Onze onderzoeksgroep ‘Medische Hulpverlening Buiten de Kantooruren’ kende zijn ontstaan in 2003 met de oprichting van de eerste wachtpost in Vlaanderen, de toenmalige Wachtpost Deurne-Borgerhout.

Op vraag van de oprichters van deze wachtpost werden de eerste Wetenschappelijke Evaluaties van de Wachtposten gestart. Verschillende studies resulteerden na enkele jaren in een ware onderzoekslijn die definitief op de kaart geplaatst werd in 2010 met de doctoraatsthesis van dr. Hilde Philips, ‘Out-of-Hours Primary Care in Belgium’ met Prof. dr. Roy Remmen als promotor en Prof. dr. Paul Van Royen  als co-promotor.

Ondertussen is onze onderzoeksgroep uitgebreid tot de huidige samenstelling:

Nationaal

Ontstaan als een initiatief vanuit de huisartsen en het Centrum voor Huisartsgeneeskunde van de Universiteit Antwerpen, heeft de onderzoeksgroep samenwerking uitgewerkt met andere faculteiten in UAntwerpen (Toegepaste Economisch Wetenschappen/Handelsingenieur, Gezondheidseconomie, Marketing, Medisch Recht, Sociologie) en met het Academisch Ziekenhuis van Antwerpen (urgentiegeneeskunde).

In het verleden werd ook al nauw samengewerkt met Wachtposten, Ziekenhuizen en apothekersverenigingen buiten de Antwerpse regio (Brugge, Turnhout, Herentals, Leuven, Tienen). Ook in opdracht van de Federale Overheid, RIZIV en KCE werden reeds onderzoeksprojecten uitgewerkt.

Internationaal

Onze onderzoeksgroep stond in 2010 mee aan de wieg van de onderzoeksgroep EurOOHnet.

Dit Europees onderzoeksnetwerk brengt ondertussen 12 Europese landen samen met als doel wetenschappelijk onderzoek uit te voeren of te verbeteren rond ‘out-of-hours’ care. Sedert de oprichting is er steeds iemand van onze onderzoeksgroep afgevaardigd in het bestuur van EurOOHnet wat telkens door 4 leden opgenomen wordt. Op de jaarlijkse congressen zijn we doorgaans met 2 of meer presentaties aanwezig. We zijn ook betrokken geweest bij 3 onderzoeksprojecten die vanuit EurOOHnet gecoördineerd werden. In 2012 had onze onderzoeksgroep de eer en het genoegen de meeting in Antwerpen te kunnen organiseren.