1. Werk aan de verstavaardigheid van de leerlingen

Hoewel dit aspect van luisteren vaak beschouwd wordt als minder belangrijk, is de verstavaardigheid minstens zo belangrijk als begrijpend luisteren. Een leerling moet eerst de klanken van een taal kunnen herkennen en woorden kunnen identificeren, vooraleer er kan worden overgegaan op het begrijpen van de luistertekst als geheel.

Het is wel degelijk van belang om oefeningen te doen rond de verstavaardigheid omdat dit aspect niet automatisch verbetert bij een veelvuldige blootstelling aan luisterteksten. Deze oefeningen zijn echter artificieel dus ze mogen niet te lang duren en moeten gespreid worden over de tijd. Het is tevens belangrijk om steeds te werken met woorden en zinnen die de leerlingen goed kennen.

Lesideeën

2.1.1 Luisterbingo