Onderzoeksgroep
Expertise
Onderzoek naar politieke communicatie: - de impact van mediaberichtgeving op percepties van politieke partijen; - de strategische communicatie van politieke partijen; - desinformatie. Onderzoek naar verkiezingen en politieke participatie: - de rol van beleidsthema's in het stemgedrag; - de rol van polarisatie in politieke participatie; - politieke kennis.
De echte wereld en thematisch belang bij burgers : de rol van persoonlijke ervaringen op thematisch belang.
Abstract
Een groot aantal studies onderzoekt het belang van thema's bij burgers, een kernbegrip in de studie van publieke opinie. Maar een fundamentele determinant van thematisch belang blijft onderbelicht: de persoonlijke ervaringen van burgers. Ondanks toenemend onderzoek naar het belang van thema's bij burgers, ontbreekt een systematische theorie over de rol van persoonlijke ervaringen. Dat is opvallend omdat het belang van thema's niet alleen stemgedrag, maar ook de politieke agenda bepaalt. Dit project ontwikkelt daarom een model van thematisch belang, en stelt dat persoonlijke ervaringen—directe en tastbare ontmoetingen met politieke thema's—een essentiële determinant zijn. Empirisch omvat het project een vergelijkende analyse van drie thema's—klimaatverandering, immigratie en werkloosheid—in twee regio's: Sicilië en Vlaanderen. Dit laat een vergelijking tussen een context met een veel persoonlijke ervaringen (Sicilië) en een context met een weinig persoonlijke ervaringen (Vlaanderen) toe. Dit project hanteert een mixed-methods benadering (focusgroepen, enquêtes en interviews), en omvat drie doelen: (1) Een typologie van persoonlijke ervaringen ontwikkelen, met onderscheid tussen directe en indirecte ervaringen, positieve en negatieve ervaringen, en zichtbare versus direct relevante ervaringen. (2) De impact van ervaringen op het belang van thema's onderzoeken (3) Onderzoeken hoe ervaringen de impact van mediaberichtgeving en partij signalen op thematisch belang modereren.Onderzoeker(s)
- Promotor: Walgrave Stefaan
- Co-promotor: Lefevere Jonas
- Mandaathouder: Qasem Omar
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Lerende, veranderende en schuivende kiezers. De effecten van de Antwerpse lokale campagne van 2012 op kiezers.
Abstract
Leren kiezers iets bij tijdens de eindspurt naar de stembusgang? Deze vraag staat centraal in publieke opinie onderzoek: politieke kennis is immers cruciaal voor een goed functioneren van de democratie (Delli Carpini & Keeter, 1996). De verkiezingen voor het Antwerpse stadsbestuur van 2012 vormen een goede case om zulke campagne-effecten te onderzoeken. Het betreft een lokale campagne, waardoor de thema's dichter bij de burger staan en er dus een grotere kans op leereffecten is. Daarnaast belooft de verwachte tweestrijd tussen Patrick Janssens en Bart De Wever ook de nodige media-aandacht teweeg te brengen. Door die toegenomen 'flow of information' verhoogt de kans dat de burger ook daadwerkelijk iets leert over politiek. Dit project bestudeert veranderingen in politieke kennis van Antwerpse kiezers tijdens de campagne door middel van een panelbevraging. Er wordt gekeken naar (veranderingen in) de kennis over partijstandpunten over lokale thema's (leren). Bijkomend wordt onderzocht hoe kiezers, eens ze geïnformeerd zijn, reageren: veranderen ze van partij, of passen ze hun eigen standpunten aan 'hun' partij aan (veranderen)? En worden de campagnethema's dan ook belangrijker in de stemkeuze (schuiven)?Onderzoeker(s)
- Promotor: Lefevere Jonas
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject