Voor UAntwerpen maakt diversiteit en inclusie inherent deel uit van het onderwijs. Inclusie of ergens bij kunnen horen als jezelf, je ergens thuis en erkend voelen omwille van wie je bent, dat is niet alleen een psychologische basisnood, maar vergroot de kansen om tot leren en presteren te komen en drop-out te vermijden.

Maar hoe ga je als docent aan de slag? Heb je als docent wel eens voor dat je je afvraagt: Hoe kan ik inclusiever denken of handelen in de onderwijspraktijk? Wat als ik iets verkeerd zeg of doe? Waar moet ik rekening mee houden? Is het niet veel werk om mijn onderwijs inclusiever te maken? En, is dat allemaal wel nodig?

Met deze campagne 'diversiteit en inclusie in het onderwijs: inspirerende praktijken’ willen docenten van de UAntwerpen hun inzichten, tips en uitdagingen delen om peers te inspireren. In getuigenissen via podcasts en korte filmpjes laten de docenten zien hoe zij aandacht besteden aan diversiteit en inclusie in hun onderwijs. Deze praktijken zijn wetenschappelijk onderbouwd en bieden een algemeen kader aan. Zo kan de vertaalslag ook gemaakt worden naar verschillende opleidingsonderdelen, verschillende disciplines en verschillende onderwijscontexten.  

Deze campagne is breed opgezet en omvat getuigenissen over onder andere de rol van vrouwen in de wetenschappen, hoe docenten LGBTQI+-gerelateerde onderwerpen in het curriculum aanbrengen, manieren waarop docenten ervoor zorgen dat studenten met diverse achtergronden zich welkom voelen in de lessen, …. Kortom, docenten die op één of andere manier, soms door kleine zaken te doen, heel veel teweegbrengen in hun lessen.  

De webpagina is zo opgebouwd dat je de concrete getuigenissen van docenten rond diversiteit en inclusie in het onderwijs kan bekijken vanuit de volgende vragen:

  • Hoe communiceer ik inclusiever in het onderwijs? 
  • Hoe creëer ik een veiligere & inclusievere leeromgeving
  • Hoe laat ik diversiteit aan bod komen in mijn onderwijs
  • Hoe kunnen studenten diversiteitscompetenties verwerven? 
  • Hoe maak ik mijn leermateriaal toegankelijker voor alle studenten?

Meer weten?