Onderzoeksgroep

Expertise

Opmaken van adviezen voor organisaties uit de publieke sector (in hoofdzaak op het domein van de 'rechtspositie van het overheidspersoneel') en geven van voordrachten en presentaties op studiedagen en in opleidingen.

Adviesverlening harmonisering arbeidsvoorwaarden Vlaamse Overheid. 16/12/2020 - 15/12/2024

Abstract

Met deze raamovereenkomst beoogt het Agentschap Overheidspersoneel, wanneer nodig, een beroep te kunnen doen op begeleiding en juridisch c.q. strategisch advies in verband met de volgende vijf sporen: rechtspositie, loopbaan- en beloningsbeleid, ziekteregeling, pensioenen en ontslag.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Leerstoel 'Kenniscel Pensioenen'. 01/07/2019 - 30/06/2023

Abstract

De belangrijkste doelstelling van de leerstoel "Kenniscel Pensioenen" die wordt gefinancierd door het OFP Provant ligt in het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek op het vlak van de wettelijke en aanvullende pensioenen (de zogenaamde eerste en tweede pensioenpijler). Op een objectieve, wetenschappelijk onderbouwde wijze en met respect voor de academische onafhankelijkheid van de onderzoekers worden studies voorbereid die verband houden met vraagstukken inzake de financiering en de financiële houdbaarheid van de wettelijke pensioenen, het wettelijk kader voor aanvullende pensioenregelingen in de publieke sector, de (para)fiscaliteit van pensioenen en de harmonisering van de (aanvullende) pensioenen voor het lokaal overheidspersoneel.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Onderzoeksproject betreffende het inschatten van de financiële gevolgen van een door de Commissie Pensioenhervorming 2020-2040 voorgestelde hervorming van de ziektepensioenregeling van de ambtenaren. 01/10/2016 - 30/09/2017

Abstract

De Commissie Pensioenhervorming 2020-2040 heeft voorgesteld om een einde te maken aan de regeling betreffende het vroegtijdig pensioen voor de definitief arbeidsongeschikte ambtenaren. In de plaats daarvan zouden ambtenaren, net zoals de contractanten in overheidsdienst en de werknemers uit de private sector, onder de toepassing vallen van de ziekteverzekering. Dit impliceert een aantal verschuivingen, niet in het minst op het vlak van de kostprijs. De bedoeling van deze studie is om in een grote set van cases na te gaan welke de financiële impact is van dit voorstel tot hervorming.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Eenvormige rechtspositieregeling - Academische ondersteuning. 01/05/2016 - 31/10/2017

Abstract

De bedoeling van dit project is het verlenen van academische ondersteuning aan de federale regering aangaande een aantal thema's die betrekking hebben op het federaal overheidspersoneel. Aangezien deze adviezen kaderen in het voorbereidend werk over een aantal topics die zich (nog) niet in een finaal stadium bevinden, is het niet mogelijk daarvan een opsomming te geven.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Eenzijdige wijziging van arbeidsovereenkomsten in de publieke sector: de moeilijke wisselwerking tussen bestuursrecht en arbeidsrecht. 01/01/2016 - 31/12/2017

Abstract

Dit project betreft fundamenteel kennisgrensverleggend onderzoek gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen. Het project werd betoelaagd na selectie door het bevoegde FWO-expertpanel.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Kanker en werkhervatting bij patiënten tewerkgesteld in de overheidssector: een analyse van de juridische knelpunten, beleidsaanbevelingen en ontwikkeling van een Q&A voor de doelgroep. 01/01/2016 - 31/12/2016

Abstract

Op vraag van de Vlaamse Kankerliga wordt het thema van de arbeidsongeschiktheidscircuits in de publieke sector toegespitst op de situatie van kankerpatiënten. Concreet wordt op basis van de bestaande regelgeving onderzocht wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor een zo vlot mogelijk behoud van de kankerpatiënt in het arbeidsbestel. Het is enerzijds de bedoeling een beleidsadvies te formuleren dat moet toelaten om de bestaande obstakels in de mate van het mogelijke uit de weg te ruimen. Anderzijds bestaat de uitdaging erin om de kankerpatiënten in overheidsdienst een soort van handleiding aan te reiken. Die moet hen toelaten zich een weg te banen doorheen het labyrint van toepasselijke wetgeving in het geval van arbeidsongeschiktheid.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Onderzoek in het domein van arbeidsrecht, socialezekerheidsrecht en ambtenarenrecht. 01/10/2014 - 30/09/2015

Abstract

De belangrijkste doelstelling van het sabbatverlof bestaat erin om - vanuit een onafhankelijke wetenschappelijke invalshoek - een substantiële bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat over allerlei 'hot issues' in het domein van de tewerkstelling van het overheidspersoneel. De klemtoon ligt om het verder ontwikkelen van de idee van een uniforme rechtspositieregeling voor het overheidspersoneel en op de toekomstige pensioenhervormingen 2020-2040, meer in het bijzonder wat de ambtenarenpensioenen betreft.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Leerstoel Provinciaal en Lokaal Personeelsmanagement. 01/07/2013 - 30/06/2019

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds de Provincie Antwerpen. UA levert aan de Provincie Antwerpen de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Nieuw Publiek Management en prestaties van publieke diensten: de ontbrekende schakel? 01/01/2013 - 31/12/2016

Abstract

Dit project betreft fundamenteel kennisgrensverleggend onderzoek gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen. Het project werd betoelaagd na selectie door het bevoegde FWO-expertpanel.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Publiek Private Samenwerking en Publieke Verantwoording. 01/10/2012 - 30/09/2014

Abstract

Dit project betreft fundamenteel kennisgrensverleggend onderzoek gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen. Het project werd betoelaagd na selectie door het bevoegde FWO-expertpanel.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Arbeidsongeschiktheidscircuits in de overheidssector. 02/05/2012 - 01/11/2012

