Ontwerp­wetenschappen

Lezing: Building Master / Mastering Building

17 december 2020 - 19 uur

Online via: https://eu.bbcollab.com/guest/68f00f58f0074802bdba6a506f81f117

Op donderdag 17 december licht kersvers aangesteld bouwmeester Erik Wieërs zijn visie toe over vijf jaar bouwmeesterschap. Aansluitend gaat Erik in debat met Steven Decloedt (Directeur bouwprojecten AG Vespa) en Joke Van houwenis (HUB architecten).

De lezing en het debat worden voorafgegaan door een presentatie van het ONTO 04 nummer ‘Oorsprongen ontdekken en begrijpen / Exploring and understanding origins’ met bijdragen van onder meer Kris Mys, Sven Verbruggen, Wannes Peeters en Mechtild Stuhlmacher.

• 19 uur: Introductie door Inge Bertels
  • 19.10 uur: Voorstelling ONTO °4: Exploring and understanding origins door Wannes Peeters
  • 19.25 uur: Lezing Erik Wieërs, Vlaamse Bouwmeester 2020-2025
  • 20.00 uur: Debat Erik Wieërs, Joke Van houwenis (HUB) en Steven Decloedt (AG Vespa)

Met deze lezing wordt het winterprogramma van de lezingenreeks ‘This is Design Sciences’ afgesloten.

Erik Wieërs

Erik Wieërs studeerde architectuur en wijsbegeerte en is vennoot bij Collectief Noord architecten. Als ontwerpdocent aan de opleiding architectuur zet hij sterk in op ontwerpmethodiek en plaatste hij thema’s als collectief wonen en dorpstedelijkheid op de oagenda. Erik is ook één van de trekkende krachten van de ONTO cahiers waarin deze ontwerpmethodes centraal worden gezet. Als architect en docent is hij een graag gezien jurylid binnen en buiten de Faculteit Ontwerpwetenschappen. Deze zomer ging Erik Wieërs voor een periode van vijf jaar als Vlaams Bouwmeester aan de slag. In deze functie zal hij de Vlaamse overheid en lokale besturen bijstaan in hun architecturale keuzes en de inrichting van de publieke ruimte.

Steven Decloedt

Steven

Steven Decloedt studeerde af als architect aan het Henry van de Velde-instituut (nu Universiteit Antwerpen) en volgde aanvullende opleidingen in ruimtelijk projectmanagement en vastgoed (AMS). Hij startte zijn loopbaan als architect, maar zette in 2004 de stap naar AG Vespa. De eerste jaren bouwde hij het Antwerpse grond- en pandenbeleid uit. Architectuur werd daarbij als strategie ingezet om via kleinschalige vernieuwende woonprojecten tot stadsontwikkeling te komen. Aansluitend vergrootte hij de scoop door als directeur bouwprojecten naast de woningprojecten ook herbestemmingen van monumentale panden en beeldbepalende publieke gebouwen te realiseren. Als publieke bouwheer en ontwikkelaar bouwde hij expertise op die intussen ook wordt ingezet in het bredere werkveld.

Joke Van houwenis

Joke Van houwenis startte haar opleiding architectuur in 2014, trok op Erasmus naar Nantes en behaalde deze zomer haar masterdiploma architectuur aan de Universiteit Antwerpen. Tijdens de officiële proclamatie werd ze niet alleen beloond met de award architectuur & cultuur voor het Re-Use project voor de campus Mutsaard (waarvoor ze samenwerkte met Sofie David en Sofie Ricou), maar ook met de Henry Van de Velde award. Die laatste prijs werd aan haar uitgereikt omwille van haar tomeloze inzet en haar inspirerende invulling van haar rol als jaarverantwoordelijke in de opleidingscommissie architectuur. Momenteel toetst ze de theorie aan de praktijk tijdens haar stage bij HUB architecten.

Wannes Peeters

Wannes

Wannes Peeters is architect en alumnus van de voormalige Artesis Hogeschool (nu UAntwerpen) en het Berlage Instituut. Sinds 2013 combineert hij de praxis met academische activiteiten zoals studio- onderwijs. Dit academiejaar is hij zowel actief in de bachelor- als masterstudio’s. Essentieel in het vak is voor hem de ijver om te zoeken hoe verschillende expertises binnen eenzelfde vak elkaar kunnen versterken. Voorbeelden hiervan zijn het assistent-curatorschap voor zowel de 5e IABR 2012: Making City als de tentoonstelling Projecties 6: Van Verbeelding tot Stad. Sinds kort is hij hoofdredacteur van de ONTO cahierreeks.