Pro League Business School gaat van start

Met de Pro League Business School lanceren UAntwerpen en de organisatie van professionele Belgische voetbalclubs een intensieve opleiding met als doel het management van de clubs duurzaam te versterken.

Met de oprichting van de Pro League Business School zet de Pro League - na het nieuwe competitieformat, een nieuwe en kleinere raad van bestuur met onafhankelijke bestuurders, veel strengere financiële spelregels voor de clubs en een modern veiligheidsplan - een volgende stap in haar hervorming. CEO Lorin Parys: “In ons globaal plan Football First hebben we beloofd het management van onze clubs duurzaam te versterken. Dat doen we nu door te investeren in een business school in samenwerking met de Universiteit Antwerpen. De eerste lichting bestaat uit meer dan 70 deelnemers en 40 docenten vanuit de hele wereld zoals Javier Tebas, voorzitter van La Liga of professor Greenhow van de Australische Bond University. Zij komen inzichten delen met onze clubleiders en discussiëren over thema’s zoals financieel management, financial fair play, ethiek, mediarechten, sponsoring, duurzaamheid of stadionmanagement.”

Ondersteuning op managementvlak

De eerste editie van de Business School verwelkomt dus meer dan 70 deelnemers, onder wie managers en kaderleden van professionele Belgische voetbalclubs en enkele deelnemers van Europese topclubs en leagues. Sprekers zoals Bernd Reichart, CEO van A22 Sports, het bedrijf achter de Superleague, Jan Van Esbroeck, CEO van het Sportpaleis en Andrea Traverso, directeur Financial Sustainability bij UEFA zullen het debat animeren. Daarnaast bestaat het docentenkorps uit professoren en experten uit o.a. België, het VK, Nederland, Kroatië, Noorwegen, India, Zuid-Afrika, Dubai en Italië.

Met de aftrap van de Pro League Business School wordt een volgende doelstelling uit Football First, het toekomstplan van de Pro League, concreet. CEO Lorin Parys: “Het is geen geheim dat de financiële toestand van onze profclubs precair is. Daarom hebben we niet alleen veel strengere financiële regels afgesproken die dit seizoen van kracht worden, maar ondersteunen we onze clubs ook duurzaam op managementvlak. Daar staat tegenover dat deelnemen niet vrijblijvend is. Elke Jupiler Pro League club moet over drie jaar minstens drie managers hebben die de Pro League Business School hebben gevolgd. Voor de Challenger Pro League ligt het minimum op twee. Het initiële programma bestaat uit vijf modules van telkens twee intensieve dagen. Elke deelnemer moet 90% van de tijd aanwezig zijn en twee keer per jaar deelnemen aan de opvolgcursussen. Het is misschien de minst in het oog springende hervorming uit Football First, maar op lange termijn zou het wel eens de belangrijkste kunnen blijken.”

Kritisch reflecteren

Voor Robby Houben, professor van de Faculteit Rechten van de Universiteit Antwerpen en mede-initiatiefnemer van de Pro League Business School, bewijst het initiatief de professionalisering van ons voetbal: ”Ik werk aan de Universiteit Antwerpen al een aantal jaren aan goed bestuur in het profvoetbal en bouwde gaandeweg een breed internationaal netwerk van experten op. In de Pro League vonden wij de partner om de internationale expertise te ontsluiten voor onze Belgische clubs. De onmiddellijke interesse van de Pro League voor ons programma toont aan dat het Belgische clubvoetbal professionalisering ernstig neemt. Met de Pro League Business School bieden we academische context en perspectieven van voetbalstakeholders. De deelnemers worden uitgenodigd om kritisch te reflecteren over goed bestuur in het profvoetbal en daarover in dialoog te gaan met de experten. Het doel is dat elke club inzichten opdoet voor de verbetering van de eigen clubstructuur, om zo cumulatief een positieve impact te hebben op de hele werking van ons Belgisch profvoetbal.”