CentUA werd Microsoft Dynamics 365

Sinds 3 januari 2022 heeft het mailplatform CentUA plaats gemaakt voor de marketingmodule Microsoft Dynamics 365.

Vragen en meer info? 

Interne mailings: versturen naar personeel

  • Berichten die interessant zijn voor een groot deel van de personeelsleden, worden niet als aparte uitnodiging verstuurd, maar gepubliceerd in één van de bestaande interne communicatiekanalen

  • Uitnodigingen naar alle personeelsleden of grote groepen personeelsleden versturen kan enkel in uitzonderlijke gevallen na goedkeuring van het Departementshoofd Marketing en Communicatie.
    Lees de richtlijnen op Pintra

Interne mailings: versturen naar studenten

Tips en redactierichtlijnen voor nieuwsbrieven

Om een succesvolle nieuwsbrief op te stellen houd je rekening met volgende tips en redactierichtlijnen. ​

3 tips voor een doeltreffende nieuwsbrief

  • Doelgroep en interesses
    Baken je doelgroep goed af en denk vanuit de behoefte van je lezer. Vraag je af wat voor die lezer nuttige informatie kan zijn zoals toekomstige lezingen, activiteiten, onderzoeksresultaten of publicaties. 

  • Frequentie
    Start enkel met een e-nieuwsbrief als je regelmatig een voldoende gevarieerd en nuttig aanbod aan nieuwsitems kunt bieden aan je abonnees. 

  • Promotie
    Overlaad je nieuwsbrief niet met informatie, maar wek interesse en leid de geïnteresseerden naar de juiste pagina's op je website. Zo speelt een e-nieuwsbrief een belangrijke rol in de promotie van je website.

Redactierichtlijnen in een notendop

  • Beperk elke nieuwsbrief tot een 6 tot 7-tal items.
  • Houd de nieuwsitems kort, krachtig en aantrekkelijk. Link door voor verdere informatie.
  • De redactie van een elektronische nieuwsbrief moet net zo zorgvuldig gebeuren als de redactie van een drukwerk.
  • Ga uit van wat je doelpubliek wil lezen of nodig heeft, niet van wat jij kwijt wil.
  • Beeld is erg belangrijk. Elk nieuwsitem wordt ondersteund door een goed beeld.
  • Beperk 'spam-taal'
    Vermijd woorden als free, credit, viagra, drugs, porn ...
    Zet niet alles in hoofdletters. 
    Gebruik geen uitroeptekens of kleur in de copy.  
    Lees alle antispamtips van ICT op Pintra

Een piekfijne uitnodiging in 7 tips

  • Wek interesse en prikkel de nieuwsgierigheid
    De uitnodiging is kort, duidelijk en attractief. 

  • Houd je uitnodiging actueel
    Zorg ervoor dat de informatie die je in de uitnodiging opneemt zo weinig mogelijk onderhevig is aan wijzigingen.
    Houd uren, lokalen, gedetailleerde programma’s … enkel op je website bij. Link door naar je website voor deze praktische informatie. Zo vermijd je dat er verouderde informatie in de mailboxen van de abonnees zit, én de abonnees leren je website kennen.

  • Val met de deur in huis
    Vermeld in titel en korte inleiding meteen waarover het gaat, en start niet met een ellenlange opsomming van organisatoren.

  • Overdaad schaadt en wekt ergernis
    Wees zuinig met het aantal losse uitnodigingen dat je verstuurt. Publiceer berichten ook maximaal in bestaande nieuwsbrieven.

  • Vermijd Save the Dates 
    Focus vooral op het communiceren van een event op het moment dat de inhoud en praktische info volledig afgewerkt zijn op de website. Verstuur geen uitnodiging als de mensen nog niet kunnen registreren of geen verdere informatie vinden over programma, uur, locatie, ...

  • Zware bestanden
    Stuur geen zware bestanden of hoge resolutie afbeeldingen mee in de mailing, dit belast de servers en de mailboxen van de ontvangers. Zet een link op de webpagina. 

Externe mailings: privacyrichtlijnen

  • Bekijk eerst of het bericht kan opgenomen worden in één van de bestaande externe communicatiekanalen

  • Een externe uitnodiging of mailing wordt verstuurd naar abonnees die er via opt-in voor gekozen hebben om op de hoogte te worden gehouden van nieuwe initiatieven en activiteiten, of naar personen die volgens de privacywetgeving uitnodigingen mogen ontvangen. 

  • De verzameling en het beheer van de persoonsgegevens van de abonnees verloopt volgens de privacyrichtlijnen

  • Abonnees kunnen zich uitschrijven uit de adressenlijst voor e-uitnodigingen, elke mail bevat een uitschrijfknop (dit is voorzien in de mailsjablonen in Centua). 

  • Mailinglijsten worden up-to-date gehouden. Bounces worden eruit gehaald. 

  • Het gebruik van externe mailprogramma's (bv MailChimp) moedigen we liever niet aan. Je bent er dan zelf verantwoordelijk voor dat dit gebeurt volgens de Europese privacyrichtlijnen. Sluit een verwerkersovereenkomst af met deze verwerker, informeer je abonnees hierover en vraag hun actieve toestemming om hun gegevens aan deze mailprovider door te geven. Gebruik je MailChimp
    Lees dan hun dossier over GDPR zorgvuldig na.

Privacy matters!

  • Verstuur je externe nieuwsbrief enkel naar abonnees die daar hun expliciete en actieve goedkeuring (opt-in) voor gaven. Mensen moeten dus zelf actief aanvinken in formulieren dat ze de nieuwsbrief willen ontvangen. Het verzamelen en het beheer van persoonsgegevens gebeurt volgens de privacyrichtlijnen.  

  • Het nieuwsbriefsjabloon voorziet altijd een uitschrijfknop en contactgegevens om persoonsgegevens te laten aanpassen of verwijderen. 

  • Het gebruik van externe mailprogramma's (bv MailChimp) moedigen we liever niet aan. Je bent er dan zelf verantwoordelijk voor dat dit gebeurt volgens de Europese privacyrichtlijnen. Sluit een verwerkersovereenkomst af met deze verwerker, informeer je abonnees hierover en vraag hun actieve toestemming om hun gegevens aan deze mailprovider door te geven. Gebruik je MailChimpLees dan hun dossier over GDPR zorgvuldig na.