De rol van Europese culturele instellingen in de circulatie van de Europese film en de ontwikkeling van de Chileense filmcultuur (1955-1989) (ECICH). 01/03/2024 - 28/02/2026

Abstract

Dit project bestudeert de rol van Europese culturele instellingen (ECI's) afhankelijk van hun Ministerie van Buitenlandse Zaken in het promoten van nationale bioscopen in het buitenland en het ontwikkelen van lokale filmculturen in Chili. Het vergelijkt de rol van het Instituto Italiano di Cultura, het Institut Français, het Centro Cultural de España en het Goethe Institut in twee belangrijke historische periodes (1955-1973 en 1974-1989) waarin deze instellingen de belangrijkste poortwachters en leveranciers van Europese cinema in Chili waren. De actie is ondergebracht bij het Visual and Digital Cultures Research Center (ViDi) van de Universiteit Antwerpen onder leiding van Prof. Philippe Meers en bij het Centre of Research in the Arts (CoRA) van de Oxford Brookes University onder leiding van Prof. Daniela Treveri Gennari. Door middel van een interdisciplinaire benadering in de lijn van New Cinema History zal het onderzoek de transnationale connecties analyseren die ingebed zijn in lokale filmculturen en mogelijk gemaakt worden door culturele diplomatie. Het doel is om nieuwe empirische gegevens te genereren over dit onderbelichte studiegebied, vanuit een perifeer en niet-Eurocentrisch standpunt. Het doel is om nieuwe empirische gegevens te genereren over dit te weinig onderzochte studiegebied, vanuit een perifeer en niet-Eurocentrisch standpunt. De doelstellingen zijn: het identificeren van Europese films die in Chili circuleerden dankzij ECI's, en de sociale en institutionele netwerken waarbij dit proces betrokken was; het onderzoeken van de opkomende verbeeldingen van "Europese", "politieke" en "kwaliteitsfilms" die verbonden zijn aan deze circulatie en die de lokale filmculturen beïnvloeden; en het analyseren van de lokale receptie van deze films en ideeën. De methodologie combineert archiefonderzoek en kwalitatief onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van de eerdere ervaring van de onderzoeker en haar opleiding bij zowel de begunstigde instelling als de secondment. De belangrijkste resultaten zijn een online open access database, netwerkanalyse en een kwalitatieve dataset; training van de onderzoeker in geavanceerde academische vaardigheden en digital humanities; waardevolle input die het internationale culturele beleid kan informeren; en nieuwe samenwerkingsnetwerken tussen academische en niet-academische internationale instellingen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject