Onderzoeksgroep

Expertise

Johann Marquez-Barja is professor aan de Universiteit Antwerpen en professor bij IMEC, België. Hij leidt de Wireless Cluster van IDLab-imec Antwerpen. Hij is of was betrokken bij verschillende Europese onderzoeksprojecten waaronder CREW, FORGE, WiSHFUL, Fed4FIRE/FAVORITE, Fed4FIRE+, eWINE, CONCORDA, 5G-CARMEN, FLEXNET, FUTEBOL (Technische Coördinator), 5G-Mobix, PROTEGO, 5G-Blueprint (Technische Coördinator) en de InterConnect projecten. Hij is lid van ACM en senior lid van de IEEE Communications Society en de IEEE Education Society, waar hij zetelt in het bestuur van het Standards Committee. Zijn belangrijkste onderzoeksinteresses zijn: 5G geavanceerde architecturen, inclusief edge computing; flexibele en programmeerbare toekomstige end-to-end netwerken; IoT-communicatie en -applicaties. Hij is ook geïnteresseerd in voertuigcommunicatie, mobiliteit en slimme steden. Prof. Marquez-Barja is co-leider van het Citylab Smart City testbed, onderdeel van het City of Things programma in Antwerpen. Verder is hij ook geïnteresseerd in en actief bij de ontwikkeling van onderwijs, waarbij hij actief betrokken is bij verschillende onderzoeksacties om het technisch onderwijs te verbeteren. Prof. Marquez-Barja heeft verschillende keynotes en lezingen op uitnodiging gegeven voor allerhande grote evenementen, ontving tot nu toe 25 prijzen in zijn carrière en is coauteur van meer dan 100 artikels. Hij is ook redacteur en gastredacteur voor verschillende internationale tijdschriften en neemt deel aan verschillende technische programma's en organisatiecomités van wereldwijde conferenties en congressen.

IMEC-Geïntegreerde SEnsing, Energie en communicatie voor 6G-netwerken (iSEE-6G). 01/01/2024 - 31/12/2026

Abstract

Het idee van gezamenlijke communicatie- en detectiemogelijkheden (JCS) is een revolutionaire en innovatieve oplossing. Eén enkel systeem heeft het potentieel om aanzienlijke vooruitgang te bieden op verschillende gebieden, zoals slim transport, slimme steden, slimme huizen, gezondheidszorg, veiligheid en milieumonitoring. iSEE-6G gaat verder dan JCS en stelt een verenigd radioplatform voor Joint Communication, Computation, Sensing en Power Transfer (JCCSP) voor, dat alle ondersteunende elementen van de voorgestelde oplossingen in toekomstige 6G-netwerken omvat. Door het integreren, exploiteren en ondersteunen van sleuteltechnologieën voor 6G biedt iSEE-6G a) JCCSP-georiënteerde nieuwe intelligente herconfigureerbare oppervlakken (RIS) en flexibele beamforming array-oplossingen; b) JCCSP-geoptimaliseerd ontwerp van de fysieke laag, inclusief golfvormontwerp, framestructuurontwerp, kanaalmodellering, precodering/beamforming met betrekking tot het architectuurparadigma van het open radiotoegangsnetwerk (O-RAN); c) JCCSP-compatibele cross-layer-schema's ontwerpen met nieuwe mogelijkheden in termen van servicegerichte netwerkarchitectuur; en d) door JCCSP geïmplementeerde oplossingen op systeemniveau voor het bieden van nieuwe functionaliteiten voor een celvrij 6G-netwerk. Het iSEE-6G Proof-of-Concept (PoC) richt zich op JCCSP-gebruiksscenario's in luchtcorridors, waar UAV's met verschillende rollen die verschillende diensten leveren naast elkaar bestaan en met elkaar coördineren. In het testbed van IMEC worden bovendien statisch gedistribueerde spoorwegondernemingen en voertuig-UE's opgenomen voor een noodhulpincident. De UAV's bewaken het gebied, schatten en rapporteren nauwkeurige positionering en zorgen voor situationeel bewustzijn door middel van geïntegreerde detectie. In het testbed van ORO maken op 5G-golfvormen gebaseerde JCCSP gebruik van de KPI-verzamelingsmogelijkheden ervan. De werking van het testbed zal worden uitgebreid naar een buitenlocatie, waar UAV's en IoT-apparaten zullen worden ingezet om de Wireless Power Transfer (WPT)-mogelijkheden te testen. Edge-rekenkracht wordt gebruikt voor monitoring van Public Protection and Desaster Relief (PPDR) en JCCSP-as-a-Service-implementatie

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-6G Trans-Continentaal Edge-leren (6G-XCEL). 01/01/2024 - 31/12/2026

Abstract

Kunstmatige intelligentie (AI) wordt veelvuldig bestudeerd en wordt steeds vaker toegepast in communicatietechnologieën die netwerklagen en zakelijke ecosystemen omvatten. Er wordt verwacht dat het een centrale rol zal spelen in het ontwerp en de exploitatie van toekomstige 6G-netwerken. Ondanks de belofte van AI blijven er veel obstakels bestaan ​​voor het gebruik ervan in communicatienetwerken. De introductie van door software gedefinieerde elementen zoals intelligente controllers (RIC) voor radiotoegangsnetwerken (RAN) maken toepassingen met meerdere partijen mogelijk voor de controle en het beheer van netwerken. AI-functies staan ​​echter nog in de kinderschoenen en dergelijke structuren strekken zich niet uit tot optische netwerken of omgevingen met meerdere controllers. 6G-XCEL probeert deze uitdagingen aan te pakken door onderzoek te doen naar geavanceerde netwerkgebruiksscenario's waarbij gebruik wordt gemaakt van AI-controles van meerdere partijen die over rekenversnellers lopen om de controle over radio- en optische netwerken te coördineren. Het zal een referentiekader voor AI in 6G ontwikkelen dat de weg zal effenen voor mondiale validatie, adoptie en standaardisatie van AI-benaderingen. Dit raamwerk zal gedecentraliseerde, op AI gebaseerde netwerkcontroles over netwerkdomeinen en fysieke lagen mogelijk maken, terwijl de veiligheid en duurzame implementaties worden bevorderd. Met behulp van de nieuwste AI-algoritmen en datacompressie zal onderzoek naar het resulterende gedecentraliseerde meerpartijen-, multi-netwerk AI (DMMAI)-framework de ontwikkeling mogelijk maken van referentiegebruiksscenario's, gegevens- en modelrepository's, samengestelde trainings- en evaluatiegegevens, evenals technologieën vanwege het gebruik ervan als benchmarkplatform voor toekomstige AI/ML-oplossingen voor 6G-netwerken. 6G-XCEL zal een groot ecosysteem van onderzoekers uit de EU en de VS samenbrengen om elementen van het DMMAI-framework in hun testbedden en laboratoria te implementeren, het in hun onderzoeksprogramma's te integreren en het raamwerk op verschillende platforms te valideren. Door samen te werken met standaardisatiegroepen binnen elk rechtsgebied zal 6G-XCEL gezamenlijke vooruitgang boeken in de richting van grootschalige toepassing van AI in 6G-netwerken.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

SLICES Vlaanderen 2022 - Vlaamse deelname in een grootschalige infrastructuur voor experimenteel wetenschappelijk onderzoek rond moderne communicatietechnologieën. 01/01/2023 - 31/12/2026

Abstract

Onze maatschappij ondergaat heden ten dage een zeer snelle evolutie naar een volledig digitale maatschappij. Hierbij worden nieuwe technieken geïntroduceerd zoals 5G, (I)IoT, Cloud computing, Edge computing, Big Data, .. en vele andere nieuwe concepten die ingebed geraken in ons dagelijks leven. Als een gevolg hiervan worden de communicatienetwerken en het internet steeds complexer en heterogener, gebruik makend van verschillende technologieën. Onderzoek op dit domein naar nieuwe concepten, technologieën, technieken en toepassingen kunnen niet uitgevoerd worden op de netwerken en systemen die operationele zijn. Daarom is het nodig om een verzameling aan heterogene experimentele faciliteiten te hebben waarop de operationele netwerken kunnen nagebootst worden. Binnen Vlaanderen zijn er over de voorbije jaren door onderzoeksgroepen grote investeringen gedaan om net dergelijke faciliteiten uit te bouwen, waarbij de verschillende technologieën bestreken worden. Dit projectvoorstel richt er zich net op om deze faciliteiten van topkwaliteit, te integreren en een Vlaamse en Belgische knoop te worden in een grootschalige Europese onderzoeksinfrastructuur.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-Een holistisch vlaggenschip naar het 6G-netwerkplatform en -systeem, om digitale transformatie te inspireren, voor de wereld om samen te voldoen aan behoeften in de samenleving en ecosystemen met nieuwe 6G-diensten (Hexa-X-II) 01/01/2023 - 30/06/2025

Abstract

Om onze Europese 6G-visie voor de jaren 2030 waar te maken, en om kansen en uitdagingen van toenemende omvang aan te pakken, bijv. duurzaamheid, betrouwbaarheid, green deal efficiency, digitale inclusie, is er behoefte aan een vlaggenschipproject voor de ontwikkeling van een holistisch 6G-netwerkplatform en -systeem. Om in deze behoefte te voorzien, wordt Hexa-X-II voorgesteld met de ambitie dit vlaggenschipproject te zijn en de wereld te inspireren voor digitale transformatie door middel van nieuwe 6G-diensten. Hexa-X-II zal, naast enabler-georiënteerd onderzoek, werken aan geoptimaliseerde systematisering, vroege validatie en proof-of-concept; het werk zal vooruitgaan van de 6G key enablers die de menselijke, fysieke en digitale werelden verbinden, zoals onderzocht in Hexa-X, naar geavanceerde technologische gereedheidsniveaus, inclusief belangrijke aspecten van modules / protocollen / interfaces / data.Hexa-X II omvat: (a) de levering van geavanceerde / verfijnde use cases, diensten en eisen, die waarde voor de samenleving garanderen; (b) de levering van de 6G-platformblauwdruk, die verbeterde connectiviteit voor 6G-diensten zal omvatten, mechanismen die de visie "netwerken voorbij communicatie" realiseren (sensing, computing, betrouwbare AI), efficiënte netwerkbeheerschema's; (c) dealisatie van uitgebreide validatie op systeem- en componentniveau; (d) acties voor wereldwijde impact, terwijl strategische autonomie op cruciale gebieden voor de EU wordt gewaarborgd. Europa neemt een leidende positie in met 6G-onderzoek en is momenteel toonaangevend op het gebied van draadloze netwerktechnologieën. Nu is het tijd om onze gezamenlijke onderzoeksambitie te benutten met een vlaggenschipproject dat de R&D-inspanningen zal leiden naar end-to-end systematisering en validatie. Het Hexa-X-II vlaggenschip is een unieke inspanning en een holistische visie, van een 6G systeem van geïntegreerde technologie enablers, die "verder gaan dan de som van de delen", en van een "netwerk voorbij communicatie" platform voor ontwrichtende economische / milieu / maatschappelijke impact; deze zijn van vitaal belang voor het vestigen van het Europese 6G technologisch leiderschap!)

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-TRials supported by Smart Networks beyond 5G (TrialsNet). 01/09/2022 - 31/12/2025

Abstract

TrialsNet zal grootschalige proeven uitvoeren om een heterogene en uitgebreide reeks innovatieve 6G-toepassingen te implementeren op basis van verschillende technologieën zoals cobots, metaverse, massive twinning, Internet of Senses, en met betrekking tot drie relevante domeinen van de stedelijke ecosystemen in Europa, namelijk i) infrastructuur, vervoer, veiligheid en beveiliging, ii) e-gezondheid en noodgevallen, en iii) cultuur, toerisme en amusement. Er zullen 13 representatieve use cases worden ontwikkeld over een groot dekkingsgebied met de betrokkenheid van uitgebreide sets van echte gebruikers in 4 geografische clusters in Italië, Spanje, Griekenland en Roemenië. De use cases zullen transversaal zijn, elke use case zal potentieel implementeerbaar zijn over verschillende clusters, waardoor een holistische evaluatie van de netwerk-KPI's mogelijk wordt. Om de "leefbaarheid" van de stedelijke omgeving in de verschillende domeinen te verbeteren, zal TrialsNet ook de doelstelling nastreven om i) te begrijpen waar de huidige netwerken niet volstaan om de prestaties te verzekeren die nodig zijn voor de use cases, en ii) de nieuwe vereisten af te leiden voor de volgende generatie mobiele netwerken. Om dit te bereiken zal TrialsNet platforms en netwerkoplossingen ontwerpen en implementeren met geavanceerde functionaliteiten op basis van dynamisch slicingbeheer, E2E-orkestratie, NFV, MEC en AI/ML-methodes die getest zullen worden op 3GPP- en O-RAN-netwerkarchitecturen. Tot slot zal TrialsNet ook geschikte technische beoordelingskaders ontwikkelen om kwantitatieve en kwalitatieve maatregelen in kaart te brengen en de dynamiek van de use cases voor maatschappelijke acceptatie te visualiseren. De juiste KVI's zullen worden gemonitord, bewezen en verfijnd om een socio-technische visie te bieden op de vroegtijdige invoering van 6G-oplossingen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-Flexibel, multimodaal en robuust vrachtvervoer (FOR-FREIGHT). 01/09/2022 - 31/12/2025

Abstract

Het FOR-FREIGHT-project is gericht op het maximaliseren van het gebruik van de multimodale vrachtvervoerscapaciteit en het verlagen van de gemiddelde kosten van het vrachtvervoer door middel van de ontwikkeling van nieuwe oplossingen en de integratie daarvan met bestaande logistieke systemen. Dit zal een effectiever en duurzamer beheer van goederen- en vrachtstromen in luchthavens, havens, inlandterminals en diverse logistieke knooppunten mogelijk maken, waarbij rekening wordt gehouden met de eisen van alle betrokken belanghebbenden en met economische, milieu- en sociale aspecten. De FOR-FREIGHT-oplossingen zullen de volgende functionaliteiten bieden: i) real-time deur-tot-deur tracking en statusmonitoring & controle van vracht, ii) beslissingsondersteunende systemen voor de optimalisatie van het gebruik van middelen op basis van het Digital Twin-concept, iii) grotere veerkracht tegen grootschalige verstorende gebeurtenissen en betere beveiliging van informatie op basis van Blockchain-technologie, iv) meer duurzaamheid door de implementatie van een kader voor de beoordeling van de CO2-voetafdruk en het gebruik van alternatieve vervoerswijzen (metro). Om deze ambitieuze doelen te bereiken, betrekt het FOR-FREIGHT-project wereldwijd toonaangevende T&L-stakeholders die gespecialiseerd zijn in verschillende vervoerswijzen, zoals haven- en luchthavenautoriteiten, terminaloperators, luchtvrachtafhandelaars, treinexploitanten en grote transport-/scheepsexploitanten, en brengt hen samen met toonaangevende SW- en technologieontwikkelaars, onderzoeksorganisaties en innovatieve bedrijven. Deze samenwerking zal leiden tot de inzet van drie ultramoderne multimodale testfaciliteiten om real-life testen mogelijk te maken in operationele omgevingen die heterogene multimodale scenario's omvatten, namelijk zeehaven naar logistieke hub en last mile delivery, zeehaven naar luchthaven (luchtvracht) en rivierhaven naar spoorvracht. FOR-FREIGHT zal een cloud-gebaseerd experimenteerplatform aanbieden, dat toegang biedt tot de drie testlocaties en geavanceerde monitoring- en experimenteertools biedt.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-Starting the Sustainable 6G SNS Initiative for Europe (6G-Start). 01/05/2022 - 31/07/2024

Abstract

Het 6GStart-project zal de voorbereidende activiteiten van het Europese Gemeenschappelijke Onderneming voor Slimme Netwerken en Diensten (SNS JU) vergemakkelijken. Dit werk zal het Europese momentum en leiderschap op het gebied van 5G, dat is bereikt door de 5G PPP, vasthouden en overdragen naar de nieuwe 6G SNS JU. Het zal de relevante spelers samenbrengen om de SNS JU voor te bereiden door voort te bouwen op het werk dat tot nu toe is gedaan in het 5GPPP. Het 6GStart-project zal ervoor zorgen dat de samenwerkingsstructuren en -mechanismen tussen projecten zijn opgezet en operationeel zijn tegen de tijd dat de eerste fase van de projecten van de gemeenschappelijke onderneming SNS van start gaat. Als zodanig zal het 6GStart-project zorgen voor een snelle lancering van het nieuwe SNS-partnerschap en de beschikbaarheid van een efficiënte operationele infrastructuur voor de coördinatie tussen SNS-projecten. De infrastructuur voor de meer dan 50 lopende 5GPPP-projecten zal ook worden ondersteund. Het 6GStart-project zal ook samenwerkingsverbanden orkestreren, en de prestaties van het nieuwe 6G SNS-initiatief en het lopende 5G PPP vastleggen en promoten door hun activiteiten in inter-projectwerkgroepen te faciliteren en banden te onderhouden met de NetworldEuropecommunity en het 5G-IA-lidmaatschap. Het 6GStart-project zal de organisatie van twee edities van de EuCNC&6G-topevenementen in 2023 en 2024 ondersteunen, evenals de organisatie van de wereldwijde 5G/6G-evenementen op basis van de interregionale intentieverklaringen die worden beheerd door de 5G IA, wat bijdraagt aan de strategie om de Europese prestaties in de bredere ICT-sector te promoten.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Gevalideerde architecturen gebaseerd op private 5G voor teleoperatie en collaboratieve werking voor autonome vessels en autonome voertuigen (ValArch5G) 20/03/2022 - 30/06/2029

Abstract

De introductie van 5G cellulaire netwerken opent een enorm potentieel voor nieuwe industriële tijdkritische toepassingen en om ontwerptijden van tijdkritische toepassingen te verlagen. Tot nu toe is er echter geen bewezen bewijs dat private 5G de betrouwbare en low-latency (<10 ms) end-to-end communicatie kan bieden die nodig is voor de ondersteuning van robuuste, tijdkritische besturingsalgoritmen voor teleoperatie en collaborative operation in industriële en offshore-omgevingen. Het ValArch5G project onderzoekt of private 5G voldoet aan de eisen van beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Hiertoe ontwikkelen we een end-to-end communicatie digital twin (gebaseerd op echte metingen), een voorspellende QoS-kaart en een adaptieve closed-loop controlestrategie. Deze ontwikkelingen worden gevalideerd door ze te implementeren in use cases waaronder 1) de teleoperatie van een AGV/ASV met behulp van een gemeenschappelijke private 5G netwerkinfrastructuur, 2) een AGV/ASV bestuurd via een netwerk, 3) collaboratieve controle tussen AGV en machine.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Schaalbaar en veilig delen van data (MOZAIK). 01/04/2021 - 31/03/2025

Abstract

Apparaten met internetverbinding zijn alomtegenwoordig in de wereld van vandaag; van slimme horloges en implantaten tot thermostaten en smartphones tot stadsbreed gebruik van sensoren. De schat aan informatie die door deze apparaten wordt verzameld, kan worden gebruikt om diensten en toepassingen te personaliseren, rekeningen en afval in huis te verminderen en vervuiling en verkeersopstoppingen te verminderen. Er zijn echter ook grote risico's. Apparaten die worden gehackt, netwerkverkeer wordt onderschept, apparaten voor het volgen van draadloze netwerken, inbreuken op gevoelige en persoonlijke gegevens van bedrijven en gemeentelijke databases, misbruik van gegevens door gecontracteerde derde partijen en doeleinden als gevolg van niet-naleving zijn enkele van de vele risico's die kan een belemmering vormen voor de implementatie van systemen en het moeilijk maken om de voordelen van de IoT-gebaseerde toekomst te plukken. Bovendien belemmert het gebrek aan vertrouwde en veilige platforms en privacybewuste analysemethoden voor het veilig delen van persoonsgegevens en bedrijfseigen / commerciële / industriële gegevens de totstandkoming van een datamarkt en data-economie door het delen van gegevens te beperken. MOZAIK wil die barrière wegnemen door de bovengenoemde risico's end-to-end te verminderen, van sensorknooppunten tot de cloud waar de gegevens worden geaggregeerd, verwerkt en mogelijk worden opgeslagen. Om dit doel van MOZAIM te bereiken, zullen we onderzoek doen naar en ontwikkelen: - een software-implementatie van een veilig en privacyvriendelijk gedistribueerd IoT-gegevensverzamelings- en analysesysteem, rekening houdend met de hele gegevenscyclus, van de generatie tot het delen van gegevens, waarbij belangrijke technologische hiaten worden opgevuld door op uitdagingen gebaseerde en / of gebruikersgestuurde re -zoek- en innovatie-inspanningen - een on-demand platform om bedrijven en sectoren te ondersteunen om toegang te krijgen tot expertise, kennis, algoritmen en tools op het gebied van privacy- en veiligheidsverbeterende technologieën - een hybride marktplaats voor persoonlijke en niet-persoonlijke gegevens die de naleving van de geldende wetgeving garandeert en de betrokkenen en gegevenseigenaren in staat stelt de controle te behouden over hun gegevens en het latere gebruik ervan.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IDLab - Internet en Data Lab 01/01/2021 - 31/12/2026

Abstract

Het IDLab IOF-consortium bestaat uit academische promotoren van de onderzoeksgroep IDLab, een onderzoeksgroep aan UAntwerpen met leden verbonden aan de faculteiten Wetenschappen en Toegepaste Ingenieurswetenschappen. IDLab ontwikkelt innovatieve, digitale oplossingen in twee grote onderzoekslijnen: (1) internettechnologieën met de focus op draadloze netwerken en Internet of Things (IoT) en (2) data science met de focus op gedistribueerde intelligentie en artificiële intelligentie (AI). De missie van het IDLab-consortium is de nummer één worden in Vlaanderen en ook een leidende partner in de wereld op het gebied van onderzoek en innovatie in de hierboven vermelde onderzoeksgebieden en dan voornamelijk op het vlak van stedelijke en grootstedelijke toepassingen (industrie, haven en wegen). IDLab richt zich op geïntegreerde oplossingen vanuit een applicatie en technologie perspectief om deze missie te verwezenlijken. Uit het oogpunt van de applicaties bieden we oplossingen aan voor alle belanghebbenden in grootstedelijke gebieden zodat we een vruchtbare kruisbestuiving tussen applicaties krijgen. Uit technologisch oogpunt, bestaat ons onderzoek uit hardware prototyping, connectiviteit en artificiële intelligentie wat ervoor zorgt dat we een complete, geïntegreerde oplossing van sensor tot software kunnen bieden aan onze industriële partners. De laatste jaren heeft IDLab de stad en haar omgeving verbonden door middel van sensoren en actuatoren. Het is nu tijd om (1) betrouwbaar en efficiënt de data te verbinden op een geïntegreerde manier om zo (2) de gegevens om te zetten in goed geïnformeerde inzichten en intelligente acties. Dit komt perfect overeen met onze twee grote onderzoekslijnen die we intensief willen valoriseren in de komende jaren. Het IDLab-consortium heeft een unieke positie in het Vlaamse ecosysteem om deze missie te verwezenlijken aangezien het consortium strategisch geplaatst is over verschillende onderzoeksgebieden en innovatieve belanghebbenden: (1) IDLab is een onderzoeksgroep verbonden aan het strategisch onderzoekscentrum imec, een leidend onderzoeksinstituut op het gebied van nano-elektronica en meer recent ook op het vlak van digitale technologie door geaffilieerde onderzoeksgroepen zoals IDLab. (2) IDLab heeft een strategische verbondenheid met IDLab Gent, een onderzoeksgroep aan de Universiteit Gent. Hoewel elke groep haar eigen onderzoeksactiviteiten heeft, wordt er een gemeenschappelijke onderzoeksstrategie gedefinieerd. In het het Vlaamse ecosysteem worden we samen gezien als de leidende partner in het onderzoek dat we uitvoeren. (3) IDLab is de mede-oprichter van The Beacon, een Antwerps ecosysteem voor innovatie waar startups, scale-ups, etc. die IoT- en AI-oplossingen ontwikkelen voor de stad, logistiek, mobiliteit en industrie 4.0, kunnen samenkomen. (4) IDLab draagt bij aan de valorisatie binnen UAntwerpen op het vlak van grootstedelijkheid, smart city en mobiliteit. Om onze valorisatie doelen te verwezenlijken, zal IDLab vier valorisatieprogramma's definiëren: VP1 Opkomende technologieën voor IoT van de volgende generatie, VP2 Menselijke artificiële intelligentie, VP3 Machine learning at the edge, VP4 Deterministische communicatienetwerken. Elk valorisatieprogramma wordt geleid door een van de copromotoren van het IDLab-consortium en bestaat uit twee of drie innovatie lijnen. Op deze manier zal het IDLab-onderzoek vertaald kunnen worden in een duidelijk programma-aanbod voor onze (industriële) partners wat ervoor zorgt dat we elk van hen een aanbod op maat kunnen geven. Elk valorisatieprogramma zal bijdragen aan de verschillende IOF-doelstellingen maar op een gedifferentieerde manier. Op basis van onze huidige ervaring zullen sommige valorisatieprogramma's zich meer toespitsen op lokale partners terwijl andere programma's zich hoofdzakelijk zullen richten op internationale en door de EU gefinancierde onderzoeksprojecten.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Intelligent, flexibel en geautomatiseerd beheer van neutrale host sharing van Open RAN met gedeeld transportnetwerk (5GECO). 01/03/2022 - 29/02/2024

Abstract

5GECO (5G intelligent radio- en transport Edge-netwerk Cross-Optimisation) heeft tot doel de Open 5G RAN Total Cost Ownership (TCO) van mobiele netwerken (MN) voor ultradichte stedelijke en particuliere industriële implementaties te verminderen. Dit zal bereikt worden door een Intelligente Neutrale Host (INH) platform te ontwikkelen met end-to-end (E2E)-beheer, ondersteund door orkestratie- en controlemogelijkheden waarmee de INH-operator zijn apparatuur, bijvoorbeeld het Radio Access Network (RAN) en het Transport Network (TN), kan delen en zijn spectrum, ongeacht of deze operator een eigen licentie heeft of deze wordt gedeeld, met andere MN-operatoren, zodat zij hun dekking op de meest kosteneffectieve manier kunnen verdichten, waardoor een particuliere netwerkeigenaar geld kan verdienen met zijn privénetwerk.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-VELOCe. 01/01/2022 - 31/12/2023

Abstract

De standaard beheersmogelijkheden van commercieel beschikbare toestellen in een gecombineerde bedrade/draadloze (Ethernet, WiFi, Bluetooth) omgeving laten niet toe om te voldoen aan de strikte eisen inzake end-to-end (E2E) vertragingen en jitter. VELOCe zal verbeteringen aanbrengen en uitbreidingen toevoegen aan de laatste WiFi 6/6E en LE Audio standaarden en deze benchmarken. Concreet zal VELOCE E2E, compatibele mechanismen ontwikkelen om vertragingen door communicatie en audioverwerking volledig onder controle te krijgen en te verifiëren, en om in ware tijd de instellingen van toestellen en het netwerk aan te passen op basis van E2E prestatiemetingen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-Vertical Innovations in Transport And Logistics over 5G experimentation facilities' (VITAL-5G). 01/01/2021 - 31/12/2023

Abstract

VITAL 5G - Het VITAL-5G-project heeft de visie om de aangeboden transport- en logistieke (T&L)-diensten te bevorderen door belangrijke logistieke belanghebbenden (zee- en rivierhavenautoriteiten, weglogistieke operators, magazijn-/hublogistiek) operators, enz.) en innovatieve kmo's in te schakelen en hen een open en veilige gevirtualiseerde 5G-omgeving te bieden om hun T&L-gerelateerde geavanceerde netwerkapplicaties (NetApps) te testen, valideren en verifiëren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-Network intelligence for adaptive and self-learning mobile networks (DAEMON). 01/01/2021 - 31/12/2023

Abstract

DAEMON zal een pragmatische benadering van NI-ontwerp uiteenzetten. Het project zal een systematische analyse uitvoeren van welke NI-taken op de juiste manier worden opgelost met AI-modellen, wat een solide set oplevert van richtlijnen voor het gebruik van machine learning in netwerkfuncties.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-Dynamic coverage Extension and Distributed Intelligence for human Centric applications with assured security, privacy and trust: from 5G to 6G (DEDICAT 6G). 01/01/2021 - 31/12/2023

Abstract

DEDICAT 6G - DEDICAT 6G heeft tot doel een smart connectiviteitsplatform te ontwikkelen met behulp van kunstmatige intelligentie en blockchain-technieken waarmee 6G-netwerken de bestaande communicatie-infrastructuur kunnen combineren met nieuwe distributie van intelligentie (gegevens, berekening en opslag) aan de rand om niet alleen flexibel, maar ook energie mogelijk te maken efficiënte realisatie van de beoogde realtime beleving.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-FIVE G'D. 01/12/2020 - 31/05/2023

Abstract

Recente ontwikkelingen in 5G IC-modems zullen naar verwachting dit jaar in de markt beschikbaar komen, waardoor nieuwe toepassingen mogelijk worden. Edge AI en 5G worden wereldwijd als ideaal beschouwd om nieuwe toepassingen van massieve sensor nodes, massieve data, lage latency en hoge betrouwbaarheid met lokale AI-data behandeling mogelijk te maken. In dit project worden de uitdagingen die hiermee gepaard gaan, aangepakt: 5G gateway & Edge AI bord ontwerp, EMI/EMC uitdagingen, hogere warmtedissipatie, parametrisering van de modem voor optimale prestaties in latency, bandbreedte en lage energie, Interoperabiliteit met apparatuur van verschillende netwerk verkopers, dynamische A.I. architectuur met gedistribueerde processing tussen EDGE & CLOUD/SERVER

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-Next generation connectivity for enhanced, safe & efficient transport & logistics (5G-Blueprint). 01/09/2020 - 31/08/2023

