Getuigenissen

Frauke (student sociologie):

"Sociologie is een erg brede richting waardoor een volwaardige stage moeilijk is binnen de opleiding. Community Service Learning geeft de mogelijkheid om een praktijkervaring op te doen en daardoor word je als student ondergedompeld in een concrete werkervaring waarbij je de academische achtergrond die je in de voorbije jaren hebt opgebouwd in de praktijk kan stellen op een interactieve, interessante en uitdagende manier. Ik vond het een meerwaarde aan mijn studie. Het samenwerken met Sociaal-Economische Wetenschappen-studenten gaf een interessante mix van academische achtergronden en de mogelijkheid om nauw samen te werken met nieuwe mensen. Het was een aangename en leerrijke ervaring voor mij!" 

Tooba (student toegepaste taalkunde):

"Uit mijn comfortzone stappen is altijd al een werkpuntje geweest voor mij en Community Service Learning leek me de perfecte gelegenheid om hieraan te werken. Ik wou graag deelnemen aan projecten waarbij anderen geholpen worden, maar durfde niet altijd zelf initiatief te nemen. Dit vak gaf me het duwtje in de rug om dit effectief te doen."

Levi (student biologie):

"De onderwijsvorm van dit vak trok mij aan.  Enerzijds wilde ik graag in een vrijwilligersorganisatie werken en anderzijds wou ik graag eens een meer praktische onderwijsvorm uitproberen. In dit vak heb ik effectief meer ervaring in ‘het veld’ opgedaan."

Velma (student master sociologie):

"Dit vak zorgt ervoor dat we als academici uit onze ivoren toren komen en theorie ook effectief kunnen toepassen in de praktijk. Voor mijn persoonlijke ontwikkeling is dit positief omdat ik zo zie hoe ongelijkheid in mensen hun leven aanwezig is en zo’n sterke impact kan hebben. Doorheen de jaren heb ik veel cijfers gezien over sociale ongelijkheid. Deze cijfers hebben uiteraard hun waarde, maar het is toch een heel andere ervaring om het in de praktijk te zien gebeuren.  Je leert de mensen daar enigszins kennen waardoor de realiteit veel harder aankomt dan de cijfers die ik gewoon ben. Dit zorgt voor een nieuwe dimensie aan de academische leerinhouden. Het zijn ervaringen die niet snel vergeten zullen worden omdat je er ineens heel dichtbij staat. "

Het Werkburo/Pegode (organisatie): 

“Community Service Learning is voor ons een begrip dat een belletje deed rinkelen: studenten aan de Universiteit Antwerpen nemen zelf het initiatief hun studie een toegevoegde waarde te geven door middel van zich in te zetten voor onze samenleving. En dit vanuit hun eigen engagement.  Hier moesten we meer van weten … Vrij snel kwam er een positieve respons en een kandidaat-student die we in onze werking konden opnemen. Het rijkelijk theoretisch inzicht gecombineerd met het enthousiasme van de student zorgde voor een mooie match tussen ons.  De student werd in onze werking geconfronteerd met personen met een beperking, hun werkgever en hun netwerk.  Voor ons een evidentie, voor de student een ervaring voor het leven.”

Praktijkvoorbeelden