Poëzie en astronomie komen samen in het Planetarium in Brussel (25/08/2022)

In het Planetarium aan de Heizel in Brussel vindt op 9 en 10 september het Brussels Planetarium Poetry Fest plaats, een unieke formule aan waarbij literatuur en poëzie wordt gecombineerd met astronomie. 'Woord in de ruimte' is het thema van deze negende editie van het poëziefestival.

Op het Brussels poëziefestival laten tien dichters uit Brussel, België en van over de hele wereld hun licht schijnen op de thema's van deze tijd, terwijl ze onder een koepel van sterren en planeten staan. De technische mogelijkheden van het vernieuwde planetarium doen de bezoekers niet enkel duizelen van woorden, maar ook van het heelal. De verschillende artiesten die optreden hebben al ervaring met virtual reality en zullen handig gebruikmaken van de projecties op de koepel van het Planetarium.

De projecties bestaan uit 3D projectiemodellen, foto's en films van kunstenaars of resultaten van wetenschappelijk onderzoek. Studenten van het onderzoeksplatform MAXlab van de AP Hogeschool creërden onder begeleiding van de technicus van het Planetarium speciaal voor het poëziefestival enkele projecties.

De performances van het Brussels Planetarium Poetry Fest vinden op 9 en 10 september plaats vanaf 19.15 uur. Tickets zijn te verkrijgen via www.poetryfest.brussels.

(Bron: Bruzz - 25/08/2022 - © Belga - https://www.bruzz.be/culture/events-festivals/poezie-en-astronomie-komen-samen-het-planetarium-brussel-2022-08-25)

Nele Wynants onderzoekt kruisbestuiving tussen kermis en wetenschap (28/06/2022)

“Foor speelde een centrale rol in de verspreiding van kennis”

Wat als je op de Sinksenfoor de recent ontdekte wonderen in de wereld zou kunnen leren kennen? Nele Wynants (Antwerp Research Institute for the Arts, UAntwerpen) onderzoekt met haar project Science at the Fair wat de rol van rondreizende foorkramers was in de verspreiding en popularisering van wetenschap, kennis en visuele cultuur tussen 1850 en 1914. Voor haar project kreeg ze Europese financiering. 

“De geschiedenis van wetenschap, theater en media is heel sterk met elkaar verweven, al zijn we ons daar vaak niet van bewust”, vertelt onderzoeker Nele Wynants. “Veel van de technologie en media die we vandaag vanzelfsprekend vinden, vonden hun eerste toepassing in populaire cultuur. Artiesten experimenteerden altijd al snel met nieuwe media, denk maar aan projectietechnieken. Van de toverlantaarn tot cinema: het begon allemaal voor een live publiek. Daarnaast was het theater tijdens de 18e en 19e eeuw – en bij uitbreiding de kermis of andere publieke plaatsen – dé plek waar mensen voor het eerst in contact kwamen met nieuwe wetenschappelijke inzichten.”

Foren voor de wetenschap

In een tijd waarin moderne communicatiemiddelen nog in hun kinderschoenen stonden en slechts een minderheid van de bevolking kon lezen, waren veel mensen voor het vergaren van informatie aangewezen op rondreizende voorstellingen en tentoonstellingen. Met Science at the Fair bestuderen Wynants en haar team in welke mate reizende artiesten en kermislieden bijdroegen tot een nieuwe kenniscultuur tussen 1850 en 1914.

In die periode waren er sprekers, foorkramers of goochelaars die zichzelf ‘fysicus’ of ‘professor’ noemden en demonstraties gaven over elektriciteit, astronomie of microscopie. Zo combineerden ze bijvoorbeeld een microscoop met een projectieapparaat om iets minuscuul kleins als een luis of vleugels van een vlieg of het bacteriële leven in een druppel water uitvergroot te projecteren – in die tijd een heus spektakel, want men had zoiets nog nooit gezien.

Knooppunt voor internationale uitwisseling 

Deze kermislieden reisden van jaarmarkt naar kermis over landsgrenzen heen. Ze stonden naast mobiele wetenschappelijke musea, met wassen beelden die inzage gaven in anatomie en biologie, of die historische en religieuze taferelen verbeeldden. “Hoewel de artiesten zelf heel internationaal waren en over een groot gebied rondtrokken, merkte ik dat de bestaande literatuur vaak een erg lokale focus had”, aldus Wynants.

Daar wil ze met Science at the fair verandering in brengen. “We vertrekken van de hypothese dat kermissen in deze periode niet louter een lokale folklore of volkstraditie waren, maar ook een knooppunt voor internationale uitwisseling waarin rondreizend amusement een centrale en moderniserende rol speelde in de verspreiding en popularisering van wetenschap en kennis. En dit voor mensen van over het hele sociale spectrum. Ze steunden daarbij op erg efficiënte internationale netwerken. Het zijn net die transnationale relaties van West-Europese kermistheaters die we in kaart willen brengen”, vertelt ze. 

Koloniaal kantje

“Daarnaast gaan we ook analyseren hoe impliciete kennis en sociale waarden en normen over bijvoorbeeld gezondheid, gender, natie, klasse of ras op deze manier verspreid werden. Want we moeten die spektakelcultuur natuurlijk begrijpen tegen de achtergrond van onze koloniale geschiedenis waarin de beeldvorming van de gekoloniseerde gebieden verre van neutraal was. Het legde onder meer de basis van een stereotype, racistische beeldcultuur die tot op vandaag doorleeft”, besluit Wynants.

(Bron: Gazet van Antwerpen - 28/06/2022, p.20)

www.scifair.eu

https://blog.uantwerpen.be/bladspiegel/nele-wynants/ 

FORUM+ Lees het lentenummer (20/05/2022)

FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen.

Soms nemen we tijd om stil te staan, zoals ook de auteurs in dit nummer doen. In de verschillende bijdragen van dit meinummer geven ze een inkijk in het traject dat zij afleggen. Vanuit heel verschillende disciplines lijken deze bijdragen in duo's een onverwachte maar interessante dialoog aan te gaan. We willen jullie als lezer ook bedanken 'for your continuous efforts'; en laten we elkaar vooral niet als vanzelfsprekend beschouwen.

Feestelijke inhuldiging kunstwerk The Long Hand van Sammy Baloji - 3 juni 2022 - Cockerillkaai Antwerpen (29/04/2022)

Beeldend kunstenaar Sammy Baloji maakt op uitnodiging van Kunst in de Stad en met de steun van Departement Cultuur, Jeugd en Media een nieuw kunstwerk voor de stedelijke collectie kunst in de publieke ruimte. Deze monumentale bronzen sculptuur, getiteld ‘The Long Hand’, krijgt een permanente locatie op de Cockerillkaai ter hoogte van de Zuidersluis te Antwerpen.

‘The Long Hand’ omvat vele referenties die voortvloeien uit Baloji’s lezing van de Schelde als de toegangsweg van ‘hier’ naar ‘daar’, als de verbinding tussen de stad en de wereld, maar ook tussen België en Congo, het geboorteland van de kunstenaar. Het beeld is een hedendaagse interpretatie van een lukasa (ofte ‘lange hand’ in Kiluba), een artefact uit de Luba cultuur dat gebruikt wordt als geheugensteun bij de mondelinge overdracht van geschiedenis en kennis. Deze overdracht was steeds een sociaal gebeuren waarbij samenkomst en gedeelde reflectie van groot belang waren. Met ‘The Long Hand’ krijgt Antwerpen nu een kunstwerk dat iedereen uitnodigt samen te komen, te vertellen en te luisteren. Het is tevens het eerste werk van een Congolese kunstenaar dat een vaste plek krijgt in de publieke ruimte van de stad.

Op vrijdag 3 juni om 15 uur is iedereen van harte welkom op de feestelijke inhuldiging van dit kunstwerk door schepen voor cultuur Nabilla Ait Daoud en kunstenaar Sammy Baloji. Aansluitend zal Jean Kabuta een speciaal voor de gelegenheid geschreven kasàlà opvoeren, een lofdicht dat markante gebeurtenissen en personen viert.

Meer informatie over het kunstwerk kan u hier lezen.  

Afbeelding: Grandhomme & Bennani, SB - Lukasa, schets, 14-01-2021

FORUM+ Lees het winternummer (10/03/2022)

Dit winternummer opent een nieuw dossier rond 'de kunst van (ver)talen' en verzamelt een aantal gezichten van taal, schrift en meertaligheid. Kunstenaars en onderwijskundigen, native speakers/readers en tweede, derde of vierde taalgebruikers brengen hun ervaringen samen. Taal is een plek waar macht zich manifesteert en kan zo mensen verenigen of verdelen, dat weten ook gastredacteurs Ruth Loos en Ahilan Ratnamohan. Kom binnen in deze ‘fragiele beschutting’ en hou samen met ons het gesprek gaande…

Doctor in de kunsten Ludivine Lechat publiceert boek over haar doctoraatsonderzoek (07/10/2021)

In 2020 behaalde Ludivine haar doctorstitel in de kunsten aan de Universiteit van Antwerpen (ARIA). Haar doctoraat beoogde het promoten van onderzoek naar beeldtaal voor positieve artistieke interventies in de zorgsector, om de levenskwaliteit van jonge patiënten te verbeteren. Haar doctoraatsthesis is nu door uitgeverij Garant gepubliceerd als boek

FORUM+ Lees het herfstnummer (05/10/2021)

Stilaan ontwaken we uit een wereld die de onze niet leek. We mogen en kunnen terug de straat op, leven en beleven met velen. De nood aan dialoog en engagement is groot. Daarvan getuigt ook dit nieuwe herfstnummer van FORUM+. Het nummer bruist van de inzichten, kaders en voorbeelden die aanzetten tot reflectie over onze rol in de maatschappij: van dramaturgie tot juweelontwerp, van fotografie tot meertalige poëzie. Ontdek het allemaal in het Herfstnummer van FORUM+.

Mashid Mohadjerin wint Author Book Award 2021 op fotofestival Arles (05/07/2021)

Fotografe Mashid Mohadjerin heeft met haar boek 'Freedom is not Free' de Author Book Award 2021 van Les Rencontres de la Photographie in Arles gewonnen.

Dit boek is het resultaat van het doctoraatsonderzoek van Mashid aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen en ARIA (Universiteit Antwerpen).

FORUM+ Lees het lentenummer (17/05/2021)

Wat gebeurt er wanneer de kunsten uit het domein van de esthetiek treden? Onze omgang met kunst, of het nu gaat om repertoire of creatie, legt wel eens maatschappelijke rechten en onrechten bloot. Dat weet ook de kunstenaar zelf, die zich al te vaak moet begeven in het wrange niemandsland tussen vrijwillige weerspannigheid en onvrijwillige precariteit.

Hoe zit dat nu met de verwantschap tussen kunst en politieke revolutie? Nog meer vragen, en hier en daar zelfs een antwoord, in het nieuwe Lentenummer van FORUM+.

Kato Everaert (CCQO) wint de Prijs voor jong talent van de NVDMG (26/03/2021)

Doctoraatstudente Kato Everaert (CCQO) wint prijs voor jong talent van de NVDMG (Nederlandse vereniging voor dans en muziekgeneeskunde) met haar presentatie "Relation between skeletal maturity, menstruation, hypermobility, scoliosis and low backpain: an experimental study in pre-professional femaleadolescent dancers.”

Giacinto Scelsi - works for violin and for viola - new album by Marco Fusi (16/03/2021)

Faithful… to what?The unique creative process of the Italian composer Giacinto Scelsi (1905-1088) forces musician to rediscuss and redefine their agency and artistic engagement while performing his music. Moving away from traditional roles and systems of communication, his improvisatory approach to composition and his disregard for written music encourages performers to develop new strategies for interpretation.

Marco Fusi's album ‘Giacinto Scelsi - works for violin and for viola’, published by acknowledged Viennese new music label Kairos, presents listeners with the results of a newly elaborated performance practice of these works, based on archival research, in-depth audio analysis, computer-generated animated scores and extensive exploration of instrumental improvisatory techniques. The liner notes accompanying the album offer detailed insights into research process leading up to the recording.

This album is the result of a Marco Fusi's PhD Research at the Royal Conservatoire Antwerp and the University of Antwerp, with the support of the Conservatoire’s research group CREATIE and the Orpheus Instituut, Ghent.

Listen on Spotify

FORUM+ Lees het winternummer (28/02/2021)

FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).

Ook in tijden van crisis kruipt de kunst waar ze niet gaan kan. De manier waarop de kunsten zich laten organiseren, creëren en historiseren, is vaak een afspiegeling van hoe we ons als mens organiseren. Maar waar liggen de sleutels tot een duurzaam kunstenlandschap? Van paraficties en metarealiteiten tot cocreaties en businessmodellen: ontdekt de nieuwe vooruitzichten in het Winternummer van FORUM+.

Lees het Forum+ winternummer met bijdragen van Anke Coumans, Sarah Hendrickx, Louis Volont, Pauline Lebbe, Sef Hermans, Ode de Kort, Kobe Van Cauwenberghe, Walter Van Andel, Arne Herman, Annick Schramme, Matthias Heyman en Elisa Seghers.


FORUM+ verschijnt vier keer per jaar en wordt uitgegeven door Amsterdam University Press en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).

Word lid en ontvang 3 papieren nummers per jaar in je bus, of lees alle artikels gratis online.

Tweede Engelstalig poëziebundel van Brusselse dichter Philip Meersman: “There Is Blue Somewhere” (25/01/2021)

Internationaal gerenommeerde performance dichter en ARIA-doctorandus Philip Meersman publiceert - als eerste Belg - een tweede, origineel Engelstalige, poëziebundel ‘There Is Blue Somewhere’ bij uitgeverij Cyberwit.net in Allahabad, India.

Meersman maakt van zijn gedichten plastische, locatiegebonden kunstwerken, en dateert ze, net zoals beeldende kunstenaars dat doen.
Ook voorziet hij ze van de creatie-locatie en definieert schrijftechniek en -materialen.
There Is Blue Somewhere is dus niet enkel een poëziebundel, maar tevens reiskroniek en tentoonstellingscatalogus.

There Is Blue Somewhere neemt de lezer mee op een reis langs de mensheid en alle daarbij horende neveneffecten. Meersman houdt ons een spiegel voor en wijst op de rotzooi die we hebben gecreëerd. Van weggegooide voedseloverschotten, via een Middellandse Zee gevuld met hopeloze reddingsvlotten, door oorlogsgebied met zwermen drones, langs voorbijgelopen bedelaars en tussen social media influencers, geen enkele menselijk zwakte ontsnapt aan Meersmans bijtende, sociaal bewuste blik.

There is Blue Somewhere wordt door Meersman’s internationale collega’s enthousiast onthaald:

(T)he lines in There Is Blue Somewhere are perfect companions for helping to realize that the way we go somewhere may be more important than wherever we think we’re trying to get.

Mark Wallace, Professor in the Literature department at California State University San Marcos

This impassioned, witty, elegiac book captures the performative power of Meersman's work on the page, (...) These are unflinching poems that defy the reader to ignore the message they carry: that we must change our lives.

Jessica Traynor, writer, dramaturg and creative writing teacher based in Dublin

This is the endeavor that is rooted deep in the cultural heritage of Europe but free and solo in the vast ocean of our post-singularity future. There got to be Blue Somewhere.

Yasuhiro Yotsumoto, poet based in Japan

Philip Meersman is blue. So is his newest book. (...) Like the water of life, reflecting heaven. Blue like eternity. (...) that’s what this beautiful poetry collection is about: possibility.

Sharon Mesmer, multi-genre writer and creative writing prof / techno-marm at NYU and the New School.

These poems are to be read by all of us, quietly, in the mind and feel in the soul.

Rati Saxena, poet, writer,  translator, editor and festival director of kritya International poetry festival, India.

​Meersman’s poems are as real as they are surreal, as rooted to the ground as they are ethereal. This collection is a quirky and unforgettable masterpiece.

Nkateko Masinga, South-African author of Psalm for Chrysanthemums currently living in Kenya

Praktische informatie:

There Is Blue Somewhere, Cyberwit.net, 118p, Allahabad, India, ISBN: 9789390202966

https://www.cyberwit.net/publications/1522

Omslag beeld : “Memorias”, acryl op paneel (geperst hout), Rodolfo Espejo (Argentinië), 2016

Auteursfoto achterflap: Georgi Vachev (Bulgarije) (http://georgivachev.com)

Grafische vormgeving binnenwerk: Ilse Mertens (België) (Monoeil.be)

Call for Papers Forum+ 'De kunst van (ver)talen: taal, meertaligheid en vertaling in de kunsten' (21/01/2021)

De redactie van FORUM+ lanceert een oproep voor bijdragen met overkoepelend thema De kunst van (ver)talen: taal, meertaligheid en vertaling in de kunsten.Dit nieuwe dossier van FORUM+ verzamelt bijdragen over de rol van taal in de kunsten, het hoger kunstonderwijs en onderzoek in de kunsten. De redactie verwelkomt expliciet bijdragen over onderzoekspraktijken waarin de relatie tussen taal en kunst centraal staat, maar ook visuele essays waarin minder gebruikelijke taal-, schrift- of artistieke notatiesystemen gehanteerd, geëxploreerd of uitgevonden worden en ook andere dragers of vormen van taal kunnen worden ingezet.

Tekstueleaudio- en visuele bijdragen zijn welkom. Zie de auteursrichtlijnen voor meer informatie over de mogelijke publicatievormen.De deadline is 15 april 2021.Voor meer informatie over de oproep, ga naar forum-online.be/call

Antwerpse auteurs Maarten Inghels en Vincent Van Meenen realiseren de kortste literaire Walk of Fame ter wereld (16/12/2020)

Hollywood en Oostende hebben hun filmsterren, maar Antwerpen krijgt een literaire Walk of Fame. De Walk of Fame bestaat uit twee koperen sterren van en voor Maarten Inghels en Vincent Van Meenen. De sterren zijn ontworpen door de twee schrijvers en meten elk één vierkante meter groot. De sterren zijn een initiatief van de Maarten Inghelsprijs en de Vincent Van Meenenprijs. De Maarten Inghelsprijs en de Vincent Van Meenenprijs zijn sinds 2018 de grootste literaire prijzen van Vlaanderen. Het zijn jaarlijkse literatuurprijzen waarvan de winnaars een trofee of een geldprijs krijgen. In 2020 reiken Maarten Inghels en Vincent Van Meenen elkaar een koperen ster uit die wordt geïnstalleerd in het straatbeeld van Antwerpen. In 2018 ging het prijzengeld van 7.500 euro van de Vincent Van Meenenprijs naar Maarten Inghels en de Maarten Inghelsprijs voor een even groot bedrag naar Vincent Van Meenen. In 2019 bestond de prijs uit twee Ford Fiësta’s die van eigenaar wisselden. 

Beeldmateriaal van vorige prijsuitreikingen: https://www.inghels.com/tagged/Prijzen

Biografieën 

Vincent Van Meenen (°1989) is auteur van drie Nederlandstalige romans, uitgegeven bij Nijgh en Van Ditmar: ‘Licht en geluid’ (2016), ‘Tuin’ (2017) en ‘We houden zo van Anthi’ (2019). Daarnaast is hij als theatermaker actief geweest in Athene, Griekenland (2014-2016), en in België (2017-2019). Hij maakt deel uit van CELA (Connecting European Literary Artists, 2019-2023) en schrijft regelmatig teksten voor kunstenaarspublicaties.

Maarten Inghels (°1988, Borgerhout) is dichter en schrijver en verbindt met zijn laatste boek ‘Contact’ nieuwe poëzie en beeldend werk. Van 2016 tot 2018 was hij Stadsdichter van Antwerpen. Zijn gedichten verschenen als tatoeage (‘Honger’), als enquête waarin hij de staat van de samenleving opvroeg (‘Volksbevraging’) en werden geplant met eetbare zaadjes (‘Wanneer wij zomer zaaien in elkaar’). Met een literaire voettocht langs de Schelde controleerde hij de stroom van bron tot monding op onregelmatigheden en oneffenheden, en hij dreef op een eenwoordgedicht de IJzer af. 

foto Cuauhtémoc Garmendia Alfaro

Els Dietvorst laureate van de BelgianArtPrize 2021 (21/11/2020)

De vzw ‘La Jeune Peinture Belge- De Jonge Belgische Schilderkunst’, kondigt met trots de aanstelling van Els Dietvorst aan, als laureate van de BelgianArtPrize 2021.

De Jury was vooral onder de indruk van de radicale manier waarop Els Dietvorst haar praktijk al sinds de jaren negentig heeft ontwikkeld en opgebouwd. Ook de coherentie tussen het oeuvre van- en de persoon Els Dietvorst zelf, imponeerde.   

Wars van het klassieke, commerciële en institutionele kunstencircuit, en meteen het bewijs dat een onafhankelijk oeuvre niet enkel mogelijk is, maar dat het ook uiterst waardevol kan zijn. 

Els Dietvorst zal nieuw werk tentoonstellen in Bozar in de herfst van 2021 (13.10.21 – 02.01.22).

belgianartprize.be

FORUM+ Lees het herfstnummer (01/10/2020)

​FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).

Met bijdragen van / with contributions by: Marcel Cobussen, Falk Hübner, Joost Vanmaele, Adilia Yip, Esther Schopman, Manju Sharma, Ronja Maltzahn, Hannah Van Hove, Carolina Bonfim, Marco Fusi, Joeri Verbesselt, Mariske Broeckmeyer, Jan Vromman, Vincent Meelberg, Zeynep Kubat, Klaas Tindemans

Dit nummer bevat een uitgebreid dossier over ONDERZOEKSMETHODEN IN DE KUNSTEN en kwam tot stand met medewerking van gastredacteur Falk Hübner.

FORUM+ verschijnt drie keer per jaar (lente, zomer, herfst) en wordt uitgegeven door Amsterdam University Press en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).

Word lid en ontvang 3 papieren nummers per jaar in je bus, of lees alle artikels gratis online.

FORUM+ Lees het zomernummer (25/06/2020)

​FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen.

​Fotografie en tekst hebben altijd een spannende en boeiende verhouding met elkaar gehad. Iets benoemen zonder het letterlijk uit te spreken, is ook wat Jana Coorevits en Charlotte Van den Broeck beogen in hun bijzondere bijdrage. De dialoog tussen woord en beeld staat ook in andere bijdragen centraal, zij het iets minder expliciet.

Lees het Forum+ zomernummer met bijdragen van Stefan Vanthuyne, Anke Coumans, Hanka Otte, Jana Coorevits en Charlotte Van den Broeck, Erwin Jans, Marlies De Munck, Jan Dewilde, Katharina Smets, Joost Vanmaele en Marloeke van der Vlugt.

FORUM+ verschijnt drie keer per jaar (lente, zomer, herfst) en wordt uitgegeven door Amsterdam University Press en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).

Word lid en ontvang 3 papieren nummers per jaar in je bus, of lees alle artikels gratis online.

FORUM+ Lees het lentenummer (15/04/2020)

​FORUM+ is het peer-reviewed tijdschrift voor onderzoek en kunsten in de Lage Landen.

Conversatie, participatie en cocreatie, het zijn vandaag buzz words in het domein van de kunsten. FORUM+ opent daarom een dossier met bijdragen over verschillende vormen van artistieke samenwerking en gedeeld auteurschap, maar ook sociale samenwerkingen tussen kunstenaars en burgers in participatieve kunst of bij sociaal-artistieke projecten.

Met bijdrages van: Nele Wynants, Hanka Otte en Pascal Gielen, Niek Kosten en Liesbeth Huybrechts, Inne Eysermans, Ingrid Leonard en Katharina Smets, Liesje Baltussen en Steff Nellis, Bob Selderslaghs, Paul Craenen, Jan Dewilde, Falk Hübner

FORUM+ verschijnt drie keer per jaar (lente, zomer, herfst) en wordt uitgegeven door Amsterdam University Press en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen, in samenwerking met het Antwerp Research Institute for the Arts (ARIA).

Word lid en ontvang 3 papieren nummers per jaar in je bus, of lees alle artikels gratis online.

Postgraduate of China-EU Cultural Curatorship Studies (15/04/2020)

​In the China-EU Cultural Curatorship Studies Postgraduate Programme, University of Antwerp aims to provide prospective Chinese and European students the knowledge and skills to become contemporary curators in the art, cultural and/or artisanal sector.

​Postgraduate of China-EU Cultural Curatorship Studies

— Curating is hip today. But it is so much more than a passing buzzword. Since the 1990s it has morphed into a creative activity. A “curator”, from the ancient Latin meaning of “attending to, caring for” is an impassioned co-creator who nurses the relationship between artists and the various public spaces they operate in. The curator takes care of art and material culture, but at the same time places them in a larger context that frames objects, experiences and memories from an intellectual, historical, social and inter-cultural viewpoint. A good curator provides insights, connections, and even contrasts to demonstrate what makes art and material culture relevant today.

Cultural curators not only reflect on meaning but contribute to debates and new understandings. The cultural curator is increasingly both a knowledge creator and a communicator. As knowledge creator s/he experiments with different formats, different ways of experiencing while creating different meanings. The contemporary curator challenges old formats by re-inventing novel ones that often build on history and previous experiences. As a communicator s/he is able to convey the rich curatorial data to a larger public both on- and offline. So, curating today means also taking care of (im)material culture, of social relationships, urban interactions and of cultural politics.

What?

In the China-EU Cultural Curatorship Studies Postgraduate Programme, University of Antwerp aims to provide prospective Chinese and European students the knowledge and skills to become contemporary curators in the art, cultural and/or artisanal sector. It focuses on translation and cultural mediation between Asian and European cultural and political traditions.

The programme is situated at the intersection of (social, political, economic and ecological) context, culture and creativity with a main focus on hands-on experience. It combines a unique blend of insights, perspectives, methods and tools. The basic premise of the programme is to endorse the powerful resources of cultural diversity, arts, craftsmanship and creativity in the contemporary society of disruptive transition. It teaches students to use culture as a critical toolbox and as a base of society to reflect and act upon contemporary social challenges. And it helps to understand local cultural policy contexts.

The programme aligns with article 8 of the Unesco’s Universal Declaration on Cultural Diversity cultural goods are ‘vectors of identity, values and meanings, not mere commodities or consumer goods’.

Who for?

This programme targets students from EER-countries and China with an educational background in area studies and higher art education.

The postgraduate is a one year-programme of 55 ECTS and will start from the academic year 2020-2021.

  • In semester 1 both Chinese and European students attend lectures and workshops at the University of Antwerp.
  • In semester 2 students will test their curatorial knowledge and skills in an organization, cooperation or company in either Europe (for Chinese students) or China (for European students).