Onderwijskundig leiderschap delen en tot op de klasvloer krijgen

Lezing: donderdag 29 oktober 2020 (deelname: gratis) - 18u30-20u - Wouter Schelfhout

Workshop:  12 november 2020 (deelname: 25 euro) – lokaal 001A in De Boogkeers - Boogkeers 5 Antwerpen - Wouter Schelfhout en Koen Marichal

Programma

  • Uitgangspunt: hoe haalbaar en gedragen uitdagingen in het onderwijs aanpakken? We vertrekken hierbij van het kernproces in een school: het leren en de leerling staat centraal. Maar we zijn ons ook bewust van andere uitdagingen: de ongekwalificeerde uitstroom bij leerlingen, het lerarentekort en de uitstroom van leraren en directeurs, die te maken hebben met motivatie en draagkracht.
  • We denken na over enkele didactische gevolgen: de nood aan leermotivatie creëren, formatieve evaluatie, taalgericht vakonderwijs, inspelen op diversiteit,… en over redenen waarom dit moeilijk geïmplementeerd raakt tot op de klasvloer.
  • Vanuit een ‘GO ALL for learning’ -kader voor schoolontwikkeling (wat staat voor Gedeeld Onderwijskundig en trAnsformationeel Leiderschap via Leergemeenschappen), wordt nagedacht over mogelijke oplossingen. Bij deze lezing wordt overzicht en inzicht gegeven in de samenhang van verschillende elkaar beïnvloedende aspecten hierbij.
  • Bij de workshop na deze lezing wordt dieper ingegaan op een aantal essentiële aandachtspunten bij het vertalen van beleid naar de klasvloer (zie doelstellingen).
  • Het werken aan deze doelstellingen wordt dan telkens verder verdiept bij de volgende lezingen en workshops.

Doelstellingen

  • We verwerven inzicht in de didactische gevolgen van onderwijsuitdagingen in stad Antwerpen (en daarbuiten) en de noodzaak om hier met andere vormen van schoolbeleid en schoolleiderschap op in te spelen.
  • We kennen methodes om visie ontwikkelen tot op het niveau van leidende principes.
  • We verwerven inzicht in hoe didactische innovatie gedragen en bottom-up kan ontwikkeld worden via leergemeenschappen en andere vormen van teacher teams en in welke teamarchitectuur nodig is in een school.
  • We kennen methodes om leiderschap te delen via leergemeenschappen, intervisies en beleidsteams en de rol van de procescoach hierbij.
  • We verwerven inzicht in hoe professionalisering en schoolontwikkeling mede via professionele leergemeenschappen vorm kan worden gegeven en hoe dit ook haalbaarheid en gedragenheid kan creëren voor leraren en directeurs.