UAntwerpen als community

We beschouwen UAntwerpen niet als een ‘vaststaand en uniform gegeven’. UAntwerpen is veeleer een organisch geheel van community's, onderling verenigd door een gedeelde reputatie en ambitie. Het is een gemeenschap van eigen ideeën en meningen, die elkaar, al dan niet in confrontatie, versterken. We zijn dus een community, van denkers en doeners die samen de toekomst mee bepalen. Jouw stem doet ertoe.

We communiceren als community om: 

  • de diversiteit en verscheidenheid te valoriseren en te verbinden; 
  • interactie te stimuleren;
  • het resultaat naar buiten brengen; 
  • de community te doen groeien.

Onze community is opgebouwd als een branded house.   

We onderscheiden dochtercommunity's op de volgende niveaus: 

  • Faculteiten 
  • ​Departementen binnen de faculteiten​
  • Onderzoeksgroepen 
  • Instituten  

Om complexiteit te vermijden, plaatsen we al deze subgroepen op hetzelfde niveau. Het is belangrijk dat elke dochtercommunity de kans krijgt om onderscheidend te communiceren, haar stem te uiten. Elke dochtercommunity krijgt daarom een eigen logo en kleur, binnen een vaste structuur

In een community is elke stem belangrijk. Daarom is onze huisstijlstrategie opgebouwd rond één simpele vraag: ‘Wie spreekt er?’ 

Moederstem aan het woord

UAntwerpen neemt hier het woord als instelling en spreekt ofwel de leden van de interne community (studenten, medewerkers), ofwel een breed extern publiek toe. We horen en zien de moederstem bijvoorbeeld in de pers, in imago- of wervingscampagnes. 

Ze luidt ook in specifieke rollen of thema’s (moeders zijn van alle markten thuis), bijvoorbeeld die van de Bibliotheek, het STIP, Green Office. De moeder blijft aan zet, maar legt een specifiek accent. Dat doet ze evenzeer als ze spreekt in naam van één van haar dochters, zoals bijvoorbeeld op deze of deze webpagina, waar je de faculteitskleuren herkent.

Los van de vaste huisstijlelementen (typografie, bladspiegel, UAntwerpen-blauw), gebruiken we het UAntwerpen-logo en het UAntwerpen-rood als steunkleur. Hoe de moederstem die verschillende accenten legt, ontdek je in detail in de sjablonen.

Voorbeelden van de moederstem:

  • Website
  • Imagocampagnes
  • Wervingscampagnes
  • Brochures
  • Infodagen
  • Sociale media van de universiteit
  • Sociale media voor een breed (eigen) publiek
  • Brieven en enveloppen van de universiteit
  • Algemene nieuwsbrieven
  • Algemene PowerPoint-presentaties

Voorbeeld van de moederstem op sociale media

Voorbeeld van de moederstem met een specifieke (diensten)nuance

Voorbeeld van de moederstem met een specifieke (faculteits)nuance

De dochter spreekt

Een faculteit, instituut, vak- en onderzoeksgroep neemt zelf het woord en richt zich tot de eigen community. Een goed voorbeeld hiervan zijn de sociale media van de verschillende faculteiten.

Los van de vaste huisstijlelementen (typografie, bladspiegel, UAntwerpen-blauw), gebruiken we hier steeds het eigen dochterlogo, aangevuld met de faculteitskleur.

De dochter is doorgaans aan zet in volgende contexten:

  • PowerPoint-presentaties voor intern en extern gebruik of congressen
  • Naamkaartjes
  • E-mailhandtekening 
  • Sociale media van de faculteiten of instituten 

Bij wervingscommunicatie spreekt steeds UAntwerpen (de moeder) en niet de dochter. 

Voorbeeld dochterstem op social media 

De zussen spreken

Hier treedt UAntwerpen op als partner of sponsor. UAntwerpen spreekt dus niet alleen, maar samen, al dan niet in een hiërarchisch verband (hoofsponsor of gelijkwaardige sponsor). 

Indien we hoofdsponsor of -initiatiefnemer zijn, gebruiken we ons tweekleurige sponsorlogo, waardoor we ook visueel meer aanwezig zijn. We ijveren er dan ook voor om onze andere huisstijlprincipes (lettertype, bladspiegel, kleurschema’s) maximaal te gebruiken. 

Zijn we medeorganisator of medesponsor, dan voegen we ons monochrome logo (wit of zwart met transparante U) toe, op dezelfde manier als de andere sponsor. Andere huisstijlprincipes toepassen zal hier moelijker zijn, al mag het altijd. 

De zusterstem is doorgaans aan zet in volgende contexten: 

  • Externe campagnes  

De huisstijlarchitectuur in beeld

Van links naar rechts: 

  • moederlogo in een interne campagne 
  • moederlogo in een wervingscampagne
  • dochterlogo in een facultaire campagne gericht aan studenten van de faculteit
  • partnerlogo in een campagne voor Rubi - The Cultural Factory