Kwaliteitszorg en cijfers

Master in de meertalige professionele communicatie

Kwaliteitszorg

Aan de Universiteit Antwerpen dragen we zorg voor de kwaliteit van onze opleidingen. Elke opleiding doorloopt een kwaliteitszorgcyclus van zes jaar.

In jaar 4 wordt de balans opgemaakt van de kwaliteitszorg van de opleiding tijdens de interne procesbewaking en -sturing. In het voorjaar van 2021 vond dit plaats voor de master in de meertalige professionele communicatie.

Jaar 6 sluit de cyclus af met een peer review. De opleiding reflecteert op zichzelf en gaat in gesprek met interne en externe experten en een onafhankelijke student. Op 18 en 19 november 2024 bezocht het peerreviewteam de master in de meertalige professionele communicatie en besliste unaniem het vertrouwen in de opleiding te bevestigen.

Bevindingen van het peerreviewteam

De interfacultaire master meertalige professionele communicatie wordt gerealiseerd door een enthousiast team van gedreven, zelfkritische en sterk betrokken docenten die in nauw contact staan met hun studenten. Het academiejaar start steeds met een tweedaagse communicatietraining, wat de community-building onder studenten stimuleert. Het is een kwaliteitsvolle en leerrijke master met een inhoudelijke focus op professionele communicatie als hoofdcomponent, aangevuld met een managementcomponent ter verbreding. Tijdens de opleiding versterken studenten systematisch hun onderzoekscompetenties, onder meer dankzij een inzichtelijk en behapbaar masterproeftraject dat is opgesplitst in verschillende opeenvolgende onderdelen. Daarnaast ontwikkelen studenten heel wat soft skills en strategische vaardigheden, wat hen grondig voorbereid op een veelzijdige carrière in een professionele context.

Vanaf academiejaar 2025-2026 wordt de opleiding omgedoopt tot ‘master meertalige communicatie en management’. Ook onder die nieuwe naam zal de opleiding de managementcomponent blijven benaderen vanuit de communicatie. Naar aanleiding van het vernieuwde curriculum dat hiermee gepaard gaat, engageert de opleiding zich om te waken over de studielast van studenten en om het aantal opdrachten doorheen het academiejaar te rationaliseren. De opleiding onderzoekt ook hoe de managementcomponent reeds vanaf het begin van het academiejaar meer gewicht kan krijgen en waar communicatievormen zoals visuele, crisis-, zorg- en overheidscommunicatie een plaats kunnen krijgen in het curriculum. Ze gaat ook na hoe en waar de inhoudelijke afstemming tussen opleidingsonderdelen en opdrachten geoptimaliseerd kan worden. Ten slotte bekijkt de opleiding hoe ze in het kader van de masterproef een ruimere invalshoek qua thema’s beschikbaar kan stellen, zoals onderwerpen waarbij de managementcomponent zwaarder doorweegt.

De opleiding nam reeds vele waardevolle initiatieven om generatieve AI te implementeren in het curriculum en blijft zich ook de komende jaren inzetten om deze pioniersrol op vlak van generatieve AI in onderwijspraktijken te onderhouden.

Lees het volledig publiek rapport

Cijfers