Onderzoeksgroep

Expertise

Beleidsvoorbereidend of beleidsondersteunend onderzoek en advies, onderzoek en advies voor de media- en media-gerelateerde sectoren, mediamonitoringonderzoek voor allerlei organisaties.

Begrip van algoritmische poortwachters om epIstemisch welzijn te bevorderen. 01/01/2023 - 31/12/2026

Abstract

Technologische en economische ontwikkelingen hebben geleid tot de beschikbaarheid van een overweldigende hoeveelheid digitale inhoud. Daarom is het cruciaal geworden, met name voor aanbieders van media-inhoud, om algoritmische poortwachters in te richten, die inhoud filteren, rangschikken en aanbevelen. Maar ondermijnen deze algoritmische poortwachters de bijdrage van de media aan epistemisch welzijn? In ALGEPI gaan we uit van het nieuwe concept van epistemisch welzijn, gedefinieerd als het recht van individuen om te weten en blootgesteld te worden aan betrouwbare, onafhankelijke en diverse informatie, met respect voor de individuele rechten van hun eigen gegevens. Door verschillende perspectieven met elkaar te verbinden, ontwikkelen we een conceptueel kader voor epistemisch welzijn. Dit kader zal ons in staat stellen om de effecten van algoritmische poortwachters op epistemisch welzijn te begrijpen. Het nieuwe interdisciplinaire onderzoeksprogramma zal voortbouwen op multimethodisch empirisch onderzoek toegepast op algoritmische poortwachters. We zijn in staat om normatieve instrumenten te ontwikkelen om algoritmische gatekeeping af te stemmen op epistemische welzijn. Door het nieuwe concept als uitgangspunt te nemen, kunnen alle projectpartners starten met een gezamenlijke, geïntegreerde verkenning van het concept. Dat kan leiden tot een paradigmatische verschuiving in de conceptualisering van de impact van algoritmische poortwachters in mediasectoren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Analyse van de invloed van informatie-overdaad door toegevoegde en virtuele realiteit op de inschatting van de situatie door wachtofficieren bij het gebruik van brugsimulatoren. 01/01/2019 - 31/12/2020

Abstract

Dit project wil nagaan in hoever er een overdaad aan informatie ontstaat door het gebruik van virtuele en toegevoegde realiteit op navigatiesimulatoren en hoe het gebruik ervan het beslissingsproces van wachtofficieren beïnvloedt. Hoe een overdaad aan informatie ontstaat, moet eerst onderzocht worden. Op een traditionele brug, met een reeds lang gekende inrichting en gekende instrumenten, kan een overdaad aan informatie ontstaan tijdens zeer complexe navigatie omstandigheden. Deze informatie overdaad kan anders aangevoeld worden door studenten dan door wachtofficieren met veel ervaring op zee. Persoonlijkheidskenmerken kunnen ook een rol spelen in het ervaren van een overdaad aan informatie op een scheepsbrug. De vraag stelt zich of virtuele en toegevoegde realiteit kan bijdragen tot het voorkomen van een overdaad aan informatie. Zullen deze nieuwe technologieën bijdragen tot een verhoging van het toestandsbewustzijn? Of dragen ze juist bij tot een vermeerdering van het stressniveau en een nog grotere overdaad aan informatie in een reeds zeer complexe omgeving? Kunnen virtuele en toegevoegde realiteit een rol spelen in het vermijden van ongevallen op zee? Zal het hoge aantal menselijke fouten die leiden tot ongevallen verminderen door wachtofficieren te laten werken met virtuele en toegevoegde realiteit? Kunnen maritieme onderwijsinstellingen en training centers bijdragen aan een makkelijkere aanvaarding van deze nieuwe technologieën door scheepsbemanningen? Er werd reeds een onderzoek opgestart door een partnerinstelling in Nederland naar de rol van virtuele en toegevoegde realiteit bij het verhogen van de veiligheid op zee. Maar de rol van virtuele en toegevoegde realiteit in het ontstaan van een overdaad aan informatie in de maritieme wereld werd tot nu toe nog niet nader onderzocht.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Diversiteit en nieuws media: Nieuwe instrumenten voor een breder publiek debat (DIAMOND) 01/02/2017 - 31/01/2021

Abstract

Het wetenschappelijke doel van dit project is het ontwikkelen, onderbouwen, operationaliseren en implementeren van het begrip responsieve diversiteit. De nieuwe rationale voor nieuwsmediadiversiteit zal worden uitgewerkt in het normatieve WP van dit project. Deze normatieve richtlijnen zullen oak worden meegenomen in de ontwikkeling van praktische instrumenten die de uitvoering van responsieve diversiteit zullen ondersteunen naar drie soorten actoren toe: (1) beleidsmakers en toezichthouders, (2) mediaprofessionals en journalisten, en (3) . eindgebruikers van media-output en hun vertegenwoordigers.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Impact van de publieke omroep. 10/03/2016 - 16/09/2016

Abstract

Het onderzoek gaat in op de wens van de VRT om het concept van 'maatschappelijke impact' theoretisch te kaderen en vanuit academische literatuur te onderbouwen. Ze wil daarbij laten nagaan hoe de publieke omroep en 'maatschappelijke impact' met elkaar verweven zijn, tot op welke hoogte de conceptualisering bruikbaar is voor de publieke omroep, en hoe dit bestaande onderzoeken naar maatschappelijke impact theoretisch kan kaderen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Onderzoek in het domein van het mediabeleid (Sabbatical). 21/09/2015 - 30/09/2016

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht toegekend door de Universiteit Antwerpen. De promotor levert de Universiteit Antwerpen de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd door de universiteit.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Project voor de update en uitvoering van een piloottest van de 'media pluralism monitor'. 04/06/2015 - 09/10/2015

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds de opdrachtgever. UA levert aan de opdrachtgever de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Benchmarkstudie van de VRT. 15/02/2015 - 15/07/2015

Abstract

Het doel van deze studie in opdracht van het Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media en de Vlaamse Regering is om 11 Europese publieke omroepen te benchmarken, om zo een beeld te krijgen van de positie van de VRT. De steekproef omvat, naast de VRT, vergelijkbare PSM uit Ierland, Oostenrijk, Wallonië, Nederland, Noorwegen, Zweden, Denemarken en Zwitserland en twee grote PSM (uit Frankrijk en Groot Brittannië). Op basis van een extensieve studie van een ruime waaier aan bronnen, worden deze omroepen vergeleken op de volgende indicatoren: 1 aanbod/programma's, 2 crossmediale en digitale diensten, 3 publieksbereik en doelgroepen, 4 taakstelling en organisatie, 5 financiering. De resultaten suggereren gelijkenissen en verschillen. So blijken publieke omroepen sterk verankerd in het medialandschap en hebben ze een sterke positie wat betreft publiek en marktcijfers, maar hebben ze erg gevarieerde organisatievormen. Gemengde financiering blijft dominant maar de omvan en de aard van de commerciële inkomsten varieert aanzienlijk. In de meeste gevallen, blijven informatie, educatie en cultuur, samen met sport en ontspanning de belangrijkste doelstellingen. Publieke omroepen hebben nieuwe en online diensten uitgebouwd. Deze en andere resultaten worden besproken in het licht van het huidige debat omtrent de rol en positie van de publieke omroep in hedendaagse Europese media ecologieën .

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Publieksbevraging openbare omroep. 01/02/2015 - 30/04/2015

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds de opdrachtgever. UA levert aan de opdrachtgever de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Vervolg-onderzoek van de experten op onpartijdigheid bij de VRT. 10/11/2014 - 31/01/2015

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds de VRT. In eerste deel van de studie werd aan een aantal experten input gevraagd over wat voor hen objectiviteit is. Op basis daarvan werd door de VRT een definitie opgesteld. In deze vervolgstudie wordt onderzocht hoe de experten de definitie appreciëren en welke toepassingen ze hier wel/niet binnen vinden passen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Onderzoek naar de beeldvorming rond jong ouderschap bij kwetsbare jongeren. 01/02/2013 - 31/05/2013

Abstract

De doelstelling van dit onderzoek, in opdracht van het Vlaams departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media, is drieledig. Ten eerste wordt de representatie van jong ouderschap op de Vlaamse televisie geanalyseerd. Ten tweede zal gekeken worden naar de receptie van televisie-inhouden omtrent het onderwerp bij kwetsbare jongeren. Een derde, onderliggende, doelstelling bestaat erin om via participatieve onderzoekstechnieken na te gaan hoe kwetsbare jongeren betekenis geven aan de mediarepresentatie van jong ouderschap en welke rol sociale media kunnen spelen in dit proces van receptie en betekenisgeving.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Seksualisering in en door kindermedia. De inhoud, het gebruik en het effect van seksualiserende boodschappen bij 10- tot 12-jarigen. 01/01/2013 - 31/12/2016

Abstract

Dit project betreft fundamenteel kennisgrensverleggend onderzoek gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen. Het project werd betoelaagd na selectie door het bevoegde FWO-expertpanel.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

De marktplaats van ideeën: minder eigenaars, minder ideeën? Een interdisciplinair onderzoek naar impact van media-eigendomsconcentratie op diversiteit aan media-inhoud,-productie en-outlets in longitudinaal en internationaal vergelijkend perspectief. 01/01/2013 - 31/12/2016

Abstract

Het project combineert inzichten van communicatie-, politieke en economische wetenschappen voor een analyse van de kenmerken van de huidige mediaconcentratie (en mediaconglomeraten) en de impact hiervan op inhoudsdiversiteit in historisch en internationaal vergelijkend perspectief, om zo te antwoorden op de vraag of media eigendomsconcentratie de diversiteit aan issues, actoren, standpunten en discoursen in de media beperkt.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Bibliotheekkrediet Sociale en Humane Wetenschappen (Faculteit Sociale Wetenschappen). 01/01/2013 - 30/09/2015

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht toegekend door de Universiteit Antwerpen. De promotor levert de Universiteit Antwerpen de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd door de universiteit.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Steunpunt MEDIA (2012-2015). 01/01/2012 - 31/12/2015

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds de Vlaamse overheid. UA levert aan de Vlaamse overheid de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Living imagined identities? Een longitudinale analyse van de impact van online dating discours op de identiteitsbeleving van Russischtalig-Belgische koppels 01/07/2010 - 30/06/2014

Abstract

Het project combineert taalkundige pragmatiek, antropologie en communicatiewetenschappen voor de studie van transnationale "internethuwelijken". De processen van identiteitsconstructie van Russischtalig-Belgische koppels, met speciale aandacht voor de constitutieve rol van online datingsites, worden onderzocht. De meerwaarde betreft het interdisciplinaire en longitudinale opzet, etnografisch identiteitsonderzoek in een premigratiecontext en de insluiting van een mannelijk perspectief.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Bevraging bevolking ter voorbereiding van de nieuwe beheersovereenkomst van de VRT met de Vlaamse regering. 01/12/2009 - 31/05/2010

Abstract

Dit project onderzoekt de visie van het publiek op de toekomstige plaats en rol van de openbare omroep in de samenleving. Op basis van een literatuurstudie over de taak en toekomst van de publieke omroep, wordt een (online) survey afgenomen bij een representatieve steekproef van Vlamingen (1500 respondenten). De analyse en interpretatie van de data leidt tot een eindrapport waarin de visie van het publiek geanalyseerd wordt en implicaties voor de toekomstige beheersovereenkomst besproken worden.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Bescherming en promotie van de Vlaamse cultuur en identiteit. 29/10/2009 - 01/06/2010

Abstract

Het project betreft een tussentijdse evaluatie van de beheersovereenkomst 2007-2011 tussen de VRT en de Vlaamse Gemeenschap. De evaluatie heeft betrekking op het evoluerende medialandschap en de rol van de VRT daarin en meer bepaald naar het deelgebied van de evaluatieopdracht die verband houdt met de bescherming en de promotie van de Vlaamse cultuur en identiteit.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Cultuur op publieke omroepen. 15/01/2009 - 15/03/2009

Abstract

De doelstelling van het project is het onderzoek naar het aanbod van cultuur op een selectie van openbare omroepen in Europa, met het oog op het creëren van benchmarks voor de evaluatie van het cultuuraanbod op de Vlaamse openbare omroep VRT.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Celebrity-activisme: een empirisch onderzoek naar de samenwerking tussen sociale bewegingen en bekende Vlamingen. 01/01/2009 - 31/12/2012

Abstract

De centrale vraag van dit project is welke invloed het engagement van celebrities heeft op de werking van sociale bewegingen, en op de relaties van deze middenveldorganisaties met elkaar en de burgers-consumenten. In welke mate en op welke manier is de steun van een bekende figuur een noodzaak voor een sociale beweging in een door media en marktdenken gedomineerde samenleving? Op welke manier beïnvloedt de aanwezigheid van een celebrity-activist het denken en doen binnen een beweging of actiegroep? Hoe evolueren de verhoudingen tussen bewegingen die wel en niet een beroep doen op beroemde boegbeelden, en tot slot: welke impact heeft de introductie van celebrityactivisten op het grote publiek?

