Onderzoeksgroep

Expertise

Dr. Sean Phelan is Marie Skłodowska-Curie Fellow (juli 2020 tot juli 2022) aan het Departement Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, en universitair hoofddocent aan de School of Communication, Journalism and Marketing van Massey University (Wellington, Nieuw-Zeeland). Hij doet onderzoek naar communicatie, media en journalistiek. Zijn werk is gebaseerd op kritische politieke theorie, discourstheorie en -analyse, politieke economie, mediasociologie en culturele studies. Zijn huidige onderzoeksprojecten omvatten onderzoek naar (i) hoe de term neoliberalisme voorkomt in het publieke discours, (ii) de politieke kenmerken van de notie sociale rechtvaardigheid in een digitale cultuur, en (iii) de relatie tussen de journalistieke praktijk en online mediakritiek. Sean heeft uitgebreid gepubliceerd in het veld, en is vooral bekend voor zijn werk over neoliberalisme en discourstheorie. Hij heeft drie boeken gepubliceerd: de monografie Neoliberalism, Media and the Political (Palgrave Macmillan, 2014), en de edited volumes Discourse Theory and Critical Media Politics (Palgrave Macmillan, 2011; met Lincoln Dahlberg), en Scooped: The Politics and Power of Journalistiek in Aotearoa Nieuw-Zeeland (AUT Media, 2012; met Verica Rupar en Martin Hirst). Hij heeft artikelen gepubliceerd in verschillende tijdschriften, waaronder Journalism Studies, Journalism: Theory, Practice and Criticism, International Journal of Communication, Critical Discourse Studies, Journal of Language and Politics, Cultural Studies, Media, Culture & Society, and Communication, Culture and Critique. Zijn werk is gepubliceerd in een aantal bloemlezingen en collecties, waaronder The Sage Handbook of Neoliberalism, The Routledge Handbook of Critical Discourse Studies, en de Oxford Research Encyclopedia of Communication. Hij is lid van de redactie van de tijdschriften Communication Theory, Critical Discourse Studies, Media Theory, Counterfutures: Left Thought and Practice Aotearoa, and the International Journal of Media Discourse.

Journalistiek, mediakritiek en het onlinepubliek (CritJourrn). 15/07/2020 - 14/07/2022

Abstract

CritJourn zal onderzoeken hoe journalistiek online wordt bekritiseerd en hoe journalisten deze kritiek ervaren. Publieke kritiek op journalistiek lijkt zichtbaarder te zijn geworden dan ooit tevoren. Met name kritiek op de legitimiteit van mainstream mediarepresentaties - vanuit verschillende ideologische perspectieven - is een alledaags kenmerk geworden van het publieke discours over journalistiek op digitale platformen zoals Twitter. Het overkoepelende doel van dit project is om nieuwe concepten te ontwikkelen om te begrijpen hoe journalistiek wordt bekritiseerd en hoe journalisten mediakritiek door verschillende online publieksgroepen onderhandelen en ervaren. Dit onderzoek is actueel en belangrijk omdat het ons begrip van de relatie tussen journalistiek en online cultuur zal verhelderen op een politiek moment waarin de banden die historisch de relatie tussen journalistiek en het publiek hebben onderhouden, zijn verzwakt. Het overkoepelende doel wordt ondersteund door 4 specifieke doelstellingen, 2 conceptuele en 2 empirische. De conceptuele doelstellingen brengen media- en communicatieonderzoek in dialoog met enerzijds interdisciplinaire debatten over de aard van kritiek en anderzijds radicaaldemocratische theorieën over de aard van ideologisch conflict. De eerste empirische component zal een (kwantitatieve en kwalitatieve) kritische discoursanalyse inhouden van hoe Britse journalisten en media-instellingen op Twitter worden bekritiseerd. De tweede houdt interviews in met journalisten uit België, Ierland, Nederland en het VK over hun ervaringen met mediakritiek.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Een heroverweging van journalistiek en ideologie in hedendaagse politieke en mediaculturen (RejournID). 01/05/2019 - 30/04/2020

Abstract

Het RejournID project heeft als doelstelling om de verhouding tussen journalistiek en ideologie te herdenken in hedendaagse politieke en mediaculturen. Door middel van een interpretatief onderzoek naar hoe de vervlechting van journalistiek en ideologie in vier Europese landen: België, Ierland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk wil dit project de plaats van ideologieanalyse in media-onderzoek nieuw leven inblazen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject