Onderzoeksgroep

Following TikTok: Emotioneel spectrum van sociale-media-ervaring in Turkije. 15/07/2022 - 14/07/2023

Abstract

TikTok, een van 's werelds populairste sociale-mediaplatforms, blijft zijn markt en gebruikersbestand in Turkije uitbreiden. Hoewel het platform een strategische uitlaatklep is geworden voor individuen om zichtbaarheid te verwerven in Turkije, heeft de inhoud ervan positieve en negatieve gevoelens opgeroepen bij gebruikers en niet-gebruikers. Deze laatsten weigeren bewust TikTok te gebruiken vanwege de vermeende associatie met lagere klassen en verwoorden juist de gevoelens van schaamte en afkeer jegens het platform en zijn gebruikers. TikTok-gebruikers verkiezen het platform boven "anderen" vanwege zijn vermogen om intimiteit te bevorderen. Ze maken zich echter nog steeds zorgen over hun gebruik van TikTok, zoals zorgen over privacy en gevoelens van vermoeidheid en verveling als gevolg van de coronavirus pandemie. Door middel van een analyse van de sociale-mediapraktijken van TikTok-producenten, het publiek en de cynici wil het project het emotionele kader van de sociale-mediabeleving aan de orde stellen tegen de achtergrond van een autoritair Turkije dat verdeeld is in twee categorieën: wij en zij, westers en lokaal, stad en platteland, seculier en vroom, twee categorieën die ook de sociale-mediapraktijken van het land zijn gaan bepalen. Terwijl de polarisatie van het sociale medialandschap sociale mediamoeheid en verveling bij individuen heeft veroorzaakt, heeft de uitbraak van de COVID-19 pandemie dergelijke gevoelens versterkt door het toegenomen gebruik van sociale media van individuen die schommelen tussen onzekerheid en hoop, in afwachting van het einde van de COVID-19 pandemie.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Following TikTok: Emotional Spectrum of Social Media Experience in Turkey. 01/03/2022 - 31/08/2022

Abstract

Op basis van digitale etnografie en visuele antropologie wil dit onderzoek onderzoeken hoe en waarom TikTok is gaan functioneren als een uitlaatklep voor gebruikers en niet-gebruikers voor het aangaan van emotionele niet alleen met de mogelijkheden van het platform (verticaal formaat, algoritmes en technische functies), maar ook met de visuals. Door middel van een analyse van de sociale mediapraktijken van TikTok content producenten, het publiek en de cynici, richt het onderzoek zich op het emotionele kader van de sociale media-ervaringen tegen de achtergrond van een Turkije dat verdeeld is langs de scheidslijnen van wij en zij, westers en lokaal, stedelijk en ruraal, seculier en vroom, binaries die ook de sociale mediapraktijken van het land zijn gaan bepalen. die ook de sociale mediapraktijken van het land zijn gaan bepalen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject