Onderzoeksgroep

Expertise

Onderzoek naar het zelfregulerend leren in de klinische omgeving van arts-specialisten, onderzoek naar het zelfregulerend leren van zorgprofessionals tijdens de beroepsuitoefening op de ziekenhuiswerkvloer, onderzoek naar de begeleiding/facilitering/bevordering/co-regulatie van zelfsturend leren tijdens de beroepsuitoefening van zorgprofessionals. Onderzoek naar de belemmerende en bevorderende factoren voor zelfregulerend leren en co-regulatie op de werkplek van zorgprofessionals Onderzoek naar het specifieke karakter van didactische componenten voor onderwijs binnen de gezondheidswetenschappen Systematisch literatuur onderzoek, kwalitatief literatuur synthese Case-study research, longitudinaal case-study research Fenomenografisch onderzoek Multi-methode onderzoek Interventie onderzoek Single case experimenteel onderzoek Cross-sectioneel vragenlijst-onderzoek Actie-onderzoek Kwalitatieve analyses, inhoudsanalyse, thematische analyse, grounded theory, kritische en creatieve reflectie Kwantitatieve analyses, beschrijvende statistiek, inferentiële statistiek en een beperkt aantal gevorderde analystechnieken (bijvoorbeeld multi-levelanalyse), cluster-analyse, factor analyse

Het ontrafelen van zelfregulerend professioneel leren in hedendaagse uitdagende werkomgevingen. 01/04/2023 - 31/03/2024

Abstract

In hedendaagse werkomgevingen is blijvend leren en ontwikkelen erg belangrijk voor de continue optimalisering en kwaliteitsvolle uitvoering van het werk door professionals, alsook voor hun duurzame inzetbaarheid. Daarbij speelt zelfregulerend professioneel leren (ZRpL) waarbij professionals leerdoelen stellen, gepaste strategieën kiezen en inzetten om hun leerproces vorm te geven, alsook hun leerproces monitoren en evalueren, een cruciale rol. Eerder onderzoek toonde aan dat het ontbreekt aan een eenduidige definitie en invulling van ZRpL en hoe het vorm krijgt wanneer het nauw verweven is met de werkuitvoering in hedendaagse werkomgevingen. Samen met een toenemende interesse voor onderzoek naar werkplekleren, kreeg internationaal onderzoek naar ZRpL heel wat aandacht in de afgelopen 2 decennia. Niettegenstaande deze aandacht, én het bewustzijn van het belang van ZRpL, staat onderzoek naar ZRpL als een proces dat nauw verweven is met werk, nog in grote mate in de kinderschoenen. Om bij te dragen aan meer conceptuele duidelijkheid werd een eerste exploratief onderzoek uitgevoerd bij medische specialisten in de klinische werkomgeving als voorbeeld van een uitdagende werkomgeving. De resultaten kunnen een interessante bijdrage zijn voor de bestaande theoretische modellen van zelfregulerend leren. Dit project wil verder bouwen op deze eerste stappen, door de conceptuele bevindingen aangaande ZRpL als een proces dat zich ontvouwt doorheen de tijd in de authentieke klinische omgeving verder te valideren, alsook de gebruikte methodologische aanpak verder te valideren. De rijke onderzoeksgegevens aangaande ZRpL van acht medische specialisten die al werden verzameld en getranscribeerd, zullen geanalyseerd worden met het oog op het beantwoorden van de onderzoeksvragen. De resultaten van dit project dragen substantieel bij aan de theoretische onderbouwing van ZRpL. Daarmee zal dit project het onderzoeksveld van ZRpL en professioneel leren vooruit helpen. Dit is tevens een noodzakelijke stap om fundamenteel, uitdagend en innovatief vervolgonderzoek in dit onderzoeksveld verder te initiëren. Dit project sluit aan bij het onderzoek van EduBRon binnen de faculteit sociale wetenschappen, departement opleidings-en onderwijswetenschappen, dat zich richt op professioneel leren in organisaties. Het sluit tevens aan bij het onderzoek van de special interest groep 14 'Learning and professional development' van de European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). De resultaten van dit project zullen gepresenteerd worden op het EARLI/SIG14 congres, waar nieuwe internationale samenwerkingen op dit thema verkend en geïnitieerd kunnen worden. Daarnaast zullen de resultaten van dit project ingediend worden voor publicatie, en zullen ze tevens aanleiding geven voor het uitwerken van nieuwe onderzoekaanvragen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Pilootproject ter versterking van de lerarenopleidingen, in nauwe relatie met actoren die instaan voor het verdere professionele continuüm van de leraar. 01/09/2021 - 31/08/2023

Abstract

Dit project versterkt de lerarenopleiding door een ICT-ondersteund leer-, evaluatie- en deelplatform voor de LIO (leraar in opleiding), diens mentor-coach en diens lerarenopleider(s). Dit instrument, het LIO-Platform, kan in elke lerarenopleiding zonder grote structurele aanpassingen toegevoegd worden aan de bestaande LIO-begeleiding en zal in dit pilootproject worden ontworpen, ontwikkeld, geïmplementeerd en wetenschappelijk geëvalueerd. Het doel is hiermee het zelfsturend leren van LIO-studenten te vergroten, de mentor-coach te versterken in de begeleiding van de LIO-studenten en de afstemming tussen LIO-student, mentor en de opleiding te faciliteren. Hiervoor bundelen we (1) de praktische ervaring met LIO-begeleiding van de lerarenopleidingen aan Universiteit Antwerpen (Master S.O.) en AP Hogeschool (Bachelor S.O.), (2) de wetenschappelijke expertise omtrent vakdidactiek, zelfregulerend leren en leergemeenschappen van de onderzoeksgroep Didactica en het expertisecentrum APERU, (3) de technologische ervaring met de ontwikkeling van een online tool voor leerprocesopvolging van Odisee Hogeschool, (4) de know how in expertisedeling onder onderwijsprofessionals van Onderwijsnetwerk Antwerpen (ONA) en van Centrum Nascholing onderwijs (CNO) en (5) de grote diversiteit aan schoolse partners in zowel (groot)stedelijke als minder geurbaniseerde contexten gespreid over de provincie Antwerpen. In functie van het opzetten van de samenwerking werden, over de provincie-, associatie- en netgrenzen heen, gesprekken gevoerd met deze verschillende partners die inhoudelijk op een complementaire manier het project versterken en de reikwijdte ervan verbreden. De samenwerking met enkele secundaire scholen wordt in deze projectaanvraag expliciet geformaliseerd door hen afzonderlijk te vermelden. Vertrekkende vanuit een probleemstelling die de projectpartners delen, stelt het pilootproject zich tot doel om (1) het zelfregulerend leren en de vakdidactische competentie van de LIO te versterken, (2) de LIO-begeleiding door de mentor-coach te stimuleren op het vlak van zelfregulerend leren en de vakdidactiek, en (3) de samenwerking op het vlak van LIO-begeleiding en -evaluatie tussen de mentor-coach en de lerarenopleiding te verbeteren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject