Werken aan concurrentiekracht. Aanbevelingen voor een spoorstrategie voor het Havenbedrijf Gent. 01/07/2012 - 30/11/2012

Abstract

Leveren van aanbevelingen die het mogelijk maken voor het Havenbedrijf Gent om een actieplan uit te werken voor het spoorvervoer, waarbij in eerste instantie de aandacht ligt op het aantrekken van nieuwe stromen en in tweede instantie op het stimuleren van een modal shift.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

De beoordeling van de educatieve behoeften van ingenieurs en onderzoekers in de luchtvaart en luchtvervoer (EDUCAIR). 01/11/2011 - 30/07/2013

Abstract

Dit project kadert in een onderzoeksopdracht tussen enerzijds UA en anderzijds EU. UA levert aan EU de onderzoeksresultaten genoemd in de titel van het project onder de voorwaarden zoals vastgelegd in voorliggend contract.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Valorisatie van organische Nevenstromen - ontwikkeling van 2de generatie technologieën voor de biogebaseerde economie in Vlaanderen. 01/09/2011 - 31/10/2015

Abstract

Dit VIS-traject vertrekt vanuit een dubbele noodzaak die door de aanvragers werd geïdentificeerd in een brede bevraging. Enerzijds is er een duidelijke vraag vanuit diverse sectoren tot een hoogwaardige valorisatie van hun organische nevenstromen. Anderzijds is er een sterke vraag naar grondstoffen voor de biogebaseerde economie, in het bijzonder op basis van organische nevenstromen via tweede generatie processen. Dit VIS-traject splitst zich in grote lijnen op in een inventarisatieluik, een technologie ontwikkelingsluik en een implementatieluik.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Model Split Methodiek. 04/04/2011 - 30/09/2011

Abstract

Het Havenbedrijf Gent krijgt regelmatig vragen over het niveau van de modal split van het havengebied: De modal split wordt in deze context gedefinieerd als de verhouding tussen het goederenvervoer via de weg, spoor, binnenvaart en pijpleidingen (het hinterlandvervoer). Momenteel wordt door het Havenbedrijf Gent hiervoor een zelf ontwikkelde methode gebruikt om dit kengetal te berekenen, met behulp van een enquête. Het doel van deze studie bestaat er in om te onderzoeken hoe deze methode verder verfijnd kan worden.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Onderzoeken van verkeersstromen van, naar en in het Antwerpse havengebied. 18/06/2010 - 31/10/2011

Abstract

Het project dient te leiden tot het in kaart brengen van verkeersstromen van, naar en in de Antwerpse haven, rekening houdend met: - woon-werkverkeer; - goederenverkeer; - de stromen tussen rechter- en linkeroever.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

De economische regulering van Brussels Airport. 10/12/2009 - 31/01/2010

Abstract

De doelstelling van dit project komt neer op het doorlichten van de economische regulering zoals die nu bestaat voor Brussel Airport en in het formuleren van een onafhankelijk advies (second opinion) ter verbetering van de bestaande situatie. Mogelijke aandachtspunten zijn de duur van de gereguleerde periode, de problematiek van single versus dual till, het afstemmen van de tarieven op die van de referentieluchthavens, het niveau van de economische regulering en de rol van de economische regulator.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Opstellen van een databank en het modelleren van havenrelevante handelsstromen. 19/11/2009 - 18/11/2013

Abstract

Een doel van een eerste luik van dit project is het beter inzicht geven in evaluaties van wereldstromen en het signaleren van opportuniteiten waarop de haven van Antwerpen zich best kan richten. In het onderzoek zal de klassieke aanpak van modellering op geaggregeerd wereldniveau verder worden uitgediept op basis van de evolutie van consumptiepatronen, regionale productiecapaciteiten en een beredeneerde raming van de grenzen van de globalisering van de industrie. Een tweede luik van het project betreft het inschatten van het effect van marktfluctuaties en de economische cycli op kortere termijn.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Studie betreffende het aantal derdenafhandelaars en zelfafhandelaars op de luchthaven Brussel-nationaal. 25/06/2009 - 30/09/2009

Abstract

Het onderzoek handelt rond volgende onderzoeksvraag: Is de markt van Brussels Airport voldoende groot om de eventuele verhoging tot drie derdenafhandelaars en drie zelfafhandelaars op een economisch zinvolle wijze op te vangen, rekening houdend met de marktstructuur, de stabiliteit van de markt en de kostenstructuur van de afhandelaars? Inzake werkwijze opteren we resoluut voor een industrieel-economische doorlichting, op verschillende niveaus: 1) Een grondige doorlichting van de huidige marktwerking in de afhandeling van bagage en goederen, met inbegrip van de stand van zaken op vlak van operaties, kosten, alsook een analyse van de evolutie naar de huidige situatie. De analyse levert ook alle noodzakelijke informatie over een aantal cruciale aspecten van de afhandeling van bagage en goederen: ¿ de bezettingsgraad van capaciteit en ruimte; ¿ de prijs-kwaliteitverhouding; ¿ de veiligheid; ¿ de beveiliging; ¿ de werkgelegenheid. 2) Een benchmarkoefening met een aantal buitenlandse luchthavens. De resultaten hiervan moeten de vraag helpen beantwoorden in welke mate er een cijfermatig verband is vast te stellen tussen de grootte van een luchthaven en het aantal derdenafhandelaars en zelfafhandelaars. 3) Een synthese van de toekomstvoorspellingen voor wat betreft het verkeer op Brussels Airport, op basis van verschillende ontwikkelingsscenario's en rekening houdend met het door de uitbater geplande infrastructuurbeleid.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Het maken van een paper "Applying SMC Pricing in PPP's for the maritime sector" voor WP6 van het ENACT Project. 01/08/2008 - 31/08/2009

Abstract

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject