Onderzoeksgroep

Studie in het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht. 01/10/2023 - 31/12/2023

Abstract

Het onderzoeksproject bestaat uit vier delen en het formuleren van beleidsaanbevelingen: een onderzoek bij ondernemers ouder dan 55 jaar (deel 1), een onderzoek bij pre-starters en recent gestarte ondernemingen (deel 2), een onderzoek bij groeiende en snel groeiende ondernemingen (deel 3) en een onderzoek naar de verschillen binnen sectoren en provincies en impact van crises (deel 4). De resultaten van het nieuwe onderzoek dienen in de eerste plaats te kunnen worden vergeleken met de resultaten van de eerder uitgevoerde studies in 2019. In deel 1 van de studie wordt onderzocht of ondernemers vandaag zich bewuster zijn van de problematiek van Opvolging en Overname, of ze beter geïnformeerd zijn en of ze gebruik maakten van de geboden begeleidingsmogelijkheden. De bedoeling van het onderzoek is tevens het bekomen van een meer gedetailleerd beeld van de stappen die zaakvoerders of afgevaardigd bestuurders vanaf 56 jaar vandaag zetten om de problematiek van Opvolging en Overdracht binnen hun onderneming en hun omgeving aan te pakken. In deel 2 van de studie wordt onderzocht bij de doelgroep pre-starters in welke mate pre-starters overwegen een onderneming over te nemen in plaats van een volledig nieuwe activiteit te starten. Bij de doelgroep recent gestarte ondernemers (tot max. 3 jaar na de start) wordt onderzocht waarom zij al of niet overwogen hebben een bestaande onderneming over te nemen en waarom ze al of niet een onderneming overnamen. In deel 3 van de studie wordt onderzocht bij de doelgroep groeiers in welke mate overnames aan bod komen bij groeiende en snel groeiende ondernemingen. Onder hoge (of ambitieuze) groeiers worden verstaan de ondernemingen met minimaal 10 werknemers die de laatste 3 jaar een groei kunnen voorleggen van minimaal 20% per jaar (OESO, 2007). In deel 4 van de studie wordt gevraagd om de verschillen tussen provincies en tussen sectoren op het vlak van de bedrijfsoverdrachten te onderzoeken. Tevens wordt gevraagd om de impact van de verschillende crises die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden op de intenties en resultaten inzake bedrijfsoverdrachten te onderzoeken . De dataverzameling in de 3 delen zal gebeuren op basis van een online enquête bij een ruime steekproef van ondernemingen in Vlaanderen. Op basis van de bevindingen in elk deel zullen concrete beleidsaanbevelingen worden geformuleerd met betrekking tot de beleidsdomeinen economie, innovatie en ondernemen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Van onderzoek naar valorisatie in een ondernemende universiteit: ontwikkeling van pre-incubatiestructuren voor de Universiteit Antwerpen. 01/01/2018 - 30/06/2019

Abstract

De uitgesproken ambitie van de Universiteit Antwerpen om een impact te creëren op de samenleving wordt in dit project concreet vertaald naar een ambitie om een ondernemende universiteit te worden. Om deze ambitie te realiseren engageert de Universiteit Antwerpen zich om de verschillende actoren binnen de universiteit te versterken in hun inspanningen om de vertaalslag te maken van hun onderzoeksresultaten, kennis en expertise naar de samenleving. Om deze vertaalslag te kunnen maken is er een duidelijke nood aan de ontwikkeling van een pre-incubatiestructuur binnen de Universiteit Antwerpen. Een pre-incubator is een beschermende omgeving waarin ondernemende ideeën getest kunnen worden op hun marktpotentieel. De ambitie van de Universiteit Antwerpen om als ondernemende universiteit impact te creëren op de samenleving kan enkel waargemaakt worden indien het valorisatieproces van aan de universiteit gegenereerde kennis en expertise voldoende wordt ondersteund, zonder daarbij de basiswaarden van academisch fundamenteel onderzoek uit het oog te verliezen. Om de kloof te dichten tussen wetenschappelijke onderzoeksoutput enerzijds en mogelijke duurzame vermarkting ervan anderzijds, en het overwinnen van de zogenaamde 'valley of death', worden diensten zoals inzicht in opportuniteits- en marktpotentieel detectie en IP kennis aangeboden binnen een pre-incubator. Op die manier krijgen onderzoekers de mogelijkheid om het commercialisatiepotentieel van hun onderzoeksoutput te testen en te evalueren in een beschermende omgeving. Bovendien kan het TRL niveau op deze manier indirect verhoogd worden, wat een vereiste is van steunprogramma's voor wetenschappelijk onderzoek (vb. Horizon 2020, VLAIO, …). Een verhoging van het TRL niveau laat eveneens toe om de stap naar bedrijven en de industrie (en de daarbij horende investeerders) te verkleinen, het belang van valorisatiepotentieel is daar immers eveneens prominent aanwezig. De finaliteit van dit project is de uitwerking van vijf pilot pre-incubatiestructuren voor target disciplines (namelijk, voor duurzame chemie, logistiek, health, productontwikkeling en sociale innovatie). Deze pilot cases werden geselecteerd op basis van de beleidsvisie 2016-2020 en de speerpunten van het onderzoek aan de Universiteit Antwerpen. Bij het uitwerken van de pilot cases hebben we specifiek aandacht voor een duidelijke fit met de bestaande activiteiten voor de valorisatie van kennis aan de Universiteit Antwerpen. Ook zorgen we ervoor dat de pre-incubatiestructuren ingebed worden in de ondernemende ecosystemen van de vijf target disciplines, en hebben we specifieke aandacht voor de noden en wensen van de onderzoekers. Het resultaat zal niet alleen een minimum viable product zijn voor de target disciplines waarin op korte termijn de pre-incubatiediensten kunnen worden gerealiseerd. Het biedt tevens een blauwdruk voor de lange termijn, en garandeert dus dat ook pre-incubatiediensten voor andere disciplines gemakkelijk vorm gegeven kunnen worden. Door ervoor te zorgen dat de ontwikkelde pre-incubatiestructuren ingebed zijn en aansluiting vinden bij bestaande initiatieven zowel binnen de Universiteit Antwerpen als bij haar stakeholders die mee vormgeven aan het ecosysteem dat haar omringt, wordt er een hefboom tot waarde-creatie voor de samenleving gecreëerd.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject