Legal, conceptual and ethical reflections

Op vrijdag 3 mei 2024 staat de vierde editie van #BOARD24 op de agenda. BOARD, georganiseerd door de European Animal Research Association, staat voor Be Open About Animal Research Day

In 2019 ondertekende UAntwerpen samen met andere Belgische universiteiten, onderzoekscentra en bedrijven een Transparency Agreement on Animal Research. Daarbij gingen zij de verbintenis aan om meer open te communiceren over hoe dieren worden gebruikt in het wetenschappelijk onderzoek. Daarom neemt UAntwerpen deel aan #BOARD24.

• Vrijdag 3 mei 2024, om 13 uur
  • Online lezing: Dignity in animal experimentation: Legal, conceptual and ethical reflections
    Door: Eva Bernet Kempers (Faculteit Rechten) en Kristien Hens (Faculteit Letteren en Wijsbegeerte)
  • Voertaal: Engels
  • Schrijf je gratis in

Abstract

De wetenschappers vertrekken vanuit de vaststelling dat experimenten op dieren juridische en ethische vragen oproept. Vanuit juridisch oogpunt rijst de vraag hoe het gebruik van dieren voor experimenten kan worden gelegitimeerd in het licht van enerzijds de groeiende wettelijke erkenning dat dieren wezens met gevoelens zijn, en anderzijds de eis om de EU-richtlijnen die volledige vervanging van dierproeven vereisen, toe te passen. Vanuit ethisch oogpunt zijn dierproeven een schoolvoorbeeld van hoe, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, de vraag of iets goed of slecht is, zelden een eenduidig antwoord heeft.

English version

The fourth edition of #BOARD24 is scheduled for Friday, 3 May 2024. #BOARD24, organized by the European Animal Research Association, stands for Be Open About Animal Research Day.

In 2019, the University of Antwerp and other Belgian universities, research centers and companies signed a Transparency Agreement on Animal Research. In doing so, they made a commitment to communicate more openly about how animals are used in scientific research. This is why UAntwerpen is participating in #BOARD24.

Practical

• Friday, 3 May 3 2024, at 1 p.m.
  • Online lecture: Dignity in animal experimentation: Legal, conceptual and ethical reflections
    By: Eva Bernet Kempers (Faculty of Law) and Kristien Hens (Faculty of Arts and Philosophy)
  • Language: English
  • Register for free