
Op 25 september 2025 vieren wij 25 jaar vaardighedenonderwijs geneeskunde met een jubileumcongres aan de Universiteit Antwerpen!
Al meer dan 25 jaar bouwen wij in de Universiteit Antwerpen aan een rijk vaardighedencurriculum aan de hand van kleine-groepen (simulatie)onderwijs. Onderzoek toont immers dat hoofd, hart én handen belangrijk zijn op de werkvloer! Toekomstige artsen krijgen zo de beste feedback op basisvaardigheden zoals actief luisteren en hechten, gevorderde skills zoals intiem onderzoek en communicatie bij psychose, maar ook op onmisbare, maatschappelijk relevante competenties zoals professionele ontwikkeling en omgaan met diversiteit.
Kwaliteitsvol onderwijs stoelt op inspirerend onderzoek, voortdurende innovatie, kritische studenten, gedreven lesgevers, mondige patiënten en samenwerking over grenzen heen... daarom stelden wij een afwisselend congresprogramma samen met inbreng van eigen team, én van zuster-hogescholen en universiteiten. Uit de vele boeiende inzendingen kunnen we afleiden dat vaardighedenonderwijs in Vlaanderen lééft!
Inschrijven kan via het inschrijvingsformulier. Bevestig uw inschrijving door het inschrijvingsgeld te storten op rekening van UAntwerpen
IBAN BE57 7350 0799 7535
BIC KREDBEBB
met vermelding van "SC250036 + NAAM + VOORNAAM".
- Basistarief tem 31 augustus 150€
- Studenten (Bachelor-Master FGGW UAntwerpen) en simulatiepatiënten (Vaardighedenteam UAntwerpen) tem 31 augustus 60€
- Vanaf 1 september 2025 voor iedereen 200€
- Indien u na inschrijving toch zelf niet kan deelnemen, mag u zich laten vervangen. Een terugstorting van het inschrijvingsgeld is niet mogelijk.
PROGRAMMA
8u30 Onthaal met koffie
9u00 Verwelkoming door prof. Benedicte De Winter, diensthoofd vaardighedenteam UA
9u10 State of the Art: Simulatiepatiënten in het vaardighedenonderwijs, door Sophie Ampe, verantwoordelijke simulatiepatiëntenwerking vaardighedenteam UA
9u30 Onderwijsgerichte mondelinge presentaties
9u30 INCLUSIEVE ZORG - Harutyunyan Lusine et al. (Eliza, UA): Op weg naar inclusieve zorg: personen met een verstandelijke beperking inschakelen als simulatiepatiënt in zorgopleiding
9u45 PEER SUPPORT - Albrecht Sophie et al. (Zorg in Connectie, KdG): Veerkrachtig starten in de gezondheidszorg met peer support
10u00 PEER TEACHING - Roosen Jorg et al. (STEPS vaardigheidscentrum KUL): Gericht opleiden van studentenopleiders versterkt de kwaliteit van vaardigheidsonderwijs in de geneeskundeopleiding
10u15 INTERPROFESSIONELE SIMULATIE - Van Leugenhaege Luka et al. (AP Hogeschool en Stimulanz): Scenario gebaseerd interprofessioneel simulatie onderwijs in Vlaanderen en Nederland
10u30 INTERPROFESSIONELE SIMULATIE – Rayyan Maissa et al. (STEPS vaardigheidscentrum KUL): Multidisciplinair high fidelity simulatieonderwijs als essentieel onderdeel in de professionele ontwikkeling van studenten medisch onderwijs
10u45 BLENDED LEARNING - Van Gerven Elke et al. (SimTAL, UZ Leuven): Bootcamp voor Startende Assistenten Anesthesiologie
11u00 Pauze met koffie
11u25 Workshops - Blok 1
Keuze uit brede waaier aan topics,
zoals Simulatiepatiënten (Ampe, UA), Omgaan met Grenzen (Bombeke, UA), Positieve Communicatie bij Invasieve Procedures (Breebaart, UA), Mindfulness (Debaene, UA), Blended Learning (De Groef, UA), Virtual Reality (Haegdorens UA), Belonging (Verpooten, UA), SimCapture for Skills (Deschamps, Laerdal Medical), AI in het vaardighedenonderwijs (Van Eekelen, ExpertCollege), Innovatieve technologie (Anatomage)
korte omschrijving workshops blok 1
12u40 Posters en Lunch
Posters over onderwijs- en onderzoeksgerichte onderwerpen,
zoals Technologische Wendbaarheid (Bleijenbergh, UA), Collaborative Learning for Assessment (Bombeke, UA), Interprofessioneel simulatieonderwijs (Celens, UA), Virtual Reality (Gong, UA), Online vaardigheidstraining (Maes, VIVES), Dissecties (Maldoy, UA), Anatomie-onderwijs (Maldoy, UA), Consultvoeren (Schoeters, UA), ALS-opleiding (Vanbrabant, UZLeuven), Nieuwe Autoriteit en Geweldloos Verzet (Soenen, UA), Interactieve Vaardigheidstraining op de NICU (Mampaey, KUL), digitale onderwijsvormen CRM (Merlevede, VIVES), Vroegtijdige Zorgplanning (van de Wiel, UZA), Clusterwerking Revaki (Verbelen, UA), Medische Besluitvorming en Diversiteit (Vermijs, UA)
13u45 Workshops - Blok 2
Keuze uit brede waaier aan topics,
zoals Improviseren (Baetens, UA), Seksualiteit bespreken in de Oncologie (Eben, Cédric-Hèle), Zorg aan het kind (Vincke, VIVES), Anatomie-onderwijs (Maldoy, UA), Professioneel Gedrag (Glazemakers, UA), Positieve Gezondheid (van den Brekel, PHi), SimCapture for Skills (Deschamps, Laerdal Medical), AI in het vaardighedenonderwijs (Van Eekelen, ExpertCollege), Innovatieve technologie (Anatomage)
korte omschrijving workshops blok 2
15u00 Pauze met Koffie
15u20 Onderzoeksgerichte mondelinge presentaties
15u20 PEER TEACHING - Avonts Marijke et al. (Vaardighedenteam, UA): Moet elke medische faculteit peer-teaching organiseren? Wij vinden van wel.
15u35 MENTORSCHAP - Helewaut Fleur et al. (Vaardighedencentrum, UGent): Hoe percipiëren en vervullen mentoren hun rol in een reflectie-gebaseerd mentorprogramma voor geneeskundestudenten?
15u50 SIMULATIEONDERWIJS - Cools Lotte et al. (Fac.Gen. KUL): Hoe worden communicatievaardigheden getraind in een multi-user, medische VR-simulatieactiviteit?
16u05 PERSOONSGERICHTE COMMUNICATIE - Sanctorum Katelijne et al. (Media en Communicatiestudies, VUB): Van patiënt naar persona: een methode voor persoonsgerichte communicatie in de zorg
16u20 BLENDED LEARNING - Meirte Jill et al. (MOVANT, UA): De impact van blended learning op klinische vaardigheden bij kinesitherapiestudenten: een retrospectieve cohortstudie
16u35 MEDISCHE BESLUITVORMING - Vermijs Flore et al. (Eliza, UA): Voorkeuren en uitdagingen bij medische besluitvorming bij patiënten met een migratieachtergrond: een focusgroepstudie
16u50 State of the Art: Diversiteit in het vaardighedenonderwijs, door dr. Winny Ang, Kinder- en Jeugdpsychiater, PhD-student vaardighedenteam UA
17u10 Slotwoord door prof. Ulrike Van Daele, vice-decaan onderwijs FGGW UA, gevolgd door prof. Katrien Bombeke, vaardighedenteam UA
17u30 Receptie




