Diversiteit en inclusie in het onderwijs

Ik ben niet de "expert", het is ook learning by doing.

Esther Van Zimmeren

Heb je als docent wel eens voor dat je je afvraagt: Hoe kan ik inclusiever denken of handelen in de onderwijspraktijk? Wat als ik iets verkeerd zeg of doe? Waarmee moet ik rekening houden? Is het niet veel werk om mijn onderwijs inclusiever te maken? En, is dat allemaal wel nodig?

Ontdek getuigenissen van collega-lesgevers over, onder andere:

• de rol van vrouwen in de wetenschappen
  • hoe docenten LGBTQI+-gerelateerde onderwerpen in het curriculum aanbrengen
  • manieren waarop docenten ervoor zorgen dat studenten met diverse achtergronden zich welkom voelen in de lessen, …

Kortom, laat je inspireren door docenten die op één of andere manier, soms door kleine zaken te doen, heel veel teweegbrengen in hun lessen.

Denk maar aan vragen zoals:

Hoe communiceer ik inclusiever in het onderwijs?

Hoe creëer ik een veiligere & inclusievere leeromgeving?

Hoe laat ik diversiteit aan bod komen in mijn onderwijs?

Hoe kunnen studenten diversiteitscompetenties verwerven?

Hoe maak ik mijn leermateriaal toegankelijker voor alle studenten?

Je cursus laat echt toe om de samenlevingsvragen van vandaag mee te betrekken in het bouwen van de wereld van morgen.

Bekijk het filmpje van de rector

De inspirerende praktijk van Herman Van Goethem: Diversiteit en inclusie in de lessen geschiedenis