Een belangrijk onderdeel van een huisstijl is de bladspiegel, de plek waar logo, kleur, typografie en basisvormen samenkomen. Willen we impact en kwaliteit uitstralen, dan moet de boodschap vooral intuïtief en helder leesbaar zijn. Een rustige en logisch opgebouwde bladspiegel is hiervoor van belang. Hiervoor volgen we de courante leeslijnen. Mensen lezen zowel online als offline volgens de vorm van de letter F:

  • van links naar rechts
  • en van boven naar onder

Dat betekent dat de belangrijkste elementen van de boodschap of het beeld linksboven en linksonder staan. Waar nodig, blijft zo ook voldoende ruimte over voor een sprekend beeld. De ideale UAntwerpen-bladspiegel ziet er dus als volgt uit:

  1. links uitgelijnd
  2. hoofdboodschap/titel linksboven in groot lettertype
  3. uitleg/ondertitel daaronder in middelgroot lettertype
  4. eventueel bodytekst in klein lettertype
  5. logo linksonder
  6. alles in een wit kader met afgeronde hoeken, volgens de juiste verhouding