keer extra in de kijker gezet.

Patrick Danau, CEO Audi Brussel, vertelde over zijn carrière bij de Audi- en VW-groep. “Om hogerop te geraken waren naast flexibiliteit en mobiliteit de kennis van het Duits doorslaggevend”, aldus Danau. Op vraag van de studenten ging hij ook in op de interculturele verschillen tussen Duitsers en Belgen, bijvoorbeeld bij het vergaderen of het oplossen van problemen.

Hans-Wolfgang Busch, directeur-generaal van de Belgisch-Luxemburgs-Duitse Kamer van Koophandel, toonde de nauwe economische banden tussen België en Duitsland aan. 730 Duitse bedrijven zijn in België actief; zij vertegenwoordigen ongeveer 84.000 medewerkers. Audi, Siemens, BASF, Bayer en Bosch zijn hierbij de grootste namen. Maar ook 320 Belgische ondernemingen zoals Solvay, Arcomet, Lotus en Recticel zijn in het buurland actief.

Linguapolis presenteerde aan de talrijke studenten het Deutschcafé. Het initiatief biedt sinds 2009 aan taalleerders Duits de kans om hun taalkennis buiten de lessen te vervolmaken en in contact te komen met nieuwe thema’s en mensen.

Het evenement vond plaats op 25 november aan de Universiteit Antwerpen en werd georganiseerd door professor Ingeborg Dusar van het Instituut voor Professionele en Academische Communicatie (IPAC).

Foto


V.l.n.r  Prof. Ingeborg Dusar, ambassadeur Rüdiger Lüdeking, Patrick Danau (CEO Audi Brussel), Hans-Wolfgang Busch (debelux AKH) en vooraan Margret Oberhofer (Linguapolis).