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Celebrity-activisme: Een empirisch onderzoek naar de samenwerking tussen sociale bewegingen en bekende Vlamingen. 01/07/2008 - 31/12/2012

Abstract

Een analyse van de impact van het toenemende celebrity-activisme: de samenwerking tussen het maatschappelijke middenveld en Bekende Vlamingen. Dit omvat de invloed van het celebrity-activisme op inhoud en werking van sociale bewegingen en op de relaties van deze organisaties met de burgers-consumenten. Een comparatief case design wordt ingevuld met een multimethodische dataverzameling en analyse.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Onderzoek en evaluatie van de jongerenjournaals Jam en Zoom. 01/07/2008 - 30/11/2008

Abstract

In deze studie zal het eerste seizoen (september 2007-juni 2008) van de jongerenjournaals (VTM-VMMa) en Jam (VT4-SBS Belgium) geëvalueerd worden. Hoet voornaamste uitgangspunt bij deze evalutie vormen de bepalingen in de contracten tussen beide TV-maatschappijen en de Vlaamse overheid (die de programma's subsidieert).

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Studie over de beeldvorming van vrouwen en mannen in de reclame in België. 01/04/2008 - 31/12/2008

Abstract

Dit onderzoek kadert in de resolutie 3-1341 van de Belgische Senaat betreffende het imago van vrouwen en mannen in reclame (aangenomen op 9 maart 2006). Het Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen wordt hierin gevraagd om een diepgaand onderzoek te verrichten naar het beeld van vrouwen in de reclame. 1.1. Het onderzoek moet worden gevoerd in het kader van de maatschappelijke plicht om geweld te voorkomen en te strijden tegen discriminatie van vrouwen. Alle betrokkenen, zoals bijvoorbeeld de professionele reclamemensen (adverteerders, communicatiebureaus, vertegenwoordigers van de perswereld, de televisie en de affichage), vertegenwoordigers uit de maatschappij (van de vrouwenraden, NGO's,¿) en regelingsorganen, worden uitgenodigd om deel te nemen aan de uitvoering van het onderzoek. 1.2. Teneinde de rechten van de persoon te beschermen en het non-discriminatiebeginsel te versterken, moet dit verslag concrete voorstellen bevatten voor een betere regeling van de bestaande relaties tussen de verschillende spelers en voor meer begrip en bewustzijn, indien nodig via een actualisering van de geldende wet- en regelgeving. 1.3. Op basis van dat onderzoek moet een bundel richtlijnen worden opgesteld inzake de afbeelding van vrouwen en mannen in reclame. Deze richtlijnen moeten de reclamemakers kunnen helpen bij het uitdenken van positieve beelden van mannen en vrouwen en bij het uitbannen van elke vorm van discriminatie op grond van het geslacht.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Media, gender en etniciteit: beeldvorming van allochtone vrouwen in en door de Vlaamse audiovisuele nieuwsmedia. Een inhouds- en receptieanalyse. 01/01/2007 - 31/12/2010

Abstract

Doel en objectieven Berichtgeving over (en de perceptie hiervan door) allochtone vrouwen is een fel bediscussieerd, maar veel minder onderzocht thema. Zeker in relatie tot de specifieke positie van vrouwen binnen de allochtone gemeenschap en hun deelname aan het maatschappelijk leven, wordt de rol van media als belangrijk beschouwd. In eigen land is dit debat echter vaak meer op indrukken dan onderzoek gebaseerd, enkele interessante studies niet te na gesproken (cf. d'Haenens & Koeman, 2005). In het buitenland zijn er wel voorbeelden van onderzoek naar de perceptie van deze berichtgeving door een bepaalde etnische groep vrouwen (cf. o.a. Gillespie, 1995) maar die gaan meestal niet gepaard met een gedetailleerde studie van de specifieke inhoud van de berichtgeving over deze groep. Dit onderzoek wil een nieuw licht werpen op dit thema door een studie van de inhoud van televisienieuws- en duidingsprogramma's te combineren met kwalitatief onderzoek naar de perceptie van deze mediaberichten door de allochtone vrouwen zelf. De relatie tussen media en gender-specifieke etniciteit wordt onderzocht, in een eerste fase, door een inhoudelijke analyse van de representatie en framing van allochtone vrouwen in een uitgebreide steekproef van non-fictie televisieprogramma's. In een tweede fase wordt via kwalitatief receptieonderzoek inzicht verworven in de manier waarop allochtone vrouwen omgaan met deze berichtgeving: hun kijkgedrag, perceptie en interpretaties van mediaberichtgeving over dit thema. Centraal wordt er hierbij van uitgegaan dat deze receptie moet worden gekaderd in het ruimere mediagebruik alsook de ruimere belevingscontext van deze vrouwen. In een derde fase worden de resultaten van het eerste en tweede luik teruggekoppeld naar experten (televisiemakers, allochtonenverenigingen, ..); mensen die zich bezighouden met de themathiek maar tot op heden weinig beroep kunnen doen op systematisch onderzoek naar de relatie tussen de inhoud van de berichtgeving en de manier waarop die beleefd en geïnterpreteerd wordt door allochtone vrouwen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Beeldvorming van arbeid. 01/10/2006 - 31/12/2007

Abstract

Het onderzoek "Arbeid in reclame m/v" maakt deel uit van het ESF-onderzoek (2006-2007) naar het beeld van arbeid in de Vlaamse media. Het deelonderzoek "Arbeid in reclame m/v" betrekt zich, zoals de titel aangeeft, enkel tot reclame-advertenties en in het bijzonder tot advertenties die arbeidgerelateerd zijn. Wat onderzocht wordt is de rol van vrouwen en mannen in deze arbeidsgerelateerde advertenties, met als uiteindelijke doel de publikatie van een handboek over gender in reclame. Het onderzoek "Arbeid in reclame m/v" bestaat uit twee delen: I. Analyse van een artificiële week reclameblokken in prime time (19u tot 23u) II. Analyse van het ZORRA advertentie-archief, zoals dat tussen 1996 en 2005 tot stand kwam.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Mediaframing en de attitudevorming over het gebruik van tabak, alcohol en softdrugs bij jongeren. 01/05/2005 - 30/04/2009

Abstract

Dit project handelt over de relatie tussen populaire tv-series en de vorming van een attitude over genotmiddelen bij Vlaamse jongeren tussen 12 en 18 jaar. Er wordt daarbij, theoretisch en methodologisch, een brug geslagen tussen enerzijds framing-onderzoek en anderzijds het onderzoek naar representatie en stereotypering. Naast een analyse van het toepassen van frames in een case study over het gebruik van alcohol in TV-series, vindt een experiment plaats om het effect van deze frames op de beeldvorming bij jongeren na te gaan. De uitkomst van dit project beoogt in eerste plaats een beter begrip van deze wisselwwerking tussen mediaframes en publieksframes in relatie tot het gebruik van alcohol in TV-series en jongeren, maar beoogt daarnaast ook het testen van deze nieuwe conceptuele en methodologische inzichten in andere case studies.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

De articulatie van nationale identiteit in de Belgische audiovisuele media-inhouden in het licht van de globalisering en postmodernisering van het medialandschap en de ruimere samenleving. 01/01/2003 - 31/12/2006

Abstract

Het project beoogt een analyse van de hedendaagse rol van de media in collectieve identiteitsvorming.Meer bepaald wil het onderzoek nagaan of en hoe noties van nationale identiteit ' in de moderniteit de meest centrale vorm van collectieve identificatie ' in een globaliserende en postmoderne samenleving nog gearticuleerd worden, specifiek in de audiovisuele media in België. De Vlaamse en Franstalige audiovisuele media vormen een uitgelezen studiedomein hiertoe daar de collectieve identiteitsarticulaties binnen deze gemeenschappen en hun media altijd al een centraal en complex gegeven hebben gevormd. Het project wil gaan kijken hoe omroepen collectieve identiteiten articuleren, creëren en onderhouden in veranderende media en maatschappij. Enerzijds wordt hiertoe een theoretisch kader geschetst. Anderzijds wordt een concreet onderzoek gedaan, toegespitst op de Vlaamse en Franstalige audiovisuele mediainhouden, gesitueerd binnen de belangrijkste maatschappelijke verschuivingen van de laatste decennia Hiertoe wordt zowel het beleid dienaangaande van de publieke en commerciële omroepen bestudeerd, als ook de concrete uitingen daarvan via een inhoudsanalyse van programma's.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Who elected WTO ? De politieke legitimiteit van internationale organisaties (EU en WTO). 01/03/2002 - 31/12/2004

Abstract

Er is wat mis met de politieke legitimiteit van internationale politieke organisaties zoals de WTO, IMF, World Bank, FTAA, EU en G8. Dit blijkt uit de antiglobaliseringsbeweging die niet alleen mobiliseert tegen de negatieve sociale en ecologische gevolgen van economische globalisering, maar die ook de voet dwars zet tegen wat ze het `ondemocratische karakter' van de internationale besluitvorming noemt. De voortschrijdende emigratie van beslissingsmacht van de nationale staat naar internationale organisaties maakt de politieke legitimiteitkwestie inderdaad opnieuw prangend. De geografische en sociale afstand tussen het besluitvormingscentrum en de bevolking is sterk gegroeid. Dat is een van de centrale debatten in de literatuur omtrent multilevel governance. Het is de legitimiteitscrisis van de internationale organisaties die het voorwerp is van dit onderzoek. Als cases werd geopteerd voor twee internationale organisaties die sterk van elkaar verschillen, maar die beide model kunnen staan voor twee uitersten op het continuüm van intergouvernementeel naar supranationaal: de Europese Unie (EU) en de World Trade Organisations (WTO). De volgende aspecten worden onderzocht. In heel het debat speelt de antiglobaliseringsbeweging een vooraanstaande rol. Vandaar dat het de moeite loont om deze beweging onder de loep te nemen. Wie zijn deze mensen? Wat willen ze? Hoe mobiliseren ze? Een hele rist onderzoeksmethoden worden hierbij gehanteerd. Gezien internationale organisaties ver af staan van de bevolking, mogen we veronderstellen dat de rol van de media in het creëren van kennis en houdingen over die organisaties erg belangrijk is. Daarom wordt een uitgebreide media-analyse ondernomen, in de meest diverse media, zowel gefocust op bepaalde topbijeenkomsten (Laken ' EU en Quatar 'WTO) als longitudinaal. Hoeveel en wanneer berichten de media over EU en WTO en hoe doen ze dat dan? Politieke legitimiteit is niet alleen een kwestie van structuren die al dan niet democratisch zijn, het heeft ook en misschien vooral te maken met de perceptie van die politieke instellingen. Daarom is de attitude van de bevolking tegenover EU en WTO een belangrijk aspect. Op basis van de beschikbare surveys zullen we de houding van de Belgische bevolking tegenover EU en WTO analyseren en in verband brengen met de andere legitimiteitaspecten die we onderzoeken.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Installatiekrediet nieuw ZAP. 14/02/2002 - 31/12/2002

Abstract

Als docent communicatiewetenschap is een van mijn belangrijkste taken, zowel op het vlak van onderwijs als onderzoek, het analyseren van geschreven en audiovisuele media-inhouden. Hiertoe moet de mogelijkheid bestaan dergelijk materiaal to verzamelen (vandaar vooral monitor, video en kabeldistributie) en to bewerken. De scanner moet mij in staat stellen gedrukte woord en beeld in de pc in to voeren voor nadere analyse, de video met beperkte montagecapaciteiten laat toe om het audiovisuele materiaal optimaal to analyseren en bewerken. De pc en printer zijn natuurlijk nodig voor de analyse van het materiaal (naast algemene werking). Ten eerste zal dit materiaal gebruikt worden ter ondersteuning van de cursus reclameleer waarvan ik titularis ben en die de studenten wil tonen hoe reclame kan worden geanalyseerd als een betekenisstructuur. Ten tweede zal het materiaal worden gebruikt voor het opstellen van een onderzoek naar het manbeeld in de reclame, dit zowel in het kader van het seminarie strategische communicatie (waarvan titularis) als voor een ruimer onderzoek. In dit onderzoek en seminarie wordt getracht de literatuur omtrent de representatie van mannen in media en reclame (de manier waarop de maatschappij bepaalde sekserollen en -beelden creeert en onderhoudt die de positie en functionering van mannen in de samenleving bepalen) to toetsen aan de feitelijke situatie in de reclame-inhouden. Hiertoe wordt een representatieve maar relatief grote steekproef van gedrukte en audiovisuele reclameboodschappen verzamelt, bewerkt en geanalyseerd. Hierdoor willen we trachten een beter zicht to krijgen op de manier waarop mannenrollen en -beelden door media en reclame worden weergegeven en/of gemanipuleerd. Het materiaal zal natuurlijk op langere termijn ook voor andere onderzoeken worden ingezet. Ten slotte zal ook worden getracht in de mate van het mogelijke het materiaal ter beschikking to stellen van studenten in het kader van seminaries en eindverhandelingen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

    Project type(s)

    • Onderzoeksproject