Kwaliteitszorg en cijfers
Kwaliteitszorg
Aan de Universiteit Antwerpen dragen we zorg voor de kwaliteit van onze opleidingen. Elke opleiding doorloopt een kwaliteitszorgcyclus van zes jaar.
In jaar 3 wordt de balans opgemaakt van de kwaliteitszorg van de opleiding tijdens de interne procesbewaking en -sturing. In het voorjaar 2021 vond dit plaats voor de opleidingscluster taal- en letterkunde.
Jaar 6 sluit de cyclus af met een peer review. De opleiding reflecteert op zichzelf en gaat in gesprek met interne en externe experten en een onafhankelijke student. Op 18 en 19 december bezocht het peerreviewteam de opleidingscluster taal- en letterkunde en besliste unaniem het vertrouwen in de opleiding te bevestigen.
Bevindingen van het peerreviewteam
De opleidingscluster taal- en letterkunde bestaat uit vier sterke en samenhangende opleidingen. Er is een grote mate van kruisbestuiving tussen de opleidingen. Er zijn lijnen rond digitalisering, diversiteit en moderne cultuur uitgewerkt. Studenten kunnen vanaf de bacheloropleiding genieten van ruime keuzemogelijkheden op vlak van talen met theater- film en literatuurwetenschappen (TFL) dan wel taalcombinaties, om zich in de masters verder te specialiseren. De verschillende accenten die de verschillende taalopties leggen, zullen beter belicht worden. De opleidingen zullen in hun uniciteit en interdisciplinariteit zichtbaarder gemaakt worden op de website. De lessen die methodologische competenties aanbieden, zullen de komende periode worden verfijnd en afgestemd.
In TFL en de verschillende masteropleidingen worden stages aangeboden als praktijkervaringen en als goede voorbereiding op de arbeidsmarkt. Mogelijkheden tot een vrijwillige stage en om de stage en masterproef te combineren in theater- en filmwetenschap en Digital Text Analysis, blijven behouden. Vertegenwoordigers van het werkveld zullen periodiek input gevraagd worden om de opleiding te verbeteren. Het studietraject om leerkracht te worden, zal verhelderd worden op de website.
Regelmatige lessen in kleine groepen maken een hoge mate van interactie en persoonlijke begeleiding mogelijk. De informele mogelijkheden om taalvaardigheid te oefenen, blijven behouden. De docenten zijn enthousiast en benaderbaar voor vragen en advies. De diversiteit aan culturele en academische achtergronden en internationale netwerken van docenten komen studenten ten goede.
De opleidingen scoren hoog op vlak van studententevredenheid en kennen een goede kwaliteitscultuur waarbij docenten en studenten op verschillende manieren betrokken worden. Er zal bekeken worden hoe de communicatie kan worden aangescherpt over veranderingen in de opleidingen en uitzonderingen qua leslocaties. De komende tijd zal gemonitord worden waar overlap voorkomt en werkveldcompetenties aan bod komen om de opleidingen te optimaliseren. Via het verscherpen van aanvangscompetenties en het ontwikkelen van een toelatingsproef, zal een antwoord geboden worden op de ervaren de studiedruk van Digital Text Analysis.
Lees het volledig publiek rapport
Cijfers
- De website ‘opleiding in cijfers’ geeft je meer gedetailleerde informatie over de bachelor en master in de taal- en letterkunde, de master in de theater- en filmwetenschap en de Master of Digital Text Analysis van UAntwerpen.
- Lees meer over de kwaliteitszorg in het onderwijs aan de Universiteit Antwerpen