Onderzoeksgroep

Het Verlies van de Originele Ervaring door Veroudering in Color Field Schilderijen: Ontwerp voor een Interdisciplinaire Kunstreconstructie Methode (IRECONA). 01/10/2022 - 30/09/2025

Abstract

De omvang van de visuele degradatie in Color Field schilderijen, als gevolg van de veroudering van (synthetische) materialen, is grotendeels over het hoofd gezien. Aangezien de relevantie en betekenis van deze schilderijen sterk afhankelijk zijn van hun specifieke visuele effecten, impliceren significante visuele veranderingen vaak een verlies van de oorspronkelijke intenties van de kunstenaars. Dit project wil het verouderingsprobleem in de kunstgeschiedenis thematiseren en een nieuwe reconstructie-methode ontwikkelen om Color Field schilderijen beter te conserveren. Drie casestudies, geselecteerd uit drie categorieën (a. pigment-, b. medium- en c. drager-degradatie) zullen worden onderzocht via de volgende stappen: (I) beschrijvende reconstructie, bestaande uit uitspraken van de kunstenaar over de beoogde visuele ervaringen en getuigenissen van het publiek, gebaseerd op literatuur- en archiefonderzoek; (II) materialen analyse; (III) visuele reconstructie: met handgeschilderde replica's en een digitale reconstructie met augmented reality; (VI) perceptiestudies (eye-tracking en vragenlijsten) onderzoek naar de ervaring van het publiek ten opzichte van de uiterlijke verandering van de casestudies. Op basis van de data-analyses wordt de mate van visuele verandering bepaald en wordt de digitale reconstructie geëvalueerd.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

DayGlo-wende in de kunst, markering van de impact van daglicht fluorescerende materialen in de New Yorkse kunst van de jaren '60 en '70. 01/10/2018 - 30/09/2020

Abstract

Dit onderzoek richt zich op kunst gemaakt in New York in de jaren 60 en 70 met fluorescerende kleuren (Dayglo). Dit onderwerp is quasi verwaarloosd in de kunsthistorische literatuur, waardoor de impact die het heeft gehad op de geschiedenis van kunst en kunstkritiek, niet is bepaald. Eerdere historische en materiaaltechnische analyses van het gebruik van fluorescerende kleuren door Herb Aach en Frank Stella zullen het uitgangspunt zijn. Deze worden uitgebreid en verder uitgewerkt. Ik zal dan New York-kunstenaars beschouwen die in dezelfde periode actief waren, zoals Donald Judd, Dan Flavin, Fred Sandback en Keith Sonnier. Om de selectie van werken te bespreken, moet een nieuwe taal worden ontwikkeld. Deze taal zal worden ontwikkeld door middel van archiefonderzoek, analyse van kunsthistorische literatuur, materiaaltechnisch onderzoek en henomenologisch onderzoek. In dit stadium zal er gefocust worden op een voorlopige taxonomie of fluorescente fenomenen in de kunst, die zullen worden uitgebreid en herzien in perceptuele psychologie en geïntegreerd in de nieuwe taal. Dit zal een correcte beoordeling van de werken mogelijk maken. Op basis hiervan wordt de plaats van fluorescentie in het oeuvre van de kunstenaars overwogen, samen met een herevaluatie van de kunstkritiek van de jaren 60 en 70.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Day-Glo-wende in de kunst, markering van de impact van daglicht fluorescerende materialen in de New Yorkse kunst van de jaren '60 en '70. 01/10/2016 - 30/09/2018

Abstract

Dit onderzoek richt zich op kunst met daglicht fluorescerende kleuren, gemaakt in New York tijdens de jaren '60 en '70. Dit onderwerp is vrijwel volledig genegeerd in de kunsthistorische literatuur, waardoor de impact van fluorescentie op de kunstgeschiedenis en de kunstkritiek onbepaald blijft. Mijn eerdere historisch en materieel-technische analyses van het gebruik van fluorescerende kleuren van Herb Aach en Frank Stella zal het uitgangspunt zijn. Deze worden uitgebreid en verder uitgewerkt. Ik zal daarnaast New Yorkse kunstenaars die in dezelfde periode actief waren bestuderen zoals Donald Judd, Dan Flavin, Fred Sandback en Keith Sonnier. Om de geselecteerde werken te bespreken moet een nieuwe taal worden ontwikkeld die het mogelijk maakt de ervaring en de gevolgen van fluorescerende kleuren adequaat te beschrijven. Deze taal zal worden ontwikkeld door middel van de archiefonderzoek, analyse van de kunsthistorische literatuur, materiaal-technisch onderzoek en fenomenologische onderzoek. In dit stadium zal een voorlopig taxonomie van fluorescerende fenomenen in kunst voorhanden zijn, die zal worden uitgebreid en aangepast door middel van experimenten in perceptuele psychologie en vervolgens geïntegreerd in de nieuwe taal. Dit zal een juiste beoordeling van de beschouwde werken mogelijk te maken. Op basis hiervan zal de plaats en de rol van fluorescentie in het oeuvre van de artiesten worden beschouwd,samen met een herwaardering van de kunstkritiek van de 60's en 70's.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

    Project type(s)

    • Onderzoeksproject