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds de Vlaamse overheid. UA levert aan de Vlaamse overheid de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Onderzoek naar samenwerkingsmodellen voor een afgestemd stedelijk en stadsregionaal woonbeleid. 01/02/2012 - 15/11/2012

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds de KULeuven. UA levert aan de KULeuven de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Steunpunt Bestuurlijke Organisatie - Slagkrachtige Overheid (2012-2015). 01/01/2012 - 31/12/2015

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds de Vlaamse overheid. UA levert aan de Vlaamse overheid de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Samenwerkingsvormen tussen ondersteunende diensten van gemeente en OCMW: een bestuurskundige en juridische analyse. 12/12/2011 - 11/12/2012

Abstract

Het project bestaat erin om een studie uit te voeren over de manier waarop de samenwerking tussen gemeente en OCMW geoptimaliseerd kan worden binnen het huidige regelgevende kader.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Wetenschappelijk onderzoek naar specifieke problemen op het vlak van de rechtspositie van het personeel van provinciale en lokale besturen. 01/02/2011 - 30/06/2013

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds de Provincie Antwerpen. UA levert aan de Provincie Antwerpen de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Publiek Private Samenwerking en Publieke Verantwoording. 01/10/2010 - 30/09/2012

Abstract

Dit project betreft fundamenteel kennisgrensverleggend onderzoek gefinancierd door het Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen. Het project werd betoelaagd na selectie door het bevoegde FWO-expertpanel.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Verkennende studie aangaande het opzetten van een meet- en opvolgsysteem van lokale besturen. 09/03/2010 - 30/09/2010

Abstract

De eerste doelstelling van de op te zetten verkennende studie bestaat uit het beantwoorden van de vraag naar de mogelijkheden om een reeks basisgegevens te verzamelen. Het valt op dat er geen 'systematische' (laat staan betrouwbare) gegevens beschikbaar zijn ter ondersteuning van de sociale partners bij onderhandelingen in Comite C(1) en/of bij het staven van bepaalde wetgevende initiatieven in de meest brede betekenis van het woord. Een gedegen databank die onder andere de impact van bepaalde voorstellen in kaart kan brengen, zou alvast een bijzondere realisatie en meerwaarde zijn. De tweede doelstelling is het inzamelen van een aantal bijkomende data die in combinatie zouden kunnen gelden als indicatoren voor het gevoerde personeelsbeleid. Een laatste oogmerk moet erin bestaan om de lokale besturen toe te laten onderling aan benchmarking te doen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Bibliotheekkrediet Sociale en Humane Wetenschappen (Faculteit Sociale Wetenschappen). 15/09/2009 - 31/12/2012

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht toegekend door de Universiteit Antwerpen. De promotor levert de Universiteit Antwerpen de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd door de universiteit.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Begeleiding proefprojecten lokale ombudsman, inclusief het aanpassen van draaiboeken lokaal systeem van klachtenbehandeling. 01/06/2007 - 01/12/2008

Abstract

Het nieuwe Gemeentedecreet (2005) bevat een passage over (eerstelijns) klachtenbehandeling en (tweedelijns) ombudsfunctie. In een vorig onderzoek aan de UA werden artikel 197 en artikel 198, die allebei handelen over die klachtenbehandeling, uitgebreid bestudeerd. Uit een recente enquête aan de UA (2006) blijkt echter dat er bij de doelgroep van lokale besturen nog heel wat vragen leven over klachtenbehandeling: het verschil tussen een eerste en tweede lijn, de meerwaarde van klachtenbehandeling, de manier waarop zoiets wordt geïntroduceerd in een gemeente, de samenwerking met een OCMW, enz. Daartoe nam het Agentschap voor Binnenlands Bestuur (Ministerie Vlaamse Gemeenschap) op vraag van het Platform Lokale Ombudsfunctie het initiatief om een nieuwe studie te bestellen. Die nieuwe opdracht omvat de begeleiding van de lokale besturen zelf, en het trekken van lessen uit deze case-studies. Bedoeling is te komen tot een praktische handleiding voor de lokale besturen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Steunpunt Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen (2007-2011). 01/01/2007 - 31/12/2011

Abstract

Het Steunpunt Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen (SBOV) beoogt de volgende algemene doelstellingen: - Het verzamelen, analyseren en ontsluiten van gegevens; - Het uitvoeren van probleemgericht wetenschappelijk onderzoek (korte termijn); - Het uitvoeren van fundamenteel wetenschappelijk onderzoek; - Het verlenen van wetenschappelijke dienstverlening. De specifieke doelstellingen met betrekking tot bestuurlijke vernieuwing zijn het verlenen van onafhankelijk advies aangaande de modernisering van bestuur en beleid, het geven van gespecialiseerd advies over het toepassen van bepaalde beleids- en beheersinstrumenten in de besturen en de samenhang tussen de diverse instrumenten, het uitvoeren van toegepast ondersteunend onderzoek en het geven van wetenschappelijk advies in het raam van fundamentele bestuurlijke keuzen en wetenschappelijke ondersteuning bij de ontwikkeling van monitoringsystemen en indicatoren (zowel kwalitatief als kwantitatief) die de prestaties van de diverse besturen in Vlaanderen meten. In het onderzoeksprogramma 2007-2011 komen deze thema's naar voor als vier clusters: 1) Innoverende beleids-, beheers- en financiële cycli; 2) HRM en veranderingsmanagement; 3) Sturing in netwerken van overheid, non-profit en bedrijf; 4) Vernieuwde relaties tussen burger en bestuur.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Beginselen van behoorlijk bestuur en de doorverwerking ervan binnen de contractuele(arbeids)verhoudingen in de publieke sector: water en vuur? 01/01/2007 - 31/12/2010

Abstract

Het voorliggende onderzoeksproject beoogt in de eerste plaats een antwoord te bieden op de vraag of en in hoever de algemene beginselen van behoorlijk bestuur doorwerken indien de overheid niet eenzijdig optreedt, maar contracten afsluit. Daarnaast is het de bedoeling de impact te meten van de onderscheiden beginselen van behoorlijk bestuur en andere publiekrechtelijke regelgeving in het meer specifieke geval dat een publiekrechtelijke werkgever een arbeidsovereenkomst sluit. In die laatste hypothese staat de interferentie tussen het bestuursrecht en het arbeidsrecht centraal.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Studie naar de wenselijkheid en praktische organisatie van de lokale klachtenbehandeling en ombudsfunctie in Vlaanderen. 16/08/2006 - 15/05/2007

Abstract

Het nieuwe Gemeentedecreet (2005) bevat een passage over (eerstelijns) klachtenbehandeling en (tweedelijns) ombudsfunctie. Artikel 197 verplicht gemeenten tot het opzetten van een systeem van klachtenbehandeling. Artikel 198 maakt het mogelijk dat gemeenten een ombudsdienst inrichten. Daartoe worden drie formules voorgesteld: een eigen lokale ombudsdienst, interlokale samenwerking en het beroep doen op de Vlaamse Ombudsdienst. Uit een enquête aan de UA (2006) blijkt dat er bij dezelfde doelgroep van lokale besturen nog heel wat vragen leven over klachtenbehandeling op zich: het verschil tussen een eerste en tweede lijn, de meerwaarde van klachtenbehandeling, de manier waarop zoiets wordt geïntroduceerd in een gemeente, de samenwerking met een OCMW, enz. Daartoe nam het Agentschap voor Binnenlands Bestuur (Ministerie Vlaamse Gemeenschap) het initiatief een studie te laten uitvoeren over de praktische haalbaarheid van de passages uit het Nieuwe Gemeentedecreet. Bedoeling is te komen tot een praktische handleiding voor de lokale besturen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Lokale klachtenbehandeling in Vlaanderen. Een bestuurskundige analyse volgens de 'exit-voice' theorie. 01/10/2004 - 30/09/2005

Abstract

De relatie tussen de burgers en de overheid staat actueel onder druk. Bij overheden bestaat de perceptie van een problematische relatie met de burger (de zogenaamde `kloof' tussen burgers en bestuur) en het gevoel dat hun democratische gehalte en legitimiteit is afgezwakt. Om politiek, bestuur en beleid `dichter bij de burger' te brengen, worden uiteenlopende, wat onsamenhangende initiatieven genomen, die de invloed van maatschappelijke actoren op de beleidsvorming moeten versterken. Deze ontwikkeling ligt in de wetenschappelijke lijn van de `exit-voice' theorie van Hirschman. Om te voorkomen dat ontevreden burgers `exit'-mogelijkheden zouden kiezen (vb. een stem uitbrengen op een extreem-rechtse partij), gaan overheden vorm geven aan diverse `voice'-mogelijkheden. Hiermee willen ze kanalen ter beschikking stellen waarlangs burgers hun `stem' kunnen laten horen. Binnen deze context is onmiskenbaar een rol weggelegd voor lokale klachtenbehandeling. Ook lokale besturen worden geconfronteerd met het legitimiteitvraagstuk en voelen de noodzaak om voice-mechanismen vorm te geven. Bovendien wordt klachtenbehandeling in feite het meest verwacht in de lokale besturen. Het gaat immers om een bestuur dicht bij de burgers, waar conflicten tussen burgers en overheidsadministratie zich frequent voordoen. Klachtenbehandeling richt zich op de individuele burger die niet tevreden is over een individuele implementatiebeslissing, die voor die burger van belang is. In dit onderzoek nemen we de sociale realiteit van klachtenbehandeling op lokaal niveau onder de loep. Aan de hand van een theoretische en doorgedreven studie van de nationale en internationale beleids- en managementliteratuur worden concepten gedefinieerd en wordt een ideaaltypische voorstelling gemaakt van het lokale klachtenbehandelingssysteem. Vervolgens zullen we al de bestaande klachtenbehandelingsinitiatieven bij lokale besturen op een systematische wijze in kaart brengen. We analyseren daarbij de doelstellingen die lokale besturen voor ogen hebben bij het opzetten van een klachtenbehandelingssysteem, evenals de procedurele kenmerken en processen van lokale klachtenbehandeling. De resultaten van dit onderzoek worden aan de hand van discrepantieonderzoek afgezet tegenover het ideaalmodel uit de eerste fase van het onderzoek. De bevindingen van dit discrepantieonderzoek verschaffen duidelijkheid over eventuele tekortkomingen en stellen ons in staat om concrete verbetervoorstellen te formuleren, gevoed vanuit de inzichten die werden verworven in het raam van dit onderzoeksproject.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Het klachtrecht in Vlaanderen : toepassing van het klachtendecreet na één jaar. 01/10/2003 - 31/03/2004

Abstract

Op 1 januari 2002 trad het decreet in werking houdende de toekenning van het klachtrecht ten aanzien van bestuursinstellingen. Het gaat om een decreet van het Vlaams Parlement en is dus van toepassing op de Vlaamse overheid. Dit klachtendecreet geeft aan elke burger het recht om kosteloos een klacht in te dienen bij een bestuursinstelling over de handelingen en de werking van die bestuursinstelling. Daarbij wordt een zorgvuldige klachtenbehandeling door de overheid beschouwd als een element van het beginsel van behoorlijk bestuur; een bijdrage tot een betere relatie tussen burger en bestuur en tot een betere kwaliteit van de dienstverlening. Het klachtendecreet is een belangrijke stap in de voltooiing van een volledig en volwaardig klachtrecht voor de burgers ten aanzien van de Vlaamse overheid. Het is de noodzakelijke (interne) eerstelijnsklachtenvoorziening, voorafgaande aan de (externe) tweedelijnsklachtenvoorziening door de Vlaamse Ombudsdienst. De burger moet eerst klagen bij de dienst zelf, zodat de dienst die klacht kan behandelen. Pas als de overheidsdienst, volgens de burger, niet of onvoldoende tegemoet is gekomen bij de interne klachtenbehandeling, neemt de Vlaamse ombudsdienst de klacht in behandeling. Zowel in het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap als in de Vlaamse Openbare en Wetenschappelijke Instellingen moeten er derhalve voldoende aanspreekpunten zijn voor de burger, als zijn contact met de Vlaamse overheid is fout gelopen. Dit onderzoek evalueert de implementatie van het klachtendecreet binnen de Vlaamse overheid. Het levert een beeld van de stand van zaken rond interne klachtenbehandeling door de bestuursinstellingen en gaat na in hoeverre binnen de bestuursinstellingen sprake is van een intern draagvlak voor een professionele klachtenbehandeling.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

