Onderzoeksgroep

Expertise

Mijn huidige onderzoeksprogramma bestudeert factoren die bepalend zijn voor voedselkeuzes, waaronder de toegang tot levensmiddelenwinkels, de winkelomgeving, de beschikbaarheid van levensmiddelen online, en de woonomgeving. Dit werk strekt zich uit over de disciplines voeding, sociale wetenschappen, geografie, epidemiologie, volksgezondheid en marketing. Ik heb meer dan 15 jaar ervaring in het verzamelen en analyseren van geospatiale en kwantitatieve gegevens met betrekking tot dit onderwerp.

Stedelijke interventies om actief en gezond bewegen te stimuleren (CITY-MOVE) 01/01/2024 - 31/12/2027

Abstract

CITY-MOVE (1) past het Global Action Plan on Physical Activity (GAPPA) van de WHO aan en implementeert het in zes steden verspreid over drie continenten en (2) ontwikkelt een context-overschrijdend evaluatiekader voor overdraagbaarheid en schaalbaarheid. Lichaamsbeweging is een belangrijk gedrag om de last van NCD te verminderen, waaronder bescherming tegen kanker en type 2 diabetes. Er zijn veel op bewijs gebaseerde interventies voor steden om lichaamsbeweging te bevorderen, maar deze worden nog steeds onvoldoende geïmplementeerd, waarbij met name een benadering van het hele systeem ontbreekt, alsook een gerichtheid op de minst actieve of kwetsbare groepen. Kennislacunes zijn: a) hoe interventies aan te passen, b) succesvol te implementeren en c) te evalueren, en d) hoe lessen over te dragen naar andere interventies, doelgroepen en contexten. In samenwerking met de steden hebben we interventies geïdentificeerd die gericht zijn op individuen gedurende de hele levensloop, met name kwetsbare en minst actieve groepen, afgestemd op de GAPPA-domeinen van actieve mensen, samenlevingen, omgevingen en systemen. CITY-MOVE zal: 1) Een city-GAPPA-theorie van verandering ontwikkelen en beoordelingsmaatregelen operationaliseren; 2) City-GAPPA aanpassen aan zes steden, waarbij belanghebbenden in elke context worden betrokken; 3) Steden ondersteunen bij een succesvolle implementatie door middel van actieonderzoek in proeftuinen; 4) Bereik, adoptie, haalbaarheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid van geselecteerde interventies in elke stad beoordelen; 5) de ontwikkeling en het gebruik van routinematig verzamelde gegevens ter ondersteuning van een succesvolle implementatie verbeteren; 6) context-overschrijdend bewijsmateriaal over implementatie, evaluatie en schaalbaarheid genereren door middel van een MCDA raamwerk voor 12 interventies in zes steden; en 7) wereldwijde capaciteit genereren door middel van regionale Communities of Practice. De resultaten van CITY-MOVE leiden tot meer lichaamsbeweging bij de doelgroepen, wat bijdraagt aan minder vroegtijdige sterfte aan NCD's, en tot aanpasbare oplossingen die klaar zijn voor implementatie door de uitvoerders.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Het volgen van de groei en impact van het bestelsysteem voor kant-en-klare maaltijden in België. 01/01/2023 - 31/12/2026

Abstract

In het afgelopen decennium is de voedselmarkt erg veranderd met maaltijdbezorgdiensten die langzaam doordringen in verschillende grote steden, hoewel de groei van deze diensten in België relatief recent is. Er is echter een reëel risico dat het huidige maaltijdbezorgingssysteem een negatieve impact heeft op de voedingspatronen en de gezondheid van de consumenten, naast de implicaties voor de lokale retail. Bovendien kan dit aanbod eveneens leiden tot een grotere sociale gradiënt in gezondheid (bv. door een negatieve impact op de lokale voedelvoorziening). Dit project heeft als doel om het maaltijdbezorgingssysteem te bestuderen, met daarbij een focus op de drijfveren van en de implicaties voor zowel consumenten als lokale retailers. Aangezien maaltijdbezorgdiensten in de toekomst aanwezig zullen blijven, zal de gegenereerde kennis worden gebruikt om oplossingen te ontwikkelen ter bevordering van positieve veranderingen in het systeem, zoals bijvoorbeeld een makkelijkere toegang tot gezonde maaltijden en winstgevende mogelijkheden voor lokale retailers. In dit onderzoeksproject zal een systeembenadering gehanteerd worden met daarbij specifieke aandacht voor het verzekeren dat het maaltijdbezorgingssysteem de voedselongelijkheid niet vergroot.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Huisvestingsomstandigheden en voedingsgewoonten van consumenten: Perspectieven van verschillende stakeholders 01/10/2021 - 30/09/2026

Abstract

Dit werk zal zich grotendeels toespitsen op de rol van de omgevings- en socio-economische determinanten van het kopen van voedsel. Met een focus op het buurtontwerp en de woonomstandigheden, is het doel van het voorgestelde onderzoeksprogramma om modificeerbare omgevingsdeterminanten te onderzoeken die een invloed hebben op gezond voedselaankoopgedrag in grootstedelijke regio's zoals Antwerpen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Huisvestingsomstandigheden en voedingsgewoonten van consumenten: Perspectieven van verschillende stakeholders. 01/10/2021 - 30/09/2025

Abstract

De verbanden tussen woningtype (met een focus op appartementen), keukeninfrastructuur en eetgewoonten werden tot dusver zelden onderzocht. Vertegenwoordigers van de bouwsector geven aan druk te ondervinden om appartementen met steeds kleinere keukens te ontwerpen in de veronderstelling dat consumenten niet zo vaak zullen koken.1 Wanneer huisbereide maaltijden worden vervangen door kant-en-klare afhaalmaaltijden, kunnen negatieve gevolgen op voedingspatronen en gezondheid verwacht worden.2 Bovendien zal het verband tussen de woonsituatie en eetgewoonten waarschijnlijk een ongunstigere impact hebben op mensen met een lagere sociaaleconomische status (SES), en dit vooral in stedelijke gebieden. Gezinnen met een lagere SES wonen vaak in kleinere en kwalitatief minder goede woningen (met keukens van mindere kwaliteit) vanwege de betaalbaarheid van de woning. Veel voedingsgerelateerde ziekten komen vaker voor bij mensen met een lagere SES (versus gezinnen met een hogere SES) en de huisvestingsomstandigheden kunnen deze ongelijkheden verder versterken.3 Daarnaast kan dit leiden tot een mogelijk verlies aan voedselvaardigheden bij kinderen en adolescenten, aangezien zij zo de kans mislopen om deze vaardigheden thuis te leren voordat ze zelfstandig gaan wonen. Tenslotte kan de beperkte aankoop van verse levensmiddelen om thuis maaltijden te bereiden gevolgen hebben voor de lokale detailhandel in verse levensmiddelen. Een gebrek aan vraag kan leiden tot lokale voedselomgevingen waar versverkopers worden vervangen door afhaalrestaurants. Dit project heeft als doel de onderlinge verbanden tussen woningtype, keukeninfrastructuur en lokale voedselomgevingen te begrijpen om mogelijkheden binnen de voedselindustrie en detailhandel te identificeren ter bevordering van gezondere voedingspraktijken, vooral bij consumenten met een lagere SES.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Voedingslabels als duwtje in de rug voor gezondere voedingsaankopen: het aanhouden van nudging doorheen de tijd, het effect van informatief ingrijpen en de rol van situationele factoren zoals tijdsdruk en prijs. 01/11/2020 - 31/10/2024

Abstract

Een stormvloed van stickers en labels proberen de klanten van de supermarkt to overtuigen: "kies mij!", "ik ben beter!". Dit heet "nudging". En hoewel deze voedingslabels overal zijn, werd het nudging effect op koopgedrag nog niet ten volle bestudeerd. Dit project bouwt verder op inzichten van gedragseconomie om enkele gaten in nudging literatuur op te vullen en het inzicht in het nudging effect van front-of-pack voedingslabels te verbeteren. We zullen kijken naar wie het meest beïnvloed wordt door front-of-pack labels en of er een product-label interactie is. Een tweede luik zal twee externe factoren bestuderen, nl. tijdsdruk en prijs, die mogelijks het nudging effect beïnvloeden. Tot slot zal er een experiment plaatsvinden in een reële setting, waarbij we bestuderen of voorgaande resultaten nog gelden in de complexe supermarkt-omgeving, met alle externe factoren inwerkend op de consument. We bekijken ook of dit nudging effect verandert (positief/negatief) met het verstrijken van de tijd en of het beïnvloed kan worden door een informatieve campagne. Dit project heeft een innovatieve methode die zorgt voor een hoge externe en interne validiteit en weinig observationele bias. Het heeft inhoudelijk innovatieve invulling waarmee het bijdraagt aan het Vlaamse Food 2025 in de subgebieden Food and Health en Optimal Interaction within the Chain and with Consumers.Het voegt ook toe aan onderzoeksmethodologie om in de toekomst overheidsmaatregelen via voedingslabels te optimaliseren

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject