FORUM+ Lees het herfstnummer (18/10/2024)
We doen wat er van ons verwacht wordt met veel discipline. En tussen de hectiek en de stress door, dient zich een andere behoefte aan: de behoefte aan rust, vakantie, aan tijd voor contemplatie en rustige reflectie wellicht, of zelfs nietsdoen, stilstaan, om te verwijlen. De verlangde transitie komt niet makkelijk, het is hard werken om los te laten, om te remmen, om uit onze routine te raken door te vertragen en te ont-disciplineren. We hopen dat je deze editie van FORUM+ op zult pakken om te lezen als gelegenheid, als ruimte, als interventie, of oponthoud. Neem er alsjeblieft ruim de tijd voor. Noteer de verrassingen, de onderbrekingen en de uitnodiging om onscherpte toe te laten, laat het lezen ook underwhelming zijn, en doe er idioot lang over. Met het lezen van FORUM+wensen we jullie een enorme vertraging toe.
(Coverbeeld: Anton Cotteleer, Orange, 1980-2024)
Belgische Premiere van 'hold on to her' van Robin Vanbesien op het Film Festival Gent 2024 (08/10/2024)
Selected for the Official Competition of the 51st edition of Film Fest Ghent, hold on to her by Robin Vanbesien will have its Belgian premiere on Wednesday 16th of October 2024 at 19:30 at Kinepolis Cinema in Ghent.
Two additional screenings will be held on Thursday, 17th of October and Sunday, 20th of October. Tickets for all screenings are available right here.
- 16.10.24, 19:30
- Belgian Premiere
- Kinepolis 1 + Q&A with the director and the cast
- Subtitles: Dutch-French
- 17.10.24, 10:00
- Kinepolis 1 + Q&A with the director and the cast
- Subtitles: Dutch-French
- 20.10.24, 14:00
- Kinepolis 8
- Subtitles: English
Robin Vanbesien’s hold on to her traces a lived social infrastructure of care, solidarity and struggle that addresses a recent case of police and state violence in the context of migration border control in Belgium.
In 2018, two year-old Mawda Shawri, daughter of Phrast and Shamden and sister to Hama, was shot dead by a Belgian police officer during a car chase on a central highway. In 2023, over 40 people, both undocumented and documented resident activists, assembled before the camera at La Voix des sans papiers in Brussels to stage a collective hearing of documents from and reactions to Mawda’s case. Together they produce the counter-evidence of this deadly Channel crossing, and they practice justice as a sensuous social space for collective mourning and healing.
“This film is an invitation—an invitation to attune ourselves to a collective hearing, an invitation to rehearse, together, the capacity to hold transformation.” - Robin Vanbesien
Hold on to her is part of the doctoral project 'Ciné-Place Making' by Robin Vanbesien at Sint Lucas Antwerp and the University of Antwerp.
Niet alleen vermaak maar ook wetenschap op Sinksenfoor. UAntwerpen gaat terug in de tijd (15/05/2024)
De Sinksenfoor op de Leien vorige eeuw. Op de foto is het ‘bokskraam’ te zien. — © Archief GvA
Onderzoekers van de UAntwerpen tonen op de Sinksenfoor hoe de kermis er meer dan 100 jaar geleden uitzag. Beelden uit archieven laten zien dat de kermis vroeger ook een plek was om bij te leren over de laatste wetenschappelijke bevindingen.
Vroeger was de kermis niet alleen vermaak maar ook een plek om bij te leren over geneeskunde, aardrijkskunde, geschiedenis en de laatste nieuwe technologieën, zoals röntgenstraling. “We willen de bezoekers op deze editie van de Sinksenfoor laten kennismaken met wat er vroeger allemaal op de kermis te beleven én te leren viel”, zegt onderzoeker Bart Moens.
Dat gebeurt aan de hand van video’s, foto’s en affiches van een hypnotiseur, een anatomisch kabinet, microben onder de microscoop, een vrouw met drie hoofden, een cinema op wielen en zoveel meer. In de negentiende eeuw kon slechts een minderheid lezen en moderne communicatiemiddelen waren nog niet voorhanden. De jaarlijkse kermis was dan ook een belangrijke bron van kennis en informatie.
“De geschiedenis van wetenschap, theater en media is heel sterk met elkaar verweven, al zijn we ons daar vaak niet van bewust”, vertelt professor Nele Wynants. Zij is het hoofd van het onderzoeksproject Science at the Fair.
Naast het informeren van de bezoekers van de Sinksenfoor, willen de onderzoekers geïnteresseerden betrekken bij hun onderzoek. Wie graag op zolders en in archieven snuistert of oude foto’s of postkaarten van meer dan 100 jaar geleden kan een handje helpen.
Onder andere door deel te nemen aan het onderzoek ‘Kiekjes van de Kermis’. Er wordt vooral gezocht naar beelden van de periode tussen 1850 en 1914. Maar ook recentere foto’s zijn dan welkom”.
Het kraam van de UAntwerpen staat op zaterdag 18 en zondag 19 mei op de Sinksenfoor op Spoor Oost.
www.iedereenwetenschapper.be.
(pvdp)
Bron: Het Nieuwsblad 15 mei 2024
FORUM+ Lees het aprilnummer (28/03/2024)
Dit aprilnummer van FORUM+ bevat een fascinerende diversiteit aan bijdragen uit de verschillende velden, genres en disciplines van de kunsten en artistiek onderzoek. De bijdragen situeren zich allemaal in de wereld en zijn geworteld in de maatschappij waarvan we allemaal deel uitmaken. Ontdek het nu zelf in ons gloednieuwe nummer. We wensen je veel leesplezier!
Eva Andersen over de zoektocht naar oude kermisfoto's (04/03/2024)
UAntwerpen zoekt foto's van kermissen voor de Eerste Wereldoorlog
De UAntwerpen zoekt oude foto's van kermissen tussen 1850 en 1914. Wetenschappers willen een correcter beeld van de foren uit die tijd. "Op affiches en strooibiljetten uit die tijd overdrijven de foorkramers graag. Foto's kunnen een correct beeld geven", zeggen de onderzoekers.
Hoe zag de kermis eruit voor de Eerste Wereldoorlog? Die vraag stellen wetenschappers van de UAntwerpen zich. Met hun project Science at the Fair onderzoeken ze welke rol kermissen hadden bij de verspreiding van wetenschappelijke en technologische vooruitgang tussen 1850 en 1914.
Kermisgangers ontdekten de eerste films, anatomische musea en exotische dieren
Eva Andersen, historica UAntwerpen
"We hebben veel archiefmateriaal. Maar foorkramers uit die periode overdrijven graag op hun affiches en strooibiljetten. We zien de meest exotische dieren en experimenten. Foto's kunnen dat beeld bijsturen", zegt historica Eva Andersen. "We kunnen ook in kaart brengen wie de foren zoal bezocht."
Röntgenstralen en exotische dieren
In de negentiende eeuw waren kermissen een doorgeefluik van kennis en innovatie. "De eerste films zag je op de kermis. Je vond er ook musea die de anatomie van de mens toonden. Er waren experimenten met röntgenstralen", zegt Andersen. "Kinderen en kunstenaars kwamen er ook in contact met exotische dieren. Ze leerden er over de habitats waarin ze voorkwamen."
Wie zelf oude foto's of postkaarten heeft van Belgische, Nederlandse, Franse, Duitse of Luxemburgse kermissen, kan ze via deze link aan de UAntwerpen bezorgen.
Bron: VRTnws 4 maart 2024
Pascal Gielen over vertrouwen in Tertio (28/02/2024)
“Het delen van kwetsbaarheden creëert vertrouwen”, meent cultuursocioloog Pascal Gielen. © Koen Devriendt
“Geloof is blind vertrouwen”
Argwaan viert hoogtij. Het vertrouwen in de overheid, in de wetenschap en in de Kerk heeft de afgelopen jaren een flinke deuk gekregen. Pascal Gielen denkt in zijn jongste boek Vertrouwen na over hoe we dat kunnen herstellen. De oplossing ligt alvast niet in nog meer regels: “Door doorgedreven controle groeit wantrouwen.”
Nabijheid, Kwetsbaarheid, Passiviteit, het ene na het andere boek van Pascal Gielen rolt van de persen. De kunst- en cultuursocioloog werpt telkens een kritische blik op een uiterst actuele maatschappelijke kwestie – zoals de oorlog in Oekraïne of de toegenomen digitalisering – om vervolgens door te stoten naar tijdloze vragen: wanneer wordt pacifisme berusting? Wat gaat verloren in het sociaal contact zonder nabijheid? Een speciale rol is telkens weggelegd voor kunstenaars om maatschappelijke kwalen aan te kaarten. Dat tonen zijn boeken ook visueel. Illustraties van kunstenaars zetten de boodschap kracht bij. In zijn jongste boek laat de hoogleraar zijn licht schijnen op het afgenomen vertrouwen. Ook hier ziet hij een rol voor kunstenaars weggelegd om de stemlozen een stem te geven in een steeds complexere maatschappij.
Lees het volledige artikel via Tertio.
Bron: Tertio, 28 februari 2024
Laurence Petrone wint de Marion De Cannière Prijs (16/12/2023)
Laurence Petrone, doctoraatsonderzoeker bij ARIA en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, heeft de eerste Marion De Cannière Prijs gewonnen. Als onderdeel van de prijs, krijgt ze een solotentoonstelling bij FRED&FERRY in 2024.
Vincent Van Meenen genomineerd voor de BNG Bank Literatuurprijs 2023 (14/12/2023)
Schrijver en doctoraatsonderzoeker in de kunsten Vincent Van Meenen (ARIA, Universiteit Antwerpen en Koninklijk Conservatorium Antwerpen) is genomineerd voor de BNG Bank Literatuurprijs 2023 met zijn roman 0xBlixa, die hij schreef in het kader van zijn doctoraatsonderzoek.
De jury heeft drie auteurs genomineerd voor BNG Bank Literatuurprijs 2023.
De genomineerden van dit jaar zijn:
- Daan Heerma van Voss met Geen vaarwel vandaag (Atlascontact)
- Emy Koopman met Kindertrein uit Boedapest (Ambo|Anthos)
- Vincent Van Meenen met 0xBlixa (Das Mag)
BNG Bank Literatuurprijs
De BNG Bank Literatuurprijs is een oeuvreprijs bedoeld voor Nederlandstalige auteurs van 40 jaar of jonger, die twee of meer literaire prozawerken op hun naam hebben staan en die nog niet doorgebroken zijn. Ook hebben ze nog geen grote literaire prijs gewonnen. De prijs bestaat uit een beeld van kunstenaar Theo van Eldik en een bedrag van 15.000 euro. Het is de 19e keer dat deze prijs wordt uitgereikt en het is één van de prijzen die het BNG Cultuurfonds jaarlijks uitreikt aan jong talent.
Jury
De jury bestaat uit vier leden:
- Juryvoorzitter Pieter Jeroense - bestuurslid BNG Cultuurfonds
- Dieuwertje Mertens - criticus en schrijver
- Sebastiaan Kort - criticus
- Esther Op de Beek - universitair docent Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Leiden
De Lezersjury, bestaande uit mensen die bij BNG Bank werken, kiest uit de drie genomineerden ook een winnaar. Deze winnaar mag een maand naar keuze verblijven in het Roland Holsthuis te Bergen.
Prijsuitreiking
De prijs wordt op 11 januari vanaf 17.00 uur uitgereikt in de Amstelkerk in Amsterdam.
Solidarity with Gaza (27/11/2023)
ARIA is deeply concerned about the situation in Gaza. We urge our political leaders to stop and denounce the violations of international law and the deaths of innocent civilians and to urgently work towards a lasting peace in the region.
At ARIA, we have researchers who have strong ties with (people in) Palestine and Israel and research projects working towards justice for Palestine.
We want to repeat here our solidarity with this research and acknowledge that these are extremely difficult times for the researchers.
In the coming weeks, we will amplify the initiatives of ARIA-affiliated researchers that help raise awareness and stimulate dialogue about the war in GAZA on our social media and website.
>> Read all about the upcoming events here.
Philip Meersman publiceert nieuw boek 'Het Omstandereffect' (24/11/2023)
Het Omstandereffect
Stap binnen in de wereld van ongebaande poëzie, waarin Philip Meersman je meesleurt door verontrustende realiteiten. Van verkwiste voedseloverschotten tot door oorlog verscheurde gebieden, geen enkele menselijke zwakte ontgaat zijn scherpe, sociaal bewuste blik. Deze bundel neemt je mee door tijd en ruimte!
Met dit manuscript begeeft Meersman zich buiten de gebaande paden van de poëzie en biedt hij een fijne mix van zowel gedichten die voor zichzelf spreken als gedichten waarvan de boodschap voor de lezer niet direct duidelijk is, wat ruimte openlaat voor een brede interpretatie. Meersman zorgt voor een extra betekenislaag door niet enkel met woorden en zinsopbouw, maar ook met de vormgeving van de gedichten te spelen. Het resultaat is een bundel die je maar moeilijk neer kan leggen!
Stroming
De wereld lijdt aan boulimie
magisch realisme
van volgestouwde magazijnen
opgesnoven melkpoederzakken
aflaten van ooit uitgemolken uiers
hormonale vergiffenis vol steroïde antibiotica
De wereld lijdt aan anorexie
expressionisme
van overvliegende vrachtvliegtuigen
boomloze bergen gebombardeerd met bloem
van wegtrekkende troepen en verlaten vluchtelingen
overgelaten aan ’s vijands vrije hand
De wereld lijdt aan neurose
abstract conceptualisme
van ecologisch certificeren
van gepolijste projectielen
van unieke idemtiteit
van merkbewuste “branding”
van consumptie van kinderarbeid
en ethisch distantiëren
De wereld lijdt aan psychose
surrealisme
van 2 maten en 2 gewichten
van vrede zij met u
bij het doorboren van het hart
en het snoeren van de mond
van sekslaven, kindsoldaten, rampverkoop en cijferkijken
De wereld lijdt aan vergeef ons onze zonden want
we hadden ‘t niet zo gepland
Ook over de cover werd nagedacht. Meersman vroeg hiervoor de Argentijnse kunstschilder Rodo Espejo.
Naast duidelijke verwijzende elementen naar de inhoud van het boek, voegt de cover ook een betekenislaag toe. Zo werd er gekozen om de reddingsbanden in te kleuren met de kleuren van de kleding van de kleuter Aylan, is er een duidelijke verwijzing naar het laatste Engelstalige boek van Meersman, There Is Blue Somewhere, en zijn de huidige wereldbranden (letterlijk en figuurlijk) ook prominent aanwezig.
Rodo Espejo (c)
Acryl op board, 21x27 cm, Buenos Aires, 2023
Philip Meersman is een meertalige dichter-performer die de grenzen tussen geschreven en gesproken poëzie verkent. Met een sociaal-politiek en biotopisch perspectief benadert hij actuele thema's. Als coördinator van het Europese project Urban Time Machines, curator van Brussels Planetarium Poetry Fest en Transpoesie, en een doctoraat aan de AP Hogeschool, KASK Antwerpen, zet hij visuele poëzie om in XR-ervaringen. Meersman treedt wereldwijd op, geeft workshops over experimentele poëzie en doceert over deze vormen. Hij is mede-oprichter en voorzitter van de ivzw World Poetry Slam Organization aisbl, dat het EK & WK poetry slam organiseert.
Boekvoorstelling op 10 december 2023 in de bibliotheek van Jette
Boekpresentatie 'Vertrouwen – Bouwen op het cultureel gemeen' op 1 december 2023 (8/11/2023)
Toneelhuis, De Studio, De Groene Waterman, Commons Lab en uitgeverij Valiz presenteren de boekpresentatie van Vertrouwen – het nieuwe boek van Pascal Gielen
radiomaker Nicky Aerts (Klara) gaat in gesprek met de lezers van het eerste uur:
schrijver en politicus Dyab Abou Jahjah
politica Meyrem Almaci
monseigneur Johan Bonny en
theatermaker Johan Petit
na een welkom van Koen Wynants (Commons Lab)
wordt de avond ingeleid door huurwoordenaar en kinderfilosoof Ilse Daems
en Eli Witteman (uitgeverij Valiz)
Nicolas Mortelmans speelt sitar
1 december 19u30De Groene Waterman – Wolstraat 7, 2000 Antwerpen
“Vertrouwen stelt veel goede vragen. Zoals hoe we een culturele dynamiek kunnen creëren in de driehoek markt, overheid en ‘gemeenschap’. Hoe we kunnen vermijden dat we ons enkel blindstaren op economisch succes of starre subsidiepolitiek. Het leest als een trein. Het opent perspectieven. Ik ben fan.” Marc Verstappen – De Studio
Vertrouwen – Bouwen op het cultureel ‘gemeen’ Hoe doorbreken we een cultuur van wantrouwen? Onze argwaan tegenover medemensen, bedrijven en overheden groeit. Privatisering van overheidsdiensten, verantwoordelijkheden doorschuiven en gevoelens van machteloosheid worden als oorzaken genoemd. Remedies zoeken we in regels, contracten en procedures, verzekeringen, audits en consultancy. In goed bestuur en transparantie ook. Maar bieden ze wel echt vertrouwen? Is vertrouwen niet altijd een beetje blind?
‘Vertrouwen’ wijst op de rol die de culturele commons, of mooier in het Nederlands, het cultureel gemeen hierin speelt. Vertrouwen is een kwestie van cultuur, van gevoel en zelfs van esthetiek. Breed maatschappelijk vertrouwen begint bij het delen van kwetsbaarheden en het gemeen biedt daar de ruimte voor. Ademruimte en experimenteerruimte. Hoe zouden een samenleving en een beleid hier verder op kunnen bouwen?
Programma
- 19u00 Deuren open – Live muziek door Nicolas Mortelmans
- 19u30 Inleiding Commonslab
- 19u45 Verhaal van Ilse Daems
- 20u00 Korte inleiding boek en dankwoord Pascal Gielen
- 20u20 Live muziek door Nicolas Mortelmans
- 20u35 Gesprek met Meyrem Almaci, Johan Bonny, Dyad Abou Jahjah, Johan Petit gemodereerd door Nicky Aerts
- 21u40 Live muziek door Nicolas Mortelmans
- 22u00 Einde en receptie
Locatie: Boekhandel De Groene Waterman, Wolstraat 7, 2000 Antwerpen
Deelname is gratis. Inschrijven via mail naar groenewaterman@groenewaterman.be wordt gewaardeerd
FORUM+ Lees het oktobernummer (24/10/2023)
Dit oktobernummer van FORUM+ verzamelt bijdragen over de kunstschool als ecosysteem in de 21e eeuw. Hoe ziet de kunstschool van de 21e eeuw eruit? Wat blijft er over van de oorspronkelijke missie van conservatoria en academies, na de vele institutionele hervormingen en de introductie van onderzoek in de kunsten? En welke uitdagingen brengt de toekomst? Dit zijn enkele van de vragen die centraal staat in het nieuwe dossier "De kunstschool als ecosysteem".
Nieuw boek van Vincent Van Meenen "0xBlixa" verschijnt op 18 augustus (13/06/2023)
Een moderne Great Gatsby, maar dan in een residentiële wijk in Leuven, met chia en havermelk in plaats van champagne en sigaren
Ontmoet 0xBlixa, een jonge crypto angel investor die streeft naar inner peace. Hij begint elke dag met een meme op Twitter te plaatsen en een beetje te shitposten. Zijn following is groot. Daarna gaat hij samen met zijn cryptobuddy op zoek naar slimme investeringen en NFT’s, en probeert hij niet al te veel aandacht te schenken aan de eindeloze toevalligheden die de omvang van zijn kapitaal bepalen. Of aan dat het leven een zero-sum-game is.
als je weet dat er op dit eigenste moment
ergens geld wordt verdiend
wat doe jij dan hier en nu
0xBlixa is een boek dat je nog niet eerder hebt gelezen. Een moderne Great Gatsby, maar dan in een residentiële wijk in Leuven, met chia en havermelk in plaats van champagne en sigaren.
Vincent Van Meenen dook drie jaar geleden zelf de cryptowereld in en kwam terug boven met een ontluisterende roman, een portret van de digitale goudkoorts-generatie, waarin mensen zich laten verleiden door de get rich or die trying-mentaliteit en hoe groot de risico’s zijn wanneer het spel je in zijn greep heeft.
Een fascinerend portret van de schaduwkant van de cryptoverse in een volstrekt unieke literaire stijl.
Vincent Van Meenen (1989) is schrijver en onderzoeker. Hij doctoreert aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en ARIA (Universiteit Antwerpen). Hij maakte theater met vluchtelingen in Athene, won op 22-jarige leeftijd WriteNow!, schreef vier romans en een dichtbundel. 0xBlixa is zijn eerste boek bij Das Mag.
Meer op:
https://medium.com/@bowi01/een-moderne-great-gatsby-9bfa93a3d886
https://dasmag.nl/product/0xblixa/
FORUM+ Lees het dubbeldikke voorjaarsnummer (23/05/2023)
FORUM+ verschijnt doorgaans drie maal per jaar. Deze keer maken we een uitzondering, want de winterse editie wordt namelijk in dit lentenummer ondergebracht. Dit dubbeldikke nummer presenteert een grote diversiteit aan bijdragen. Tegelijk zijn ze opmerkelijk verweven. Ga zelf op ontdekkingsreis in het Februari | Meinummer van FORUM+.
Boekvoorstelling 'Passivity - Between indifference and Pacifism' op 25 mei 2023 (02/05/2023)
Release 'Hide to Show – Memefying Live Music, Algorythmizing Social Relationships' by Pascal Gielen and Thomas R. Moore (20/03/2023)
We are excited to announce the release of “Hide to Show – Memefying Live Music, Algorythmizing Social Relationships” by Pascal Gielen and Thomas R. Moore! In this book, the authors use Michael Beil’s scenic composition as a lens to analyze our contemporary society and social media behavior. They delve into the effects of digitalization and online culture on our perception of the world and ourselves, and explore the impact of technological perfections and corrections on live performance.
Through an essay and an interview with Beil himself, Gielen and Moore strive to understand our contemporary hyperreal condition and demonstrate the intrinsic role of music and aesthetics in understanding our human condition. As they argue, beauty is a science, and like science, all our senses are keys to knowledge of the world.
Does not all social media, all our lust for communication and connection, hide our growing loneliness? Join us as we explore these questions and more in “Hide to Show”!
ISBN: 978-94-6475-549-7
For sale at info@nadarensemble.be.
10 euro + shipping cost
Wim Henderickx overleden (18/12/2022)
ARIA is diepbedroefd door het overlijden van Wim Henderickx, componist, pedagoog, bezieler en docent aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.
Kato Everaert (CCQO) wint de Student Researcher Travel Grant 2022 (29/10/2022)
Doctoraatsonderzoeker Kato Everaert is een van de winnaars van de 2022 Student Researcher Travel Grants op de 32ste jaarlijkse conferentie van IADMS (International Association for Dance Medicine and Science) aan de Universiteit van Limerick (28-31 oktober 2022). Ze ontving deze prijs voor haar onderzoekspaper “A qualitative study on low back pain perceptions and coping strategies in pre-professional dancers”.
FORUM+ Lees het herfstnummer (27/10/2022)
Eerder dit jaar lanceerde FORUM+ het dossier De kunst van (ver)talen | (Trans)literate art. Een deel van de bijdragen in dit oktobernummer breien daar een vervolg aan. We nodigen lezers uit om verder in dialoog te gaan met deze teksten. Taal, diversiteit en macht zijn complexe thema’s die steeds nieuwe perspectieven uitlokken en ons blijven prikkelen om onze inzichten met elkaar uit te wisselen.
De grote drooglegging? Open brief (17/10/2022)
Geachte Mevrouw de Schepen, beste Nabilla,
Het uitgommen van de stedelijke projectsubsidies voor kunst en cultuur voor de komende drie jaar is een nefast gebaar. De fijnmazige Antwerpse kunstsector trilt nog na van de pandemie-effecten en is nog steeds kwetsbaar. Door deze beslissing dreigt de kunstscène opnieuw midscheeps geraakt te worden.
Projectmiddelen, hoe bescheiden ook, vormen de voedingsbodem voor de kunstenaars van morgen. Ze voeden de kweekvijvers waarin jonge kunstenaars en makers zich ontwikkelen en ontplooien. Neem deze middelen weg en de kweekvijvers komen droog te staan. Het waterpeil in de voedingsbodem staat dan uiteindelijk zo laag dat de jonge bomen en planten verdorren. De prille kunstenaars en hun biotoop worden in hun groei gefnuikt.
Wat anno 2026 overblijft is een verschraald stedelijk cultuurlandschap. Het Antwerpse culturele ecosysteem is dan blijvend beschadigd. Voor het imago van een stad die internationaal erkend wordt als hub van kunst, creativiteit en innovatie is dat een mokerslag waarvan moeilijk te herstellen valt.
Als vertegenwoordigers van het hoger kunstonderwijs in Antwerpen hopen wij dat jij en de andere stedelijke beleidsvoerders niet blind zijn voor de desastreuse effecten van deze beslissing. Met het oog op het ontluikende talent dat zich aan onze kunstinstellingen manifesteert, willen we graag overleggen en meezoeken naar oplossingen voor deze nijpende situatie.
Deze grote drooglegging kan en mag niet plaatsvinden. Doelgerichte irrigatie is essentieel. De kunstenaars van morgen, hun publiek én het imago van Antwerpen zullen daar de vruchten van dragen.
Hoogachtend,
Bart Eeckhout, voorzitter Antwerp Research Institute for the Arts
Ann Laenen, directeur Sint Lucas Antwerpen
Stefaan De Ruyck, hoofd Koninklijk Conservatorium Antwerpen
Johan Pas, hoofd Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen
ARIA stands united and in solidarity with the Iranian women (3/10/2022)
ARIA stands united and in solidarity with the Iranian women who fight for their right to self-determination. We are appalled at the horror Iranian women are subjected to; how they are threatened, killed, and violated in their most basic human rights. All women, everywhere, should have the right to choose how they live, and what they wear or not wear, without any fear of retaliation. Women should have the right to determine their own lives. More than ever we feel the echo their voices while they are silenced with extreme violence in the street of Iran today. #mahsaamini #womanlifefreedom. Image by Roshi Rouzbehani.
Poëzie en astronomie komen samen in het Planetarium in Brussel (25/08/2022)
In het Planetarium aan de Heizel in Brussel vindt op 9 en 10 september het Brussels Planetarium Poetry Fest plaats, een unieke formule aan waarbij literatuur en poëzie wordt gecombineerd met astronomie. 'Woord in de ruimte' is het thema van deze negende editie van het poëziefestival.
Op het Brussels poëziefestival laten tien dichters uit Brussel, België en van over de hele wereld hun licht schijnen op de thema's van deze tijd, terwijl ze onder een koepel van sterren en planeten staan. De technische mogelijkheden van het vernieuwde planetarium doen de bezoekers niet enkel duizelen van woorden, maar ook van het heelal. De verschillende artiesten die optreden hebben al ervaring met virtual reality en zullen handig gebruikmaken van de projecties op de koepel van het Planetarium.
De projecties bestaan uit 3D projectiemodellen, foto's en films van kunstenaars of resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Studenten van het onderzoeksplatform MAXlab van de AP Hogeschool creërden onder begeleiding van de technicus van het Planetarium speciaal voor het poëziefestival enkele projecties.
De performances van het Brussels Planetarium Poetry Fest vinden op 9 en 10 september plaats vanaf 19.15 uur. Tickets zijn te verkrijgen via https://www.poetryfest.brussels/.
(Bron: Bruzz - 25/08/2022 - © Belga - https://www.bruzz.be/culture/events-festivals/poezie-en-astronomie-komen-samen-het-planetarium-brussel-2022-08-25)
Nele Wynants onderzoekt kruisbestuiving tussen kermis en wetenschap (28/06/2022)
“Foor speelde een centrale rol in de verspreiding van kennis”
Wat als je op de Sinksenfoor de recent ontdekte wonderen in de wereld zou kunnen leren kennen? Nele Wynants (Antwerp Research Institute for the Arts, UAntwerpen) onderzoekt met haar project Science at the Fair wat de rol van rondreizende foorkramers was in de verspreiding en popularisering van wetenschap, kennis en visuele cultuur tussen 1850 en 1914. Voor haar project kreeg ze Europese financiering.
“De geschiedenis van wetenschap, theater en media is heel sterk met elkaar verweven, al zijn we ons daar vaak niet van bewust”, vertelt onderzoeker Nele Wynants. “Veel van de technologie en media die we vandaag vanzelfsprekend vinden, vonden hun eerste toepassing in populaire cultuur. Artiesten experimenteerden altijd al snel met nieuwe media, denk maar aan projectietechnieken. Van de toverlantaarn tot cinema: het begon allemaal voor een live publiek. Daarnaast was het theater tijdens de 18e en 19e eeuw – en bij uitbreiding de kermis of andere publieke plaatsen – dé plek waar mensen voor het eerst in contact kwamen met nieuwe wetenschappelijke inzichten.”
Foren voor de wetenschap
In een tijd waarin moderne communicatiemiddelen nog in hun kinderschoenen stonden en slechts een minderheid van de bevolking kon lezen, waren veel mensen voor het vergaren van informatie aangewezen op rondreizende voorstellingen en tentoonstellingen. Met Science at the Fair bestuderen Wynants en haar team in welke mate reizende artiesten en kermislieden bijdroegen tot een nieuwe kenniscultuur tussen 1850 en 1914.
In die periode waren er sprekers, foorkramers of goochelaars die zichzelf ‘fysicus’ of ‘professor’ noemden en demonstraties gaven over elektriciteit, astronomie of microscopie. Zo combineerden ze bijvoorbeeld een microscoop met een projectieapparaat om iets minuscuul kleins als een luis of vleugels van een vlieg of het bacteriële leven in een druppel water uitvergroot te projecteren – in die tijd een heus spektakel, want men had zoiets nog nooit gezien.
Knooppunt voor internationale uitwisseling
Deze kermislieden reisden van jaarmarkt naar kermis over landsgrenzen heen. Ze stonden naast mobiele wetenschappelijke musea, met wassen beelden die inzage gaven in anatomie en biologie, of die historische en religieuze taferelen verbeeldden. “Hoewel de artiesten zelf heel internationaal waren en over een groot gebied rondtrokken, merkte ik dat de bestaande literatuur vaak een erg lokale focus had”, aldus Wynants.
Daar wil ze met Science at the fair verandering in brengen. “We vertrekken van de hypothese dat kermissen in deze periode niet louter een lokale folklore of volkstraditie waren, maar ook een knooppunt voor internationale uitwisseling waarin rondreizend amusement een centrale en moderniserende rol speelde in de verspreiding en popularisering van wetenschap en kennis. En dit voor mensen van over het hele sociale spectrum. Ze steunden daarbij op erg efficiënte internationale netwerken. Het zijn net die transnationale relaties van West-Europese kermistheaters die we in kaart willen brengen”, vertelt ze.
Koloniaal kantje
“Daarnaast gaan we ook analyseren hoe impliciete kennis en sociale waarden en normen over bijvoorbeeld gezondheid, gender, natie, klasse of ras op deze manier verspreid werden. Want we moeten die spektakelcultuur natuurlijk begrijpen tegen de achtergrond van onze koloniale geschiedenis waarin de beeldvorming van de gekoloniseerde gebieden verre van neutraal was. Het legde onder meer de basis van een stereotype, racistische beeldcultuur die tot op vandaag doorleeft”, besluit Wynants.
(Bron: Gazet van Antwerpen - 28/06/2022, p.20)
https://blog.uantwerpen.be/bladspiegel/nele-wynants/
FORUM+ Lees het lentenummer (20/05/2022)
FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen.
Soms nemen we tijd om stil te staan, zoals ook de auteurs in dit nummer doen. In de verschillende bijdragen van dit meinummer geven ze een inkijk in het traject dat zij afleggen. Vanuit heel verschillende disciplines lijken deze bijdragen in duo's een onverwachte maar interessante dialoog aan te gaan. We willen jullie als lezer ook bedanken 'for your continuous efforts'; en laten we elkaar vooral niet als vanzelfsprekend beschouwen.
Feestelijke inhuldiging kunstwerk The Long Hand van Sammy Baloji - 3 juni 2022 - Cockerillkaai Antwerpen (29/04/2022)
Beeldend kunstenaar Sammy Baloji maakt op uitnodiging van Kunst in de Stad en met de steun van Departement Cultuur, Jeugd en Media een nieuw kunstwerk voor de stedelijke collectie kunst in de publieke ruimte. Deze monumentale bronzen sculptuur, getiteld ‘The Long Hand’, krijgt een permanente locatie op de Cockerillkaai ter hoogte van de Zuidersluis te Antwerpen.
‘The Long Hand’ omvat vele referenties die voortvloeien uit Baloji’s lezing van de Schelde als de toegangsweg van ‘hier’ naar ‘daar’, als de verbinding tussen de stad en de wereld, maar ook tussen België en Congo, het geboorteland van de kunstenaar. Het beeld is een hedendaagse interpretatie van een lukasa (ofte ‘lange hand’ in Kiluba), een artefact uit de Luba cultuur dat gebruikt wordt als geheugensteun bij de mondelinge overdracht van geschiedenis en kennis. Deze overdracht was steeds een sociaal gebeuren waarbij samenkomst en gedeelde reflectie van groot belang waren. Met ‘The Long Hand’ krijgt Antwerpen nu een kunstwerk dat iedereen uitnodigt samen te komen, te vertellen en te luisteren. Het is tevens het eerste werk van een Congolese kunstenaar dat een vaste plek krijgt in de publieke ruimte van de stad.
Op vrijdag 3 juni om 15 uur is iedereen van harte welkom op de feestelijke inhuldiging van dit kunstwerk door schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud en kunstenaar Sammy Baloji. Aansluitend zal Jean Kabuta een speciaal voor de gelegenheid geschreven kasàlà opvoeren, een lofdicht dat markante gebeurtenissen en personen viert.
Meer informatie over het kunstwerk kan u hier lezen.
Afbeelding: Grandhomme & Bennani, SB - Lukasa, schets, 14-01-2021
FORUM+ Lees het winternummer (10/03/2022)
Dit winternummer opent een nieuw dossier rond 'de kunst van (ver)talen' en verzamelt een aantal gezichten van taal, schrift en meertaligheid. Kunstenaars en onderwijskundigen, native speakers/readers en tweede, derde of vierde taalgebruikers brengen hun ervaringen samen. Taal is een plek waar macht zich manifesteert en kan zo mensen verenigen of verdelen, dat weten ook gastredacteurs Ruth Loos en Ahilan Ratnamohan. Kom binnen in deze ‘fragiele beschutting’ en hou samen met ons het gesprek gaande…
Doctor in de kunsten Ludivine Lechat publiceert boek over haar doctoraatsonderzoek (07/10/2021)
In 2020 behaalde Ludivine haar doctorstitel in de kunsten aan de Universiteit van Antwerpen (ARIA). Haar doctoraat beoogde het promoten van onderzoek naar beeldtaal voor positieve artistieke interventies in de zorgsector, om de levenskwaliteit van jonge patiënten te verbeteren. Haar doctoraatsthesis is nu door uitgeverij Garant gepubliceerd als boek.
FORUM+ Lees het herfstnummer (05/10/2021)
Stilaan ontwaken we uit een wereld die de onze niet leek. We mogen en kunnen terug de straat op, leven en beleven met velen. De nood aan dialoog en engagement is groot. Daarvan getuigt ook dit nieuwe herfstnummer van FORUM+. Het nummer bruist van de inzichten, kaders en voorbeelden die aanzetten tot reflectie over onze rol in de maatschappij: van dramaturgie tot juweelontwerp, van fotografie tot meertalige poëzie. Ontdek het allemaal in het Herfstnummer van FORUM+.
Mashid Mohadjerin wint Author Book Award 2021 op fotofestival Arles (05/07/2021)
Fotografe Mashid Mohadjerin heeft met haar boek 'Freedom is not Free' de Author Book Award 2021 van Les Rencontres de la Photographie in Arles gewonnen.
Dit boek is het resultaat van het doctoraatsonderzoek van Mashid aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en ARIA (Universiteit Antwerpen).
FORUM+ Lees het lentenummer (17/05/2021)
Wat gebeurt er wanneer de kunsten uit het domein van de esthetiek treden? Onze omgang met kunst, of het nu gaat om repertoire of creatie, legt wel eens maatschappelijke rechten en onrechten bloot. Dat weet ook de kunstenaar zelf, die zich al te vaak moet begeven in het wrange niemandsland tussen vrijwillige weerspannigheid en onvrijwillige precariteit.
Hoe zit dat nu met de verwantschap tussen kunst en politieke revolutie? Nog meer vragen, en hier en daar zelfs een antwoord, in het nieuwe Lentenummer van FORUM+.
Kato Everaert (CCQO) wint de Prijs voor jong talent van de NVDMG (26/03/2021)
Doctoraatstudente Kato Everaert (CCQO) wint prijs voor jong talent van de NVDMG (Nederlandse vereniging voor dans en muziekgeneeskunde) met haar presentatie "Relation between skeletal maturity, menstruation, hypermobility, scoliosis and low backpain: an experimental study in pre-professional femaleadolescent dancers.”
Giacinto Scelsi - works for violin and for viola - new album by Marco Fusi (16/03/2021)
Faithful… to what?The unique creative process of the Italian composer Giacinto Scelsi (1905-1088) forces musician to rediscuss and redefine their agency and artistic engagement while performing his music. Moving away from traditional roles and systems of communication, his improvisatory approach to composition and his disregard for written music encourages performers to develop new strategies for interpretation.
Marco Fusi's album ‘Giacinto Scelsi - works for violin and for viola’, published by acknowledged Viennese new music label Kairos, presents listeners with the results of a newly elaborated performance practice of these works, based on archival research, in-depth audio analysis, computer-generated animated scores and extensive exploration of instrumental improvisatory techniques. The liner notes accompanying the album offer detailed insights into research process leading up to the recording.
This album is the result of a Marco Fusi's PhD Research at the Royal Conservatoire Antwerp and the University of Antwerp, with the support of the Conservatoire’s research group CREATIE and the Orpheus Instituut, Ghent.
Tweede Engelstalig poëziebundel van Brusselse dichter Philip Meersman: “There Is Blue Somewhere” (25/01/2021)
Internationaal gerenommeerde performance dichter en ARIA-doctorandus Philip Meersman publiceert - als eerste Belg - een tweede, origineel Engelstalige, poëziebundel ‘There Is Blue Somewhere’ bij uitgeverij Cyberwit.net in Allahabad, India.
Meersman maakt van zijn gedichten plastische, locatiegebonden kunstwerken, en dateert ze, net zoals beeldende kunstenaars dat doen.
Ook voorziet hij ze van de creatie-locatie en definieert schrijftechniek en -materialen.
There Is Blue Somewhere is dus niet enkel een poëziebundel, maar tevens reiskroniek en tentoonstellingscatalogus.
There Is Blue Somewhere neemt de lezer mee op een reis langs de mensheid en alle daarbij horende neveneffecten. Meersman houdt ons een spiegel voor en wijst op de rotzooi die we hebben gecreëerd. Van weggegooide voedseloverschotten, via een Middellandse Zee gevuld met hopeloze reddingsvlotten, door oorlogsgebied met zwermen drones, langs voorbijgelopen bedelaars en tussen social media influencers, geen enkele menselijk zwakte ontsnapt aan Meersmans bijtende, sociaal bewuste blik.
There is Blue Somewhere wordt door Meersman’s internationale collega’s enthousiast onthaald:
(T)he lines in There Is Blue Somewhere are perfect companions for helping to realize that the way we go somewhere may be more important than wherever we think we’re trying to get.
Mark Wallace, Professor in the Literature department at California State University San Marcos
This impassioned, witty, elegiac book captures the performative power of Meersman's work on the page, (...) These are unflinching poems that defy the reader to ignore the message they carry: that we must change our lives.
Jessica Traynor, writer, dramaturg and creative writing teacher based in Dublin
This is the endeavor that is rooted deep in the cultural heritage of Europe but free and solo in the vast ocean of our post-singularity future. There got to be Blue Somewhere.
Yasuhiro Yotsumoto, poet based in Japan
Philip Meersman is blue. So is his newest book. (...) Like the water of life, reflecting heaven. Blue like eternity. (...) that’s what this beautiful poetry collection is about: possibility.
Sharon Mesmer, multi-genre writer and creative writing prof / techno-marm at NYU and the New School.
These poems are to be read by all of us, quietly, in the mind and feel in the soul.
Rati Saxena, poet, writer, translator, editor and festival director of kritya International poetry festival, India.
Meersman’s poems are as real as they are surreal, as rooted to the ground as they are ethereal. This collection is a quirky and unforgettable masterpiece.
Nkateko Masinga, South-African author of Psalm for Chrysanthemums currently living in Kenya
Praktische informatie:
There Is Blue Somewhere, Cyberwit.net, 118p, Allahabad, India, ISBN: 9789390202966
https://www.cyberwit.net/publications/1522
Omslag beeld : “Memorias”, acryl op paneel (geperst hout), Rodolfo Espejo (Argentinië), 2016
Auteursfoto achterflap: Georgi Vachev (Bulgarije) (http://georgivachev.com)
Grafische vormgeving binnenwerk: Ilse Mertens (België) (Monoeil.be)
FORUM+ Lees het winternummer (28/02/2021)
FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).
Ook in tijden van crisis kruipt de kunst waar ze niet gaan kan. De manier waarop de kunsten zich laten organiseren, creëren en historiseren, is vaak een afspiegeling van hoe we ons als mens organiseren. Maar waar liggen de sleutels tot een duurzaam kunstenlandschap? Van paraficties en metarealiteiten tot cocreaties en businessmodellen: ontdekt de nieuwe vooruitzichten in het Winternummer van FORUM+.
Lees het Forum+ winternummer met bijdragen van Anke Coumans, Sarah Hendrickx, Louis Volont, Pauline Lebbe, Sef Hermans, Ode de Kort, Kobe Van Cauwenberghe, Walter Van Andel, Arne Herman, Annick Schramme, Matthias Heyman en Elisa Seghers.
FORUM+ verschijnt vier keer per jaar en wordt uitgegeven door Amsterdam University Press en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).
Word lid en ontvang 3 papieren nummers per jaar in je bus, of lees alle artikels gratis online.
Call for Papers Forum+ 'De kunst van (ver)talen: taal, meertaligheid en vertaling in de kunsten' (21/01/2021)
De redactie van FORUM+ lanceert een oproep voor bijdragen met overkoepelend thema De kunst van (ver)talen: taal, meertaligheid en vertaling in de kunsten.Dit nieuwe dossier van FORUM+ verzamelt bijdragen over de rol van taal in de kunsten, het hoger kunstonderwijs en onderzoek in de kunsten. De redactie verwelkomt expliciet bijdragen over onderzoekspraktijken waarin de relatie tussen taal en kunst centraal staat, maar ook visuele essays waarin minder gebruikelijke taal-, schrift- of artistieke notatiesystemen gehanteerd, geëxploreerd of uitgevonden worden en ook andere dragers of vormen van taal kunnen worden ingezet.
Tekstuele, audio- en visuele bijdragen zijn welkom. Zie de auteursrichtlijnen voor meer informatie over de mogelijke publicatievormen.De deadline is 15 april 2021.Voor meer informatie over de oproep, ga naar forum-online.be/call
Antwerpse auteurs Maarten Inghels en Vincent Van Meenen realiseren de kortste literaire Walk of Fame ter wereld (16/12/2020)
Hollywood en Oostende hebben hun filmsterren, maar Antwerpen krijgt een literaire Walk of Fame. De Walk of Fame bestaat uit twee koperen sterren van en voor Maarten Inghels en Vincent Van Meenen. De sterren zijn ontworpen door de twee schrijvers en meten elk één vierkante meter groot. De sterren zijn een initiatief van de Maarten Inghelsprijs en de Vincent Van Meenenprijs. De Maarten Inghelsprijs en de Vincent Van Meenenprijs zijn sinds 2018 de grootste literaire prijzen van Vlaanderen. Het zijn jaarlijkse literatuurprijzen waarvan de winnaars een trofee of een geldprijs krijgen. In 2020 reiken Maarten Inghels en Vincent Van Meenen elkaar een koperen ster uit die wordt geïnstalleerd in het straatbeeld van Antwerpen. In 2018 ging het prijzengeld van 7.500 euro van de Vincent Van Meenenprijs naar Maarten Inghels en de Maarten Inghelsprijs voor een even groot bedrag naar Vincent Van Meenen. In 2019 bestond de prijs uit twee Ford Fiësta’s die van eigenaar wisselden.
Beeldmateriaal van vorige prijsuitreikingen: https://www.inghels.com/tagged/Prijzen
Biografieën
Vincent Van Meenen (°1989) is auteur van drie Nederlandstalige romans, uitgegeven bij Nijgh en Van Ditmar: ‘Licht en geluid’ (2016), ‘Tuin’ (2017) en ‘We houden zo van Anthi’ (2019). Daarnaast is hij als theatermaker actief geweest in Athene, Griekenland (2014-2016), en in België (2017-2019). Hij maakt deel uit van CELA (Connecting European Literary Artists, 2019-2023) en schrijft regelmatig teksten voor kunstenaarspublicaties.
Maarten Inghels (°1988, Borgerhout) is dichter en schrijver en verbindt met zijn laatste boek ‘Contact’ nieuwe poëzie en beeldend werk. Van 2016 tot 2018 was hij Stadsdichter van Antwerpen. Zijn gedichten verschenen als tatoeage (‘Honger’), als enquête waarin hij de staat van de samenleving opvroeg (‘Volksbevraging’) en werden geplant met eetbare zaadjes (‘Wanneer wij zomer zaaien in elkaar’). Met een literaire voettocht langs de Schelde controleerde hij de stroom van bron tot monding op onregelmatigheden en oneffenheden, en hij dreef op een eenwoordgedicht de IJzer af.
foto Cuauhtémoc Garmendia Alfaro
Els Dietvorst laureate van de BelgianArtPrize 2021 (21/11/2020)
De vzw ‘La Jeune Peinture Belge- De Jonge Belgische Schilderkunst’, kondigt met trots de aanstelling van Els Dietvorst aan, als laureate van de BelgianArtPrize 2021.
De Jury was vooral onder de indruk van de radicale manier waarop Els Dietvorst haar praktijk al sinds de jaren negentig heeft ontwikkeld en opgebouwd. Ook de coherentie tussen het oeuvre van- en de persoon Els Dietvorst zelf, imponeerde.
Wars van het klassieke, commerciële en institutionele kunstencircuit, en meteen het bewijs dat een onafhankelijk oeuvre niet enkel mogelijk is, maar dat het ook uiterst waardevol kan zijn.
Els Dietvorst zal nieuw werk tentoonstellen in Bozar in de herfst van 2021 (13.10.21 – 02.01.22).
FORUM+ Lees het herfstnummer (01/10/2020)
FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).
Met bijdragen van / with contributions by: Marcel Cobussen, Falk Hübner, Joost Vanmaele, Adilia Yip, Esther Schopman, Manju Sharma, Ronja Maltzahn, Hannah Van Hove, Carolina Bonfim, Marco Fusi, Joeri Verbesselt, Mariske Broeckmeyer, Jan Vromman, Vincent Meelberg, Zeynep Kubat, Klaas Tindemans
Dit nummer bevat een uitgebreid dossier over ONDERZOEKSMETHODEN IN DE KUNSTEN en kwam tot stand met medewerking van gastredacteur Falk Hübner.
FORUM+ verschijnt drie keer per jaar (lente, zomer, herfst) en wordt uitgegeven door Amsterdam University Press en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).
Word lid en ontvang 3 papieren nummers per jaar in je bus, of lees alle artikels gratis online.
FORUM+ Lees het zomernummer (25/06/2020)
FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen.
Fotografie en tekst hebben altijd een spannende en boeiende verhouding met elkaar gehad. Iets benoemen zonder het letterlijk uit te spreken, is ook wat Jana Coorevits en Charlotte Van den Broeck beogen in hun bijzondere bijdrage. De dialoog tussen woord en beeld staat ook in andere bijdragen centraal, zij het iets minder expliciet.
Lees het Forum+ zomernummer met bijdragen van Stefan Vanthuyne, Anke Coumans, Hanka Otte, Jana Coorevits en Charlotte Van den Broeck, Erwin Jans, Marlies De Munck, Jan Dewilde, Katharina Smets, Joost Vanmaele en Marloeke van der Vlugt.
FORUM+ verschijnt drie keer per jaar (lente, zomer, herfst) en wordt uitgegeven door Amsterdam University Press en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).
Word lid en ontvang 3 papieren nummers per jaar in je bus, of lees alle artikels gratis online.
FORUM+ Lees het lentenummer (15/04/2020)
FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen.
Conversatie, participatie en cocreatie, het zijn vandaag buzz words in het domein van de kunsten. FORUM+ opent daarom een dossier met bijdragen over verschillende vormen van artistieke samenwerking en gedeeld auteurschap, maar ook sociale samenwerkingen tussen kunstenaars en burgers in participatieve kunst of bij sociaal-artistieke projecten.
Met bijdrages van: Nele Wynants, Hanka Otte en Pascal Gielen, Niek Kosten en Liesbeth Huybrechts, Inne Eysermans, Ingrid Leonard en Katharina Smets, Liesje Baltussen en Steff Nellis, Bob Selderslaghs, Paul Craenen, Jan Dewilde, Falk Hübner
FORUM+ verschijnt drie keer per jaar (lente, zomer, herfst) en wordt uitgegeven door Amsterdam University Press en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).
Word lid en ontvang 3 papieren nummers per jaar in je bus, of lees alle artikels gratis online.
Postgraduate of China-EU Cultural Curatorship Studies (15/04/2020)
In the China-EU Cultural Curatorship Studies Postgraduate Programme, University of Antwerp aims to provide prospective Chinese and European students the knowledge and skills to become contemporary curators in the art, cultural and/or artisanal sector.
Postgraduate of China-EU Cultural Curatorship Studies
— Curating is hip today. But it is so much more than a passing buzzword. Since the 1990s it has morphed into a creative activity. A “curator”, from the ancient Latin meaning of “attending to, caring for” is an impassioned co-creator who nurses the relationship between artists and the various public spaces they operate in. The curator takes care of art and material culture, but at the same time places them in a larger context that frames objects, experiences and memories from an intellectual, historical, social and inter-cultural viewpoint. A good curator provides insights, connections, and even contrasts to demonstrate what makes art and material culture relevant today.
Cultural curators not only reflect on meaning but contribute to debates and new understandings. The cultural curator is increasingly both a knowledge creator and a communicator. As knowledge creator s/he experiments with different formats, different ways of experiencing while creating different meanings. The contemporary curator challenges old formats by re-inventing novel ones that often build on history and previous experiences. As a communicator s/he is able to convey the rich curatorial data to a larger public both on- and offline. So, curating today means also taking care of (im)material culture, of social relationships, urban interactions and of cultural politics.
What?
In the China-EU Cultural Curatorship Studies Postgraduate Programme, University of Antwerp aims to provide prospective Chinese and European students the knowledge and skills to become contemporary curators in the art, cultural and/or artisanal sector. It focuses on translation and cultural mediation between Asian and European cultural and political traditions.
The programme is situated at the intersection of (social, political, economic and ecological) context, culture and creativity with a main focus on hands-on experience. It combines a unique blend of insights, perspectives, methods and tools. The basic premise of the programme is to endorse the powerful resources of cultural diversity, arts, craftsmanship and creativity in the contemporary society of disruptive transition. It teaches students to use culture as a critical toolbox and as a base of society to reflect and act upon contemporary social challenges. And it helps to understand local cultural policy contexts.
The programme aligns with article 8 of the Unesco’s Universal Declaration on Cultural Diversity cultural goods are ‘vectors of identity, values and meanings, not mere commodities or consumer goods’.
Who for?
This programme targets students from EER-countries and China with an educational background in area studies and higher art education.
The postgraduate is a one year-programme of 55 ECTS and will start from the academic year 2020-2021.
- In semester 1 both Chinese and European students attend lectures and workshops at the University of Antwerp.
- In semester 2 students will test their curatorial knowledge and skills in an organization, cooperation or company in either Europe (for Chinese students) or China (for European students).