Gemedieerd homonationalisme: Mediavertogen over homoseksualiteit en de natie in Vlaanderen. 01/10/2020 - 30/09/2024

Abstract

Holebirechten maken steeds meer deel uit van de zelfpresentatie van Westerse naties. Critici noemen dit 'homonationalisme' en wijzen erop dat inclusie in de nationale ingroep samengaat met normativiteit en de uitsluiting van (verondersteld) homofobe 'anderen', meestal uit het oosten of zuiden. Dit project wil bijdragen aan het bestaande onderzoek door systematisch homonationalistische vertogen en tegenvertogen te analyseren, gericht op Vlaanderen als specifieke (sub-)nationale context en de rol van media in het circuleren van zulke vertogen. De centrale onderzoeksvraag is: In welke mate en hoe circuleren homonationalistische discoursen en tegendiscoursen in Vlaamse media? Bijvragen en werkpakketten focussen op (1) de prevalentie van homonationalistische vertogen in Vlaamse kranten en nieuwssites, (2) de kenmerken van deze vertogen, en (3) de manier waarop deze vertogen circuleren tussen 'legacy media' (kranten), 'owned media' (zoals publicaties van politieke partijen) en sociale media (Facebook en Twitter). Ons richtend op de hedendaagse Vlaamse situatie gebruiken we een mixed-method design waarbij we kwantitatieve inhoudsanalyse combineren met kritische discoursanalyse. De steekproef evolueert van alle artikels over homoseksualiteit gedurende één jaar (1), over een meer gerichte steekproef van homonationalistische vertogen gedurende datzelfde jaar (2), tot een paar 'discursieve momenten' waarvoor we 'legacy media' combineren met 'owned' en sociale media.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject