Modules Opleiding Geneeskunde

Momenteel zijn we betrokken in volgende onderwijsonderdelen binnen de opleiding Geneeskunde. 

Eerste Bachelor

Het opleidingsonderdeel 'Klinische lijn' wil een brug vormen tussen kennis, vaardigheden en professioneel gedrag van de toekomstige arts en dit vanaf het eerste jaar van de opleiding met nadruk op praktisch inoefenen van vaardigheden in kleine groepen en stages. Studenten leren basisvaardigheden, zoals actief luisteren, informeren, relatie-opbouw, diversiteit). De studenten oefenen hun luistervaardigheden met simulatiepatiënten uit verschillende diversiteitsdimensies, waaronder simulatiepatiënten met verstandelijke beperking.

Derde Bachelor

Eerste Master:

Tweede Master:

De studenten van Master 2 Geneeskunde worden ondergedompeld in de ‘chronische en complexe zorg’, Enerzijds via hoorcolleges, anderzijds via werkcolleges met casuïstiek. Hierbij worden o.a. casussen van personen met een ontwikkelingsstoornis of NAH interdisciplinair uitgewerkt, waarbij de casus evolueert van ‘chronisch’ naar ‘palliatief’. Het chronisch zorgmodel, interprofessionele samenwerking, transmurale en interdisciplinaire zorg,… komen aan bod. De studenten worden geconfronteerd met belangrijke uitdagingen bij de doelgroep, zoals bv. vroegtijdige zorgplanning, euthanasie, palliatieve sedatie.

Derde Master:

De problematiek van patiënten wordt steeds complexer, waardoor meer verschillende zorgbeoefenaars bij dezelfde patiënt betrokken zijn.  Verschillende beroepsgroepen hebben vaak uiteenlopende inzichten en belangen, onder meer bij ethische vragen, waardoor gezamenlijk overleg met de te nemen beslissingen noodzakelijk wordt.  Teamwork is niet alleen een noodzaak geworden, maar het vormt ook een veelal aantrekkelijke uitdaging : hoe realiseren we met elkaar en voor elkaar, en vooral voor de patiënten die aan onze zorgen toevertrouwd worden, de inhoudelijke en menselijke meerwaarde die een groep kan creëren ? In deze module leert de student interprofessioneel samen te werken, de patiënt centraal te stellen in de hulpverlening, en zo de continuïteit en kwaliteit van de zorg te optimaliseren.