"De mythe van het statuut voorbij ? De nieuwe overheidswerknemer is opgestaan !" : een studieopdracht over de nieuwe overheidswerknemer met een eigen - contractuele - rechtspositieregeling. 01/07/2003 - 30/06/2004

Abstract

Het spanningsveld tussen de statutaire en de contractuele tewerkstelling in de publieke sector is nog nooit zo groot geweest. De theorie is duidelijk: de normale tewerkstellingswijze is van statutaire aard. De praktijk wijst echter uit dat meer dan de helft van het personeel op het plaatselijke en provinciale bestuursniveau via arbeidsovereenkomst is aangeworven. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de betrokken actoren, zoals de werknemers- en werkgeversorganisaties, pleiten voor een uniforme rechtspositieregeling. Nog een stap verder is een eenvormige rechtspositieregeling, vertrekkende van de veralgemeende contractuele tewerkstelling, zoals in de particuliere sector. Deze denkpiste lijkt het exploreren waard en verdient een grondige uitdieping van de mogelijkheden en beperkingen, gelet op de eigenheid van de publieke en de marktsector. Het vakbondsstatuut verplicht de verschillende overheden om over de meeste maatregelen die zij willen uitvaardigen met betrekking tot de arbeidsregeling van hun personeelsleden, vooraf te overleggen of te onderhandelen met de representatieve vakorganisaties. Wat de onderhandelingen betreft, werden algemene comités opgericht, waaronder het comité voor de provinciale en plaatselijke overheidsdiensten (comité C). Binnen dit comité zijn afdelingen en onderafdelingen actief. Wij zullen de mogelijkheden onderzoeken om de onderhandelingen binnen comité C meer toe te spitsen op de respectievelijke subgroepen die er onder ressorteren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Training Centre for EU Affairs Strengthening State Institutions for EU Membership. 01/01/2003 - 31/12/2003

Abstract

"Training centre for EU affairs" maakt deel uit van het Samenwerkingsprogramma tussen Vlaanderen en Centraal en Oost Europa. De doelstelling van dit project is het opstarten van een opleidingscentrum om de kennis en vaardigheden van Tsjechische ambtenaren over Europa te bevorderen met het oog op de toetreding tot de Europese Unie in 2004. Op deze manier ondersteunt het project zowel de meest voorname doelstelling van het Tsjechische buitenlands beleid: het stimuleren van de noodzakelijke hervormingen voor integratie in de Europese Unie, als de intentie van de Vlaamse regering om kandidaat lidstaten hierin bij te staan.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Bestuurlijke organisatie in Vlaanderen. 01/10/2001 - 31/12/2006

Abstract

De Vlaamse gemeenschap gaf in 2001 een erkenning aan het consortium van K.U.Leuven, Universiteit Antwerpen, Universiteit Gent en Hogeschool Gent ten behoeve van de uitbouw vean een steunpunt voor beleidsrelevant onderzoek in het kader van Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen. Vijf projecten werden door de onderzoeksgroep management & bestuur van de Universiteit Antwerpen uitgevoerd. Deze worden kort besproken in onderstaande alinea's. 1. Spoor bestuurlijke relaties: Evaluatief onderzoek omtrent de noodzaak tot vermaatschappelijking en professionalisering van het lokale beleidsniveau, de kritische evaluatie van beleidsinstrumenten in het licht hiervan en aanbevelingen (2002-2006). Het doel van dit onderzoek bestaat erin om in kaart te brengen welke specifieke vormen van culturen en structuren van beleidsontwikkeling en draagvlakcreatie effectief bestaan in het lokaal bestuur. Verder wordt ook de noodzaak tot en wenselijkheid van een verdere vermaatschappelijking en professionalisering van de beleidsvoering op het lokale beleidsniveau geëvalueerd. Ten slotte worden er prescriptieve modellen ontwikkeld en de omzetting hiervan tot instrumenten, met het oog op de verbetering van de effectiviteit en legitimiteit van lokaal beleid. 2. Spoor bestuurlijke relaties: Europeanisering van het Vlaams bestuurlijk systeem (2002-2006). Het doel van dit onderzoek is om na te gaan in hoeverre de Vlaamse bestuurlijke structuren, culturen en het beleid geëuropeaniseerd is. Er worden suggesties geformuleerd over de strategieën die Vlaanderen kan hanteren om optimaal met het Europese gegeven om te gaan, en in tweede instantie, het ook te beïnvloeden. 3. Spoor egovernment: eGovernment in een extrabestuurlijke context (2002-2006). Bij de extrabestuurlijke aspecten van het eGovernment komen de eindgebruikers van eGovernmentapplicaties (burgers, verenigingen, administraties en bedrijven) expliciet aan bod. De focus van het onderzoek ligt niet op organisatorische effecten of gevolgen van informatisering, maar eerder op de effecten ervan op eindgebruikers en de manier waarop zij het geinformatiseerde contact met de overheid ervaren. Er wordt verder een onderscheid gemaakt tussen de informatisering van dienstverleningsapplicaties (eDienstverlening) en de informatisering van participatiekanalen en -momenten (eDemocratie). 4. Spoor human resources management & veranderingsmanagement: Deregulering en decentralisering als katalysatoren voor een modern en flexibel personeelsmanagement (2002-2006). De eerste jaren stond het project in het teken van de uitwerking van een eenvormige rechtspositieregeling voor het overheidspersoneel, uitgaande van de vaststelling dat vooral op het lokale bestuursniveau de contractuele tewerkstelling de bovenhand neemt op de statutaire aanwerving. De volgende jaren lag de focus op de thematiek van het (ver)nieuw(d) beloningsbeleid. Het onderzoek besteedde daarbij voornamelijk aandacht aan de ervaringen van andere organisaties, in binnen- en buitenland, met (de vernieuwing van) bepaalde beloningssystemen of beloningsfacetten. Telkens is daarbij vertrokken van een overzicht van het beloningssysteem van de betreffende case aan de hand van eenzelfde stramien van variabelen. Op die manier kan een gefundeerd oordeel worden gevormd over de cases en is het mogelijk te evalueren in welke mate de gevonden beloningssystemen als vergelijkbare, positieve (na te streven) of negatieve (te vermijden) voorbeelden voor de Vlaamse situatie kunnen gelden. 5. Spoor human resource management & veranderingsmanagement: Hervormingen m.b.t. deregulering & administratieve vereenvoudiging (2002-2006). De thema's die specifiek aan bod komen in het deelproject 'reguleringsmanagement en administratieve vereenvoudiging' hebben betrekking op de drie sporen die ook de kenniscel wetsmatiging volgt, namelijk administratieve vereenvoudiging, juridisch-technische vereenvoudiging en reguleringsimpactanalyse. Het deelproject wil ook een reflectiekader bieden voor de bestaande invulling van het reguleringsmanagement op het Vlaamse bestuursniveau. Tot slot zijn er nog twee B-projecten uitgevoerd aan de Universiteit Antwerpen. Deze liepen over een kortere periode. 1. Draagvlakanalyse voor het Nieuwe Gemeentedecreet - Kwalitatief luik (2002): In opdracht van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden voerde het Steunpunt Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen (SBOV) een kortlopend onderzoek uit naar het draagvlak voor de belangrijkste keuzes in het nieuw Vlaams Gemeentedecreet. De analyse bestond uit twee delen. In een survey bij 1000 respondenten werden alle burgemeesters en secretarissen en een steekproef van 400 raadsleden bevraagd. In een kwalitatieve bevraging van lokale mandatarissen en ambtenaren werd gepeild naar meningen en houdingen. Het onderzoek diende een dubbel doel: nagaan of en in welke mate behoefte aan verandering wordt aangevoeld en peilen naar de mening over de voorstellen tot verandering. 2.Morfologie van de contractuele tewerkstelling bij de Vlaamse gemeenten (2005-2006): De groep van contractanten in lokale besturen haalt stilaan de bovenhand op de categorie van de statutair tewerkgestelde ambtenaren. Op dit ogenblik bestaan er nog geen verfijnde gegevens over de populatie van de contractanten. Om een zorgvuldig inzicht te krijgen in de samenstelling van deze groep ontwikkelt de Universiteit Antwerpen een gedetailleerde databank met relevante gegevens over de contractanten die zijn tewerkgesteld in de Vlaamse steden en gemeenten (o.m. geslacht, leeftijd, functie, type contract, niveau, weddeschaal, bijdragevoordelen). Bedoeling van de databank is de personeelsbewegingen van contractuelen in kaart te brengen. Hierdoor kunnen we tendensen in het tewerkstellingsbeleid van lokale besturen onderscheiden en er de juiste beleidsmaatregelen tegenover stellen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Handleiding Lokale Besturen. 01/09/2001 - 31/08/2003

Abstract

Dit project beoogt recent door de onderzoeksgroep opgebouwde bestuurlijke en bestuurssociologische kennis en knowhow om te zetten in prescriptieve managementinzichten voor de lokale besturen (gemeenten en OCMW's). Dit gebeurt door het opzetten van een kwalitatief hoogstaande pocketreeks, waarmee lokale besturen naderhand zelf aan de slag kunnen om een aantal bestuurlijke verwachtingen waarmee ze worden geconfronteerd, tegemoet te komen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

    Project type(s)

    • Onderzoeksproject

    De cultuur, het psychologisch contract en de rechtspositieregeling : noodzakelijke hefbomen in het federale moderniseringsproces. 01/01/2001 - 31/12/2002

    Abstract

    Het onderzoeksproject `De cultuur, het psychologisch contract en de rechtspositieregeling: noodzakelijke hefbomen in het federale moderniseringsproces' kadert in een reeks van DWTC-onderzoeken rond sturing van veranderingsprocessen. Het project beoogt op grond van empirisch onderzoek bepaalde cultuurkenmerken vast te stellen binnen de federale overheid en wil eventuele verschillen afhankelijk van leeftijd, geslacht, niveau, anciënniteit en juridische status van de tewerkstelling detecteren. Tegelijk wordt nagegaan welke verwachtingen er bestaan aan de kant van werkgevers en werknemers ten opzichte van de wijze waarop invulling wordt gegeven aan hun ruilrelatie (psychologisch contract). Vervolgens zal op grond van de bestaande empirische situatie en op basis van een politiek uitgeklaarde wenselijke situatie inzake cultuur en doelstellingen, suggesties worden gedaan op het gebied van regelgeving. De resultaten van het onderzoek naar de heersende en de wenselijk geachte cultuur en naar de visie van werkgever en werknemer op het psychologisch contract, zijn onontbeerlijk bij het uittekenen van een nieuwe rechtspositieregeling. Enkel een dergelijke stapsgewijze benadering lijkt de waarborg te zijn voor een doorgedreven competentiebeheer dat de veranderingsprocessen kan versnellen en de performantie in termen van efficiëntie en effectiviteit van de overheidsadministratie kan verbeteren.

    Onderzoeker(s)

    Onderzoeksgroep(en)

      Project type(s)

      • Onderzoeksproject

      Tijdsbesteding en taakbelasting van leerkrachten. 01/12/2000 - 30/11/2002

      Abstract

      De bedoeling is een geobjectiveerd/representatief beeld te verwerven van de omvang en samenstelling van de taken/tijdsbesteding van leerkrachten in het basis-, secundair- en OSP-onderwijs (naar hun verschillende werkvormen). Een vergelijking met de nulmeting in 1991 maakt het mogelijk de transformatie in 2001 in kaart te brengen. Daarbij worden biografische en contextuele (organisatorische) variabelen in het onderzoek meegenomen (vgl. stressonderzoek STV, Steyaert 1998).

      Onderzoeker(s)

      Onderzoeksgroep(en)

        Project type(s)

        • Onderzoeksproject

        Studie met betrekking tot de deontologische code voor lokale besturen. 01/10/2000 - 30/09/2001

        Abstract

        Het Nieuw Overheidsmanagement, d.w.z. de hervormingen binnen de publieke sector, zoals verzelfstandiging, privatisering en meer klantgerichtheid handelen, zorgen samen met het tanende vertrouwen van de burger in de overheid voor een heropflakkering van het thema `deontologie in de openbare diensten'. Traditioneel gelden voor (lokale) ambtenaren een aantal deontologische rechten en plichten. Deze plichten zijn echter eenzijdig opgesteld en te repressief ' niet naleving wordt gesanctioneerd. Bij ambtenaren ontstaat dan ook de nodige weerstand. Dit onderzoek wil de deontologische code meer als een positieve richtinggevende code benaderen. Een literuuranalyse en een comparatief onderzoek van codes in België, Duitsland, Frankrijk en Nederland brengen de deontologische principes in kaart. Vervolgens zal nagegaan worden in hoeverre deze principes aanwezig zijn in het administratief statuut van de Vlaamse Gemeenten. De toetsing aan de lokale realiteit moet de grijze zone en knelpunten van een deontologie blootleggen.

        Onderzoeker(s)

        Onderzoeksgroep(en)

          Project type(s)

          • Onderzoeksproject

          Ideaal cultuurprofiel voor de geïntegreerde politie. 01/08/2000 - 30/11/2000

          Abstract

          Het onderzoek heeft als doel de gewenste organisatiecultuur voor de geïntegreerde politie in kaart te brengen en te benoemen. Deze cultuuranalyse zou als ondersteuning kunnen fungeren voor de cultuurveranderingsprocessen geïntroduceerd door een "change agent" in de lokale politiediensten.

          Onderzoeker(s)

          Onderzoeksgroep(en)

            Project type(s)

            • Onderzoeksproject

            Naar een andere invulling van de ambtelijke status ? Vergelijkende studie van de mogelijkheden en beperkingen van een normalisering van de arbeidsverhoudingen in de marktsector en de publieke sector. 01/01/2000 - 31/12/2003

            Abstract

            Het onderzoek beoogt een fundamentele bijdrage te leveren aan het maatschappelijk debat over de rechtspositie van de ambtenaren. Enerzijds wordt een onderzoek ingesteld naar de grondslagen van de statutaire rechtspositieregeling van de ambtenaren. Anderzijds wordt nagegaan welke objectiveerbare verschillen tussen de publieke en de particuliere sector een aanpassing van het individueel arbeidsrecht verantwoorden.

            Onderzoeker(s)

            Onderzoeksgroep(en)

            Project type(s)

            • Onderzoeksproject

            Bestuurskracht verklaart/d. 01/10/1999 - 30/09/2001

            Abstract

            Het concept bestuurskracht verwijst naar het vermogen van een openbaar bestuur (i.c de lokale besturen) om een beleid te realiseren dat tegelijk de behoeften van de gemeenschap en de behoeften van de burger bevredigt en tot stand komt overeenkomstig de centrale waarden van de collectiviteit. De bedoeling is om alle factoren te onderkennen die de bestuurskracht kunnen aantasten en deze te rangordenen naar belangrijkheid. Als hoofddoel wordt gestreefd naar de creatie van een soort draaiboek dat de lokale besturen moet toelaten een verlies aan bestuurskracht te vermijden. Enkel voldoende bestuurskrachtige gemeenten zijn immers in staat om hun legitimiteit ten aanzien van de burgers te bewaren en/of herstellen.

            Onderzoeker(s)

            Onderzoeksgroep(en)

              Project type(s)

              • Onderzoeksproject

              Integratie van de verschillende politieculturen. 01/12/1998 - 30/11/1999

              Abstract

              Om te komen tot een efficiënte en effectieve nieuwe politieorganisatie, is het van het grootste belang om ook op het vlak van culturele verschillen tot integratie te komen.Cultuurverschillen en knelpunten zullen in kaart worden gebracht en er zullen gefundeerde beleidsaanbevelingen op het vlak van cultuurinterventie en 'beïnvloeding worden geformuleerd.

              Onderzoeker(s)

              Onderzoeksgroep(en)

                Project type(s)

                • Onderzoeksproject

                Onderzoek naar de administratief rechtelijke en staatsrechtelijke aspecten van de defederalisering van de kostencompenserende regelingen inzake bijstand aan personen (gezinsbijslagen). 01/12/1997 - 31/05/1998

                Abstract

                Binnen de huidige regelgeving behoort het gezinsbeleid tot de bevoegdheid van de Gemeenschappen. De gezinebijslag wordt, als onderdeel van de sociale zekerheid, door de federale overheid geregeld. Om tot een coherenter gezinsbeleid te komen, opteert de Vlaamse Gemeenschap voor een overheveling van de gezinsbijslag naar de Gemeenschappen. In dit onderzoek wordt nagegaan hoe deze overdracht kan worden verwezenlijkt. De hoge werkgeversbijdrage moeten hierbij worden opgeheven. De aandacht binnen het onderzoek zal onder andere gaan naar de bevoegdheidsverdeling, de uitvoering van het woonplaatsbeginsel, de regeling voor de Brusselaars, alternatieve financieringsmogelijkheden en organisatiewijzen. Vaak wordt inspiratie opgedaan hij buitenlandse regelingen. Naar aanleiding van de conclusies van het onderzoek wordt een ontwerp van decreet voorgelegd.

                Onderzoeker(s)

                Onderzoeksgroep(en)

                  Project type(s)

                  • Onderzoeksproject

                  Bestuurskracht verklaart/d. 01/10/1997 - 30/09/1999

                  Abstract

                  Het concept bestuurskracht verwijst naar het vermogen van een openbaar bestuur (i.c de lokale besturen) om een beleid te realiseren dat tegelijk de behoeften van de gemeenschap en de behoeften van de burger bevredigt en tot stand komt overeenkomstig de centrale waarden van de collectiviteit. De bedoeling is om alle factoren te onderkennen die de bestuurskracht kunnen aantasten en deze te rangordenen naar belangrijkheid. Als hoofddoel wordt gestreefd naar de creatie van een soort draaiboek dat de lokale besturen moet toelaten een verlies aan bestuurskracht te vermijden. Enkel voldoende bestuurskrachtige gemeenten zijn immers in staat om hun legitimiteit ten aanzien van de burgers te bewaren en/of herstellen.

                  Onderzoeker(s)

                  Onderzoeksgroep(en)

                    Project type(s)

                    • Onderzoeksproject

                    Competentiemanagement als personeelsstrategie in publieke organisaties : een onderzoek naar de mogelijkheden en grenzen van functiebeschrijvingen en competentieprofielen voor personeelsmanagement. 01/01/1997 - 19/12/1999

                    Abstract

                    Het uitgangspunt is dat de kwaliteit van het bestuur voor verbetering vatbaar is. Aangezien het menselijk kapitaal de bron bij uitstek is voor vrijwel elke overheidsorganisatie om haar missie waar te maken, zal een verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening dan ook in sterke mate worden gedetermineerd door de personele component. Recent werd in diverse publieke organisaties de techniek van functiebeschrijvingen ge'ntroduceerd. Tot op heden wordt niet altijd voldoende de link gelegd tussen deze personeelsinstrumenten en een geïntegreerd vormings-, annex stroombeleid. De bedoeling van deze studie is na te gaan in welke mate functiebeschrijvingen en competentieprofielen de basis kunnen vormen voor een performantiegericht vormingsbehoeftenonderzoek en in hoeverre de resultaten van deze matching mede een bijdrage kunnen leveren in het raam van het stroombeleid. De achterliggende wetenschappelijke hypothese is dat het mogelijk moet zijn aan de hand van functiebeschrijvingen en competentieprofielen een efficiÙnt vormingsbeleid te voeren dat tevens dienstig kan zijn met het oog op het verhogen van de mobiliteit.

                    Onderzoeker(s)

                    Onderzoeksgroep(en)

                      Project type(s)

                      • Onderzoeksproject

                      Onderzoeksmatige onderbouwing van de juridische vorming ten behoeve van ambtenaren van het eerste niveau in de lokale en regionale besturen. 01/01/1997 - 31/12/1998

                      Abstract

                      Pimordiaal is de oprichting van het Instituut voor Management en Bestuur. Dit instituut wil inspelen op de leer- en onderzoeksbehoeften in het raam van de continue vernieuwingsprocessen binnen de publieke sector en de semi-publieke organisaties. Dit sluit aan bij het vormingsrecht voor ambtenearen die recent in tal van staturen werd ingeschreven.

                      Onderzoeker(s)

                      Onderzoeksgroep(en)

                        Project type(s)

                        • Onderzoeksproject

                        De zakelijke overheid : van bureaucratische traditie naar een publiek ondernemen. 01/01/1997 - 31/12/1997

                        Abstract

                        De openbare dienstverlening is dringend aan vernieuwing toe nu het traditioneel bureaucratisch bestuursmodel, de bakermat van het ambtelijk apparaat, niet langer functioneel blijkt in een maatschappij die van langsom meer denkt in termen van prestatie, kwaliteit, opbrengst kostenbeheersing en efficiëntie. De overheid moet `bedrijfsmatiger' gaan werken vanuit een perspectief van integrale kwaliteitszorg. Structurele en culturele hervormingen dringen zich op binnen het openbaar bestuur dat steeds meer het karakter krijgt van een onderneming, waarin deskundig management, gericht op een voortdurende afstemming tussen de (interne) dynamiek van het bestuur en ontwikkelingen in de (externe) omgeving, wellicht de grootste uitdaging wordt. Het doel van dit project is dan ook via praktijkgericht onderzoek - zowel preventief als evaluerend - te zoeken naar doeltreffende en vooral haalbare veranderingsstrategieën en de mogelijke effecten daarvan op de dagelijkse bestuurspraktijk te bestuderen.

                        Onderzoeker(s)

                        Onderzoeksgroep(en)

                          Project type(s)

                          • Onderzoeksproject

                          De nieuwe ambtenaar: hedendaagse ontwikkelingen en uitdagingen. 01/01/1997 - 31/12/1997

                          Abstract

                          Een prestatiegericht en ondernemend overheidsmanagement vraagt ook - en vooral - aandacht voor de `menselijke factor' van het openbaar bestuur. Het uitgangspunt is dat ingrijpende hervormingen de facto weinig verandering teweeg brengen wanneer zij onvoldoende worden gedragen door menselijke motieven. Mede daarom is de ontwikkeling van een geïntegreerd HRM--beleid voor overheidsorganisaties een belangrijk speerpunt geworden. Aangezien mag worden verwacht dat het ambtenaarschap, onder invloed van deze evolutie, ingrijpend zal wijzigen, is het zonder meer noodzakelijk dit proces, zowel vanuit een longitudinale praktijkstudie als vanuit een theoretische-wetenschappelijke bezinning, op de voet te blijven volgen. De praktijk leert immers dat heel wat maatregelen niet altijd de gewenste effecten creÙren, met alle gevolgen van dien voor het personeel. In dit project gaat de aandacht uit naar thema's als de ontwikkeling van een vormingsbeleid op regionaal en lokaal niveau, het mobiliteitsvraagstuk, responsabilisering door (beleids)participatie van ambtenaren en decentralisatie van bevoegdheden, leiderschap, enz. Ook de consequenties van deze ontwikkelingen voor het zogenaamde ambtenarenstatuut - en omgekeerd - de invloed van de aan de publieke sector eigen regelgevingen op deze processen worden onderzocht.

                          Onderzoeker(s)

                          Onderzoeksgroep(en)

                            Project type(s)

                            • Onderzoeksproject

                            De ideale gemeente anno 2002. 01/01/1997 - 31/12/1997

                            Abstract

                            De in ons land gehuldigde visie op hot lokale bestuursniveau (de gemeenten) is op zijn minst aan bijsturing toe. Zowel territoriaal als functioneel wordt het begrip lokaal bestuur rigide en vrij minimalistisch ingevuld. De veelheid van instellingen op lokaal en bovenlokaal niveau en het feit dat deze instellingen niet altijd adequaat zijn om op de hedendaagse nieuwe uitdagingen een antwoord te bieden, nopen ertoe over te schakelen naar het meer moderne concept van governance in plaats van government. Het doortrekken van de consequenties die aan dit concept zijn verbonden, nodigen uit tot een vernieuwende kijk op gedecentraliseerd besturen. Dit moet resulteren in een normatief model bruikbaar om de lokale besturen in de volgende eeuw vorm te geven, evenwel zonder daarbij te vergeten dat de huidige constellatie inzake gemeenten het vertrekpunt moet zijn.

                            Onderzoeker(s)

                            Onderzoeksgroep(en)

                              Project type(s)

                              • Onderzoeksproject

                              Arbeidsorganisatie in het verlengde van multimediale toepassingen en zijn implicaties op het vlak van sociaal recht. 01/10/1996 - 30/09/1999

                              Abstract

                              Telewerk is een atypische arbeidsvorm die actueel aan belang wint. Toch blijkt de invoering van telewerk in België niet van een leien dakje te lopen. Dit onderzoeksproject beoogt een oplossing te bieden aan de verschillende sociaalrechtelijke problemen die hierbij rijzen.

                              Onderzoeker(s)

                              Onderzoeksgroep(en)

                                Project type(s)

                                • Onderzoeksproject

                                De beeldvorming van socio-economische actoren omtrent sociale concurrentie en sociale dumping. 01/01/1996 - 31/12/1997

                                Abstract

                                Onderzoeker(s)

                                Onderzoeksgroep(en)

                                  Project type(s)

                                  • Onderzoeksproject

                                  Loopbaanvraagstukken bij leerkrachten. Beleidsvoorbereidend onderzoek naar knelpunten en oplossingen voor intreders in het Vlaams onderwijsbestel. 01/11/1994 - 31/10/1996

                                  Abstract

                                  Het onderzoek omvat een drieluik bestaande uit contextvariabelen, loopbaanbelevelingselementen en loopbaanwensen: vanuit contextvariabelen job- en persoonskenmerken) worden zowel de beleving van de job als de loopbaan bestudeerd; vanuit deze belevingselementen wordt er een link met de toekomst gelegd. In concreto worden de toekomstwensen van leerkrachten in kaart gebracht en wordt er aangegeven welke ondersteunende rol de overheid en de scholen zelf hierbij kunnen spelen. De onderzoekseenheden hierbij zijn leerkrachten uit het (Vlaamse) Secundair Onderwijs. Als onderzoeksmethode wordt een kwantitatieve, gestructureerde, schriftelijke bevraging bij een representatief leerkrachtenstaal gehanteerd.

                                  Onderzoeker(s)

                                  Onderzoeksgroep(en)

                                    Project type(s)

                                    • Onderzoeksproject

                                    Organisatie van vormingsprogramma's voor de personeelsleden van de Maatschappij voor Mechanografie. 01/02/1992 - 31/05/1992

                                    Abstract

                                    Een reeks vormingsessies wordt georganiseerd voor personeelsleden van de Maatschappij voor Mekanografie, die belast worden met de gegevensverwerking van de verschillende sociale parastatalen van de sociale zekerheid. Bijzondere aandacht gaat naar de structuren, de informatieverwerking en de samenwerking met de Kruispuntbank van de Sociale zekerheid.

                                    Onderzoeker(s)

                                    Onderzoeksgroep(en)

                                      Project type(s)

                                      • Onderzoeksproject

                                      Onderzoek naar het personeelsstatuut van gemeenten en OCMW's met aandacht voor de bepalingen die afwijken van het principe van voltijdse tewerkstelling en de repercussies voor vrouwen 01/12/1991 - 31/05/1992

                                      Abstract

                                      In het onderzoek wordt het personeelsstatuut van gemeenten en OCMW's onderzocht, met bijzondere aandacht voor bepalingen die afwijken van het principe van voltijdse tewerkstelling.

                                      Onderzoeker(s)

                                      Onderzoeksgroep(en)

                                        Project type(s)

                                        • Onderzoeksproject

                                        Bibliotheekkrediet bestuurswetenschappen. 01/01/1990 - 31/12/1990

                                        Abstract

                                        Onderzoeker(s)

                                        Onderzoeksgroep(en)

                                          Project type(s)

                                          • Onderzoeksproject