Abstract

Het algemene doel van 5G-Blueprint is het ontwerpen en valideren van een technische architectuur, bedrijfs- en bestuursmodel voor ononderbroken grensoverschrijdend teleopereerd transport op basis van 5G-connectiviteit. 5G-Blueprint onderzoekt en definieert: - De economie van 5G-tools in grensoverschrijdend transport en logistiek, evenals in personenvervoer: CAPEX en OPEX brengen zowel aan de aanbodzijde (telecom) als aan de vraagzijde (transport & logistiek) in beeld voor transformatie van stroom zakelijke praktijken en nieuwe waardeproposities - De Governance vraagstukken en oplossingen met betrekking tot verantwoordelijkheden en verantwoording binnen de waardeketen afhankelijk van grensoverschrijdende connectiviteit en naadloze diensten met betrekking tot het Nederlandse en Belgische regelgevingskader (telecommunicatie, wetten inzake verkeer en CAM-experimenten, contracten, beheer van de waardeketen) - Tactische en operationele (pre-) voorwaarden die aanwezig moeten zijn om de volledige waarde van 5G-tooled transport & logistiek te krijgen. Deze omvat het implementeren van use-cases die het coöperatieve bewustzijn vergroten om veilige en verantwoordelijke telebediening te garanderen vervoer- - Voorbereiden en besturen van op afstand bediend en op afstand bewaakt vervoer over wegen en waterwegen om de toename te verlichten tekort aan mankracht en transport en logistiek op een hoger niveau van efficiëntie brengen door datadeling in het aanbod keten en gebruik van AI. - Het verkennen van de mogelijkheden om het volume van het vervoerde vrachtvolume 's nachts te vergroten bij overmaat fysiek infrastructuurcapaciteit is overvloedig; de verlaging van de personeelskosten zou dit kosteneffectief mogelijk maken - Telebediening wordt mogelijk gemaakt door de volgende 5G-kwaliteiten, zoals lage latentie, betrouwbare connectiviteit en hoge bandbreedte dat de huidige 4G LTE niet voldoende kan leveren. Het resultaat van het project zal de blauwdruk zijn voor de daaropvolgende operationele pan-Europese inzet van tele-opererend transport oplossingen in de logistieke sector en daarbuiten.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

B budget IMEC - Wireless Time Sensitive Networks 01/03/2020 - 31/12/2022

Abstract

De steeds toenemende behoefte aan real-time communicatie van fabrieksprocessen enerzijds, en de geboden flexibiliteit van draadloze communicatie anderzijds, drijft de evolutie van Time Sensitive Networking (TSN) in de richting van draadloze netwerken. Draadloze netwerken zijn per definitie niet-deterministisch door hun willekeurig kanaaltoegangsmechanisme. Om de TSN visie te introduceren in de draadloze wereld, moet deze willekeurigheid gecontroleerd worden. In dit project ontwikkelen we een volledig end-to-end systeem dat TSN mogelijk maakt en controleert in zowel het draadloze als het bekabelde domein.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

SmartWaterway. 01/12/2019 - 30/11/2021

Abstract

Door transport in stedelijke waterwegen meer kostenefficiënt te maken, zal Smart Waterway een verschuiving teweegbrengen in last-mile-logistics van wegverkeer naar kleine waterwegen in vele Europese steden, waaronder Gent. Voor kleine barges die deze waterwegen kunnen betreden, is de kost voor automatisering echter te hoog in vergelijking met de constructiekost. Er is dus een kostenvermindering nodig in de automatisering om dit mogelijk te maken. Wij geloven dat dit enkel kan gerealiseerd worden door de kost van de uitrusting voor autonoom varen drastisch te verlagen. Hiervoor zijn echter significante verbeteringen nodig in de state-of-the-art in sensoriek en lokalisatie-technologie. Hoewel een lagere accuraatheid volstaat om autonoom te navigeren op basis van waypoints, zullen goedkope sensoren op het schip niet volstaan voor complexe scenario's (bv. Sluizen, bottlenecks zoals bruggen en kaaien voor laden en lossen) waar accurate lokalisatie nodig is om het schip veilig te kunnen manoeuvreren. Om dit probleem op te lossen, zullen deze kritische locaties worden uitgerust met bijkomende sensoren (bv. Infrarood camera's) en een innovatief lokalisatie-systeem op basis van ultra-wideband technologie. Door betaalbare sensoren op het schip te combineren met infrastructuur aan wal , beoogt Smart Waterway economisch haalbare niveau 3 autonomie te realiseren in stedelijke binnenwateren.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-Interconnect. 01/09/2019 - 31/08/2023

Abstract

InterConnect wil bijdragen aan de democratisering van efficiënt energiebeheer, via een flexibel en interoperabel ecosysteem waar flexibiliteit aan de vraagzijde degelijk kan worden geïntegreerd met effectieve voordelen voor eindgebruikers. In de afgelopen jaren hebben verschillende projecten en technologieleveranciers oplossingen bedacht waarmee elke energiegebruiker bewustzijn en controle heeft over zijn apparaten, maar er is altijd een groot probleem geweest met de interoperabiliteit. Eindgebruikers moeten hun technologieleveranciers kunnen kiezen en wijzigen, zonder hun installatie te hoeven vervangen, telkens wanneer zij deze behoefte voelen en toch duurzaam gedrag moeten kunnen aannemen en kunnen profiteren van technologische vooruitgang. In de energiesector is er een steile beweging in de richting van digitaal die enorm gebruikersgericht en marktgestuurd wordt. De systeemdimensie is aanzienlijk, omdat het aantal aanbieders van energiediensten toeneemt dankzij de gunstige regelgeving en technologische verbeteringen voor monitoring en controle. Dit is de reden waarom dit consortium relevante partners van alle representatieve belanghebbenden integreert in dit nieuwe energieparadigma. Specifieke competenties in ICT, IoT, energie, data science, software waren inbegrepen en de volledige waardeketen, van R & D-instellingen, fabrikanten, DSO, retailers, IT-leveranciers en energiegebruikers is vertegenwoordigd. Om een ​​grotere Europese impact te garanderen, zijn ook verschillende relevante associaties met betrekking tot ICT en energie betrokken. Om een ​​belangrijke dimensie te bereiken, zijn 7 grootschalige pilots, in verschillende landen en met verschillende eindgebruikers, voorzien om representativiteit en dimensie in termen van aantal apparaten en diensten te garanderen. De overkoepelende doelstelling van deze pilots is het aantonen van een echte digitale marktomgeving boven elektrische systemen met aanzienlijke hoeveelheden DSF, waardoor de operationele en investeringskosten worden verlaagd die ten goede komen aan energie-eindgebruikers en de EU helpen haar energie-efficiëntiedoelstellingen te bereiken.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-HAI-SCS. 01/09/2019 - 31/12/2021

Abstract

Het doel van het HAI-SCS-project (Helicus Aero Initiative - Scheduling Connectivity Security) is om complete en veilige automatisering mogelijk te maken van missiekritieke UAV-vluchten gericht op medisch transport. Om de hierboven beschreven doelstelling mogelijk te maken, zijn belangrijke nieuwe technologische innovaties gepland binnen het SCI-project van HAI-consortium: * Een geautomatiseerd vluchtplanning- en planningsalgoritme dat in staat is om in realtime het beste vluchtplan en -schema te leren, gegeven een hoogdimensionale set invoerparameters en multimodale uitvoeropties (vluchten, grondtransport). Gezien de hoge dimensionaliteit van het probleem, is het doel om een ​​op leren gebaseerde aanpak te versterken, waarbij de totale beloning van alle UAS-vluchten wordt gemaximaliseerd. Er wordt een gefaseerde aanpak voorgesteld waarbij in een eerste fase wordt uitgegaan van een vast, op de corridor gebaseerd luchtruimontwerp, waardoor een operationeel handshake-gebaseerd vluchtgoedkeuringsproces mogelijk is dat met de autoriteiten kan worden opgezet. De tweede fase omvat de opname van een flexibel luchtruimontwerpmodel in het vluchtplanning- en -planningsproces. * Een dynamische beheerslaag voor heterogene servicekwaliteit (QoS) die naadloze QoS kan bieden via meerdere communicatiekanalen (bijv. 5G, 4G, privé-netwerken, directe C-band-koppelingen, enz.). Bovendien moet gegarandeerde connectiviteit, die voldoet aan de QoS-vereisten, direct worden opgebouwd en opgeschaald. * Een veelzijdig beveiligingsbeheersysteem dat de bouwstenen biedt om de communicatie en besturing van de UAS te beveiligen, rekening houdend met de specifieke beveiligings- en prestatie-eisen van de applicatie (bijv. Lage latency, hoge bandbreedte) en de resourcebeperkingen van de UAS (bijv. , batterij capaciteit).

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-Internet of Water. 01/05/2019 - 30/04/2023

Abstract

In heel Vlaanderen zullen 2.500 kleine, energiezuinige en draadloze sensoren de kwaliteit en de hoeveelheid water in Vlaanderen in real time en permanent monitoren. Bedoeling is om wateroverlast, -schaarste en -verontreiniging te voorkomen. Onderzoekers ontwikkelen een netwerk van 2.500 sensoren in heel Vlaanderen, ook wel het Internet of Water genoemd. Die zullen de kwaliteit en de hoeveelheid van het bodem-, grond- en oppervlaktewater en gezuiverd rioolwater in de gaten houden. Die sensoren zullen de actuele meetgegevens permanent en in real time doorsturen naar een intelligent waterbeheersysteem. Sensoren spelen realtimedata door naar zelflerende software, die op zijn beurt realistische voorspellingen kan doen. Dat stelt ons dan weer in staat om tijdig de juiste ingrepen te doen. Met Internet of Water geven we onze waterbeheerders een innovatief instrument waardoor ze Vlaanderen beter kunnen beschermen tegen wateroverlast, -schaarste of -verontreiniging.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

Cultureel erfgoed vrijwaren. Instrumenten en praktijken voor integraal management in Santiago de Cuba en de oostelijke regio van Cuba. 01/01/2019 - 31/12/2022

Abstract

Dit project focust op de ontwikkeling van instrumenten en praktijken voor cultureel erfgoed, ICT en duurzame lokale ontwikkeling. Deze worden benaderd vanuit de thema's publieke ruimte, plekken en collectieve herinnering. De belangrijkste resultaten van de eerste fase in diverse contexten en instellingen worden gevaloriseerd, ter bevordering van een geïntegreerd management. De ontwikkeling van informatiesystemen en methodes voor erfgoedinterventies in gebouwen zijn enkele voorbeelden van instrumenten om het project te integreren in de brede maatschappelijke context.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-5G-Mobix. 01/01/2019 - 31/10/2021

Abstract

5G-MOBIX is gericht op het uitvoeren van CCAM-proeven langs x-border en stedelijke corridors met behulp van 5G technologische kerninnovaties om de 5G-infrastructuur te kwalificeren en de voordelen ervan in de CCAM-context te evalueren, evenals implementatiescenario's en het identificeren en reageren op standaardisatie- en spectrumlacunes. 5G-MOBIX zal eerst de kritieke scenario's definiëren die geavanceerde connectiviteit door 5G vereisen, en de vereiste functies om die geavanceerde CCAM-gebruiksscenario's mogelijk te maken. De koppeling tussen de geavanceerde CCAM-gebruiksscenario's en het verwachte voordeel van 5G zal worden getest tijdens proeven op 5G-corridors in verschillende EU-landen, evenals China en Korea. Die proeven zullen het mogelijk maken evaluatie- en effectbeoordelingen uit te voeren en ook zakelijke effecten en kosten / batenanalyses te definiëren. Als resultaat van deze evaluaties en ook internationeel overleg met de publieke en industriële belanghebbenden, zal 5G-MOBIX standpunten voorstellen voor nieuwe zakelijke kansen voor de 5G-ingeschakelde CCAM en aanbevelingen en opties voor de inzet. Ook de bevindingen van 5G-MOBIX op het gebied van technische vereisten en operationele omstandigheden zullen het mogelijk maken om actief bij te dragen aan de normalisatie- en spectrumtoewijzingsactiviteiten. 5G-MOBIX zal verschillende CCAM-gebruiksscenario's evalueren, geavanceerd dankzij de volgende generatie mobiele netwerken van 5G. Onder de mogelijke scenario's die met de 5G-technologieën kunnen worden geëvalueerd, heeft 5G-MOBIX het potentiële voordeel van 5G verhoogd met lage betrouwbare latentiecommunicatie, verbeterde mobiele breedband, massale machinetype-communicatie en netwerksegmentering. Verschillende geautomatiseerde gevallen van mobiliteitsgebruik zijn potentiële kandidaten om te profiteren en nog meer te worden ingeschakeld door de geavanceerde functies en prestaties van de 5G-technologieën, zoals bijvoorbeeld, maar beperkt tot: coöperatieve inhaalactie, samenvoegen van snelwegbanen, platooning van vrachtwagens, valetparking, rijden in een stedelijke omgeving , detectie van weggebruikers, afstandsbediening van voertuigen, doorzicht, HD-kaartupdate, media en entertainment.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-5GCARMEN. 01/10/2018 - 30/09/2021

Abstract

5G voor geconnecteerde en geautomatiseerde wegmobiliteit in de Europese Unie. Het project zal een 5G-corridor van Bologna tot München uitbouwen om grensoverschrijdende testen met 5G-technologieën uit te voeren in drie grote cases: vehicle manoeuvre negotiation (op verschillende automatiseringsniveaus), infotainment en emissiecontrole. De 5G New Radio zal worden gebruikt om latentiegevoelde en/of bandbreedte gebruikende services en applicaties te ondersteunen. Het project zal gebruik maken van een gedistribueerde mobile edge cloud met een bereik vanaf het voertuig zelf tot een gecentraliseerde cloud. Multi-tenancy en neutral host concepten zullen gebruikt worden om een finaal platform op te leveren, dat nieuwe businessmodellen kan stimuleren. 5G-Carmen zal C-V2X met LTE en C-ITS technologieën aanvullen, met als doel interoperabiliteit en een hybride netwerk te gebruiken.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

A-budget IMEC 2018. 01/01/2018 - 31/12/2021

Abstract

Dit project is deel van de IMEC raamovereenkomst en voorziet in een structurele financiering van IMEC naar de groep toe om fundamenteel onderzoek te promoten. Deze middelen worden voorzien op basis van jaarlijkse KPIs die de groep moet halen naar IMEC toe (publicaties, financiering, enz.). Details hiervan zijn gedefineerd in de Way of Working van de raam overeenkomst tussen Universiteit Antwerpen en IMEC.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

B-budget IMEC Testbed (Better-than-wired). 01/01/2018 - 31/12/2019

Abstract

Het "Beter dan bedraad" project heeft als doel om deterministische garanties te bieden op draadloze netwerken zodat ze dezelfde Quality of Service prestaties hebben als hun bedrade tegenhanger. Daarenboven hebben ze het voordeel dat ze makkelijker te installeren zijn. Dat is vooral belangrijk in een industrie 4.0 scenario waar bedrijven hun connectiviteit willen optimaliseren. Het project zal bestaande bouwblokken zoals ORCHESTRA en real-time SDR samenbrengen om een end-to-end programmeerbaar draadloos netwerk te bouwen.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject

IMEC-FUTEBOL. 01/10/2017 - 31/12/2019

Abstract

FUTEBOL zal onderzoekinfrastructuur en hulpmiddelen creëren die de federatie van experimentele telecommunicatiemiddelen mogelijk maken en bevorderen, ongeacht hun locatie in Brazilië en Europa, met het oog op wereldwijde experimenten tussen heterogene netwerken, zowel bekabeld als draadloos, en een verscheidenheid aan eindsystemen. De focus van FUTEBOL ligt op het voortbouwen op de huidige tools en platforms ter ondersteuning van end-to-end experimenten, het creëren van een pool van, en open toegang geven tot, gedeelde netwerkexperimentele bronnen die een aanvulling vormen op de beschikbare bronnen in elk continent. Industriële en academische onderzoekers in de telecommunicatie hebben de behoefte aan flexibiliteit, intelligentie en efficiënt gebruik van hulpbronnen erkend. Deze vereisten worden geïllustreerd door het brede scala van technologieën die worden voorgesteld voor opname in de vijfde generatie van cellulaire netwerken (5G). Bovendien benadrukken bestaande overkoepelende strategieën de intelligente combinatie van technieken om flexibel beschikbare middelen, zowel draadloos als bedraad, op de meest efficiënte manier flexibel te gebruiken. In deze zin is FUTEBOL een experimenteerplatform dat de gezamenlijke optimalisatie van optische netwerkplanning en radiomanagement ondersteunt. Een dergelijk platform is vereist voor op experimenten gebaseerde exploratie en validatie van verschillende 5G-technologieën (bijvoorbeeld cloud-radiotoegangsnetwerken, celdichtheid, enz.) En het efficiënte gebruik van de optische backhaul. De ontwikkeling van een coherente toolset om gezamenlijke controle van draadloze en optische netwerken in een experimentele context te ondersteunen, is een van de doelstellingen van FUTEBOL, waaronder: (1) een toolset maken om experimenten mogelijk te maken op de grens van het draadloze / optische netwerk; (2) om deze hulpmiddelen te bieden aan een reeks experimentele faciliteiten die experimenten in zowel draadloze als optische netwerken op een open manier ondersteunen; en (3) bijdragen aan open onderzoeksvragen in optisch / draadloos met behulp van de tools die in het project zijn ontwikkeld. De toolset voor basisexperimenten die in FUTEBOL is gemaakt, zal bestaan ​​uit een gedefinieerde omgeving die gebruikers in staat stelt om direct met hun aandachtsproblemen te focussen met minimale overhead. Als zodanig is een gemeenschappelijke experimentatiearchitectuur, die relevant is voor problemen die de draadloze / optische netwerkgrens overschrijden, de kern van deze toolset. De architectuur zal de coördinatie mogelijk maken tussen draadloze en optische netwerken, waarbij interfaces worden gedefinieerd om een ​​standaardmethode te bieden voor het communiceren van besturings- en beheergegevens tussen elk type netwerk. De toolset op basis van deze elementen ondersteunt experimenten door zowel een realistisch model te bieden van echte implementaties van draadloze / optische integratiepunten als aanvullende mogelijkheden voor experimentcontrole die mogelijk niet beschikbaar zijn in echte implementaties. Bovendien moet de toolset draagbaar zijn over testbanken om een ​​consistent kader te bieden dat onafhankelijk is van de bijzonderheden van een bepaalde faciliteit. FUTEBOL biedt ook open toegang tot de ontwikkelde tools, via methoden zoals die zijn gedefinieerd door het Fed4FIRE-project.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project website

Project type(s)

  • Onderzoeksproject