Ontwikkeling van een onderwijs- en onderzoeksprogramma voor conservatie restauratie aan de Universiteit van Bahir Dar, Ethiopië. 01/09/2022 - 31/08/2027

Abstract

Het doel van dit project is om naast de reeds bestaande Master Heritage and Museum Studies aan Bahir Dar University een opleiding conservatie-restauratie (C-R) uit te bouwen. Er worden twee Ethiopische doctoraatsstudenten aangenomen om de opleiding uit te bouwen naar Ethiopische normen. Binnen dit project willen we een duurzamen samenwerking ontwikkelen tussen de Universiteit Antwerpen en de Universiteit van Bahir Dar.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Collectie Campus Mutsaard. Participatief waarderen van 360 jaar erfgoed van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. 01/07/2022 - 31/10/2024

Abstract

Bijna 360 jaar geleden werd de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen opgericht en sinds 2014 organiseert ook de Universiteit Antwerpen onderwijs op de Mutsaardsite. Tijdens deze periode is hier een verzameling academisch erfgoed ontstaan die uniek is in Vlaanderen. Met dit project willen we samen met alle belanghebbenden een collectiewaardering uitvoeren, wat moet leiden tot een toekomstige betekenisvolle integratie van de collectie, binnen de opleidingen van beide onderwijsinstellingen en fysiek op de site. We testen hiervoor nieuwe methoden uit om participatief te waarderen. Partners in het project zijn: Bibliotheek Universiteit Antwerpen, Felixarchief, Het Letterenhuis. Het geheugen van de Vlaamse literatuur, Erfgoedlab Antwerpen, MAS, Het Rubenshuis, ETWIE en KMSKA.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

De inzet van 3D-technologie voor de restauratie van complexe kunstobjecten. 01/01/2019 - 31/12/2023

Abstract

Breekbare en zeer gedetailleerde objecten uit het culturele erfgoed, zoals gebeeldhouwde keramiek, kunnen niet handmatig worden hersteld zonder verdere schade. 3D-technologie kan een grote hulp zijn bij het reparatieproces. Dit omvat 3D-scannen, modelleren en 3D-printen. Een gerestaureerd object, dat wordt behandeld voor esthetische, commerciële of museale doeleinden en met duurzame materialen, heeft een algehele grotere waarde. Het voorgestelde onderzoek zou het bijvoorbeeld mogelijk maken om replica's van fijne en gedetailleerde sculpturen te produceren voor een betere tactiele zintuiglijke ervaring. Dit onderzoeksvoorstel heeft vier hoofddoelen: - Een methode ontwikkelen voor restauratoren door een digitale toolbox te creëren: wat voor soort scanning-, modellering- en printtechnieken zijn er beschikbaar en voor welk type gebeeldhouwd keramiek of andere kunstwerken kunnen ze worden gebruikt? - Daarom is er ook behoefte aan meer inzicht in de schade die aanwezig is in cultureel erfgoed, te beginnen met gebeeldhouwde keramische objecten. - Bepalen welke voorwaarden nodig zijn voor een goede reparatie: authenticiteit en andere waarden zijn belangrijk om te overwegen tijdens conservering en de ethische beslissing die hieruit voortvloeit heeft uiteindelijk invloed op het visuele resultaat. - Formulering en validatie van de methodologie door een verzameling van cases.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Beredeneerd protocol, calamiteitenrapport, faciliteitenrapport + conservatie en restauratie van drie schilderijen + onderzoek schildersdoos Awret + Rozenberg/Hofstätter-collectie. 01/04/2017 - 31/01/2019

Abstract

De Dossinkazerne heeft een zeer diverse collectie aan kunstwerken. Veel objecten zijn ondersteunend aan het verhaal van de deportatie, sommige kunstwerken zijn echter in de periode van de Dossinkazerne als 'Sammellager' gecreëerd. Zo zijn er de olieverfschilderijen van Irene Awret (1921-2014). Deze werken zijn rechtstreekse getuigen van de werking en sfeer binnen de kazerne. Naast de werken van Awret is er eveneens nood aan een calamiteiten- en faciliteitenplan voor de gehele collectie. De werken van Hofstätter worden hierbij nader bekeken.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Het hersmelten van glas-in-betonstenen; tegen een deontologische code of een innovatieve methode voor 20ste eeuwse glastoepassingen? 01/04/2017 - 31/03/2018

Abstract

Sinds ongeveer 1850 ontstaan diverse soort glasblokken die in een architecturale context worden geïntegreerd. Twee types glasblokken laten zich onderscheiden (1) architecturaal glas: dit type glas is op een industriële of semi-industriële wijze geproduceerd en resulteert in een massaproduct, en (2) glas-in-beton: dit type raam bevat individueel gesculpteerde glaselementen. Verschillende artistieke creaties/ramen kwamen hiermee tot stand. Vooral in de jaren 1960-1970 is dit type zeer gegeerd. De glasblokken in dit type raam zijn ingebed in een betonnen matrix die verstevigd wordt door (ijzeren) bewapening. Spijtig genoeg vertonen veel van dit type ramen een variatie aan degradatiefenomenen zoals de corrosie van de bewapening, het verpulveren van het betonnetwerk of de vorming van breuken in de glazen elementen. De oorzaken van breukvorming is divers, maar de glaselementen vertonen vaak een complex drie-dimensionaal netwerk aan breuken en barsten. In dit project willen we de mogelijkheid onderzoek om gebroken glaselement opnieuw te verhitten om zo gebroken glaselementen opnieuw met elkaar te verbinden. Deze methode wordt momenteel afgewezen door het werkveld, echter zonder diepgaande motivatie. In het kader van dit project worden nieuwe glasblokken aangekocht en vervolgens gebroken. Vervolgens ondergaan de glaselementen diverse brandcurves (tijd t.o.v. temperatuur). De resultaten worden vergelijk met diverse verlijmde glasblokken (referentiemateriaal), een techniek die geaccepteerd wordt binnen de erfgoedsector. Naast het optimaliseren van deze methode is het ook nodig een procedure te ontwikkelen om een experimentele behandelingsmethode gangbaar te maken in het conservatie-restauratieproces. Dit type procedure wordt tot op heden niet toegepast in de conservatie-restauratiesector.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject