Het rapport "To Err is Human” van het Institute of Medicine toonde aan dat tussen 44.000 en 98.000 patiënten jaarlijks overlijden in Amerikaanse ziekenhuizen door mogelijk vermijdbare incidenten. Geëxtrapoleerd zijn dit voor België 1.500 vermijdbare overlijdens per jaar. Een belangrijk deel hiervan kan toegeschreven worden aan suboptimale niet-technische vaardigheden van zorgverleners.

Van 2015 tot 2017 voerden we aan de Karel de Grote Hogeschool in samenwerking met de Universiteit Antwerpen een mixed method pre-post multicentrische interventie studie uit. Deze studie wordt gefinancierd door VLAIO Tetra rond het effect van een generieke Crew Resource Management training voor interdisciplinaire teams op kritieke afdelingen. De CRM-training, zoals aangeboden in de huidige studie, werd zeer positief bevonden door de deelnemers en heeft een positief effect op de attitude naar niet-technische vaardigheden en teamwerk. Bovendien beïnvloedt de training het teamwerkgedrag van urgentie teams. Het effect van CRM-training op veiligheidsklimaat kon niet worden aangetoond.

De resultaten zijn recent internationaal gepubliceerd en kan je hier terugvinden: