Hoe verwerven jonge kinderen (categorieën van) spraakklanken op basis kindgerichte spraak? 01/11/2025 - 31/10/2028

Abstract

Hoe verwerven jonge kinderen (categorieën van) spraakklanken op basis kindgerichte spraak? Spraakklanken worden het best gekarakteriseerd als een combinatie van primaire (essentiële cues) en secundaire kenmerken (informatieve cues). Onderzoek naar IDS en vroege taalverwerving heeft echter grotendeels de rol van deze secundaire cues over het hoofd gezien. Daardoor blijft ons begrip van IDS en haar rol in de taalverwerving te simplistisch. In dit project onderzoeken we hoe het samenspel van meerdere cues in IDS precies gerealiseerd wordt, of dit de categorisatie van spraakklanken vergemakkelijkt en hoe dit de taalverwerving beïnvloedt. De dynamiek van fonetische cue-weging en fonologische ontwikkeling willen we doorgronden door grootschalige corpusstudies van spontane spraakproductie te combineren met perceptie-experimenten. Specifiek zullen we (1) de akoestische cue-weging in IDS onderzoeken in een longitudinaal corpus van spontane interacties tussen verzorgers en kinderen, (2) testen of variaties in de cue-weging van verzorgers (deels) individuele verschillen in de cue-weging in de spraak van kinderen in hetzelfde corpus kunnen verklaren, en (3) analyseren hoe de cue-weging in IDS de fonemische categorisatie beïnvloedt, waarbij we een brug slaan tussen de input van verzorgers en de output van kinderen door middel van gerichte perceptie-experimenten.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject