ECHO voert, in samenwerking met opleidingen UAntwerpen, praktijkgericht actie-onderzoek uit. Doel is het verzamelen van praktische en direct toepasbare kennis die rechtstreeks kan bijdragen aan het verbeteren van een specifieke onderwijspraktijk (naar: van der Zouwen, 2018).

Ons praktijkgericht actie-onderzoek richt zich op het optimaliseren van processen, methoden en resultaten in de onderwijspraktijk. Het wordt gekenmerkt door vier hoofdaspecten (naar: Ponte, 2002):

Praktijkgericht

Het onderzoek is gericht op echte problemen en uitdagingen binnen de praktijkomgeving van het onderwijs aan UAntwerpen. Dit kan variëren van onderwijsmethoden en curriculumontwikkeling tot het verbeteren van de studentenervaring.

Actiegericht

Het doel is niet alleen het vergaren van kennis, maar ook het ondernemen van concrete acties om positieve veranderingen te bewerkstelligen. We streven ernaar om op basis van onze bevindingen tastbare verbeteringen te implementeren.

Participatief

Belanghebbenden (docenten, assistenten, onderwijsondersteunend personeel en/of studenten UAntwerpen) spelen een actieve rol in het onderzoeksproces. Hun input en ervaringen zijn cruciaal om effectieve oplossingen te ontwikkelen.

Reflectief

In samenwerking met de betrokken opleiding(en) reflecteren we voortdurend op het onderzoeksproces en de resultaten van het actie-onderzoek. Dit omvat het aanpassen van de aanpak op basis van voortschrijdend inzicht en het continu verbeteren van de acties die worden ondernomen.

De integratie van theorie en praktijk in het actie-onderzoek biedt de betrokken opleiding(en) niet alleen de mogelijkheid om theoretische kennis toe te passen, maar stimuleert ook actieve betrokkenheid bij het aanpakken van reële uitdagingen en bevordert een cultuur van innovatie en creativiteit.

Door samen met opleidingen te werken aan praktijkgerichte problemen, ontwikkelt zich een platform voor het verkennen van innovatieve oplossingen.


Referenties:

Ponte, P. P. (2002). Onderwijs van eigen makelij: Procesboek actieonderzoek in scholen en opleidingen (2de editie). Uitgeverij Nelissen. 

Van Der Zouwen, T. (2022). Actieonderzoek doen: Een routewijzer voor studenten en professionals (2de editie). Boom.