Getuigenissen van alumni

Waar werken onze afgestudeerde bedrijfskundigen?

Als je afstudeert met een diploma toegepaste economische wetenschappen: bedrijfskunde, word je alumnus of alumna van Universiteit Antwerpen. Op deze pagina vertellen enkele afgestudeerde TEW'ers over hun professionele carrière.

Stefan De Loecker was CEO van de multinational Beiersdorf

Clara werkt bij Google als Display & Video Specialist

Alexis Soulopoulos richtte Mad Paws op en staat in Forbes 30 under 30

Ieder baasje weet hoe moeilijk het kan zijn om een betrouwbare en betaalbare oppas te vinden voor je viervoeter. Dat vond alumnus Alexis Soulopoulos ook, en daarom lanceerde hij Mad Paws. Met zijn Australische start-up brengt Alexis zo’n 20.000 sitters en 500.000 dieren samen op één platform, en garandeert zo de zorg, liefde en aandacht die de huisdieren verdienen.

Alexis groeide op in Antwerpen en studeerde toegepaste economische wetenschappen. "Ik heb erg genoten van mijn studententijd aan de Universiteit van Antwerpen. Tegelijkertijd nam ik mijn studie erg serieus. Ik maakte deel uit van het JUMP-programma en ging op summer school naar India. Vier weken lang krijg je de kans om in groep te werken, te reizen en avonturen te beleven. Ik zal bijvoorbeeld nooit het moment vergeten waarop we allemaal samen voedselvergiftiging kregen.

Het was de summer school die me inspireerde om in het buitenland verder te studeren en er mijn eigen bedrijf te beginnen. Tijdens mijn masterjaar werd ik geselecteerd door het Koning Boudewijnfonds van de faculteit. Dit fonds helpt studenten om hun studies in het buitenland verder te zetten. Daardoor heb ik een Master aan de University of Sydney Business School kunnen behalen, en ik ben daar nog steeds erg dankbaar voor."

De oorsprong van Mad Paws

"Het idee voor Mad Paws is ontstaan terwijl ik op Honey, de labrador van een vriend aan het passen was. Tijdens mijn studies had ik al met verschillende bedrijfsleiders gepraat over de innovatieve bedrijfsmodellen van Airbnb en Uber. Zo kwam ik op het idee om iets soortgelijks te doen voor huisdieren. We zijn gaan praten met mensen in een hondenpark om hun behoeften te begrijpen en te zien wat zij nuttig zouden vinden in zo'n platform."

Young Executive of the Year

Mad Paws heeft het zwaar gehad in de coronacrisis. Toen Australië in lockdown ging, daalde de omzet met 95% omdat mensen minder nood hadden aan dogsitters. "We hebben onszelf heruitgevonden en hebben in een recordtempo een abonnementsformule voor dierenvoeding opgestart. Op dit moment doet Australië het goed. De zaken zijn weer opgestart en onze business boomt. Er is ook één groot voordeel aan de crisis: mensen adopteren meer honden uit asielen."

Gezien de manier waarop Alexis zijn bedrijf heeft kunnen redden, is het geen verrassing dat The CEO Magazine hem de titel van Young Executive of the Year heeft gegeven. "Dit jaar lag de focus op bedrijven die het goed deden tijdens Covid-19, dat was voor ons de bevestiging dat we het beste hebben gemaakt van een moeilijke situatie."

Forbes 30 under 30

In 2019 stond Alexis op de Forbes 30 Onder 30 lijst. "Dat was een ongelooflijke ervaring. Op een gegeven moment was er een conferentie in Hong Kong waar alle ondernemers elkaar konden ontmoeten. Er zijn geweldige dingen aan het gebeuren, mensen van mijn leeftijd die de wereld verbazen met hun innovatieve ideeën. Dat heeft me enorm geïnspireerd.

What’s next?

"We willen van Mad Paws een one-stop-stop maken, een merk dat je kunt vertrouwen voor alles wat met huisdieren te maken heeft." Helaas zullen we in België nog niet meteen gebruik kunnen maken van het platform. "Ik hou van België maar het ligt nogal ver van Australië, dus op logistiek vlak is dat niet zo voor de hand liggend. Maar je weet nooit."

Philip Alliet is CEO van AON België en Luxemburg

Philip Alliet (TEW, 1990) is CEO van AON Belgium & Luxemburg. Als verzekeringsadviseur en -makelaar geeft het bedrijf financieel advies rond commercial risk solutions, employee benefits, gezondheid, pensioenen en re-insurance. Wereldwijd werken 50.000 mensen voor AON, in België 350. Onlangs is Philip is verkozen tot President of the American Chamber of Commerce in Belgium (AmCham Belgium), als eerste niet-Amerikaan.

Faciliteren en inspireren

Als CEO probeert Philip een kader te creëren voor zijn team. “Het overgrote deel van nieuwe ideeën en initiatieven wordt door het team bedacht, bediscussieerd en gedragen. Daarom probeer ik een faciliterende, inspirerende leiderschapsstijl te hanteren en dat door ambitieuze maar realistische doelen te stellen. 

Daarnaast vind ik het erg belangrijk om een sense of purpose te creëren. Waarom zijn we hier? Waarom werken we samen voor dit bedrijf? Mensen willen niet meer werken van salaris tot salaris. Ze willen een maatschappelijke bijdrage leveren, het gevoel hebben dat hun werk er toe doet. Als bedrijf moet je divers, flexibel, duurzaam en inclusief zijn. Jonge mensen eisen dat, en terecht. 

Intense voetbalmatchen

“Mijn diploma TEW heeft een enorme meerwaarde gehad in mijn verdere carrière. Vaak komt het er in een managementrol op aan om niet enkel een goed werkend stel brains, maar ook sociale vaardigheden te hebben. En dat is nu net wat je aan de universiteit leert: denken, analyseren en conceptualiseren.

Wat mij op persoonlijk vlak bij is gebleven van mijn studententijd, is de prachtige binnenkoer van de UAntwerpen. Op zonnige namiddagen hielden we er voetbalmatchen, die er soms erg intens aan toe gingen. En dat 20 meter vanwaar we in de les (hadden moeten) zitten. De joie de vivre was groot en de vriendschappen die daar zijn ontstaan waren erg bijzonder.”
 

Dries Herpoelaert is CEO van de Zoo

De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (kortweg KMDA) is de moedermaatschappij van ZOO Antwerpen, ZOO Planckendael, ZOO Serpentarium in Blankenberge, Natuurgebied “De Zegge” in Geel en het Elisabeth Center in Antwerpen (concertzaal en internationaal congrescenter). De KMDA is ook actief op het vlak van natuurbehoud met eigen projecten in DRC (Democratische Republiek Congo), Zuid-Europa en Brazilië en doet daarenboven veel wetenschappelijk onderzoek.

Dries Herpoelaert (TEW, 1988): "Ik stuur als algemeen directeur een organisatie aan met 450 medewerkers die in het zomerseizoen uitbreidt tot 600 à 650 medewerkers. Er zijn binnen de KMDA vijf departementen (commercieel, operaties/facility, food & event services, zoölogie, en finance/HR/procurement) die elk door een directeur worden geleid.

Ik speel als algemeen directeur vooral een strategische en coachende rol. In overleg met de directeuren en hun teams bepaal ik de doelstellingen voor de organisatie en voor de verschillende departementen en dit in het kader van de algemene strategie en missie van de KMDA. Daarna volgt veel bilateraal overleg met de directeuren en hun medewerkers om de realisatie van hun doelstellingen te plannen, op te volgen en waar nodig bij te sturen.

De KMDA heeft een hele waaier aan activiteiten en is heel divers: er bestaan ongeveer 90 verschillende “beroepen” binnen het bedrijf en dus moet je als algemeen directeur van de KMDA van alle markten thuis zijn. Daarvoor is de opleiding TEW ideaal. Je krijgt een brede vorming die vele facetten van de bedrijfsvoering aanraakt zonder te veel in specialisatie te vervallen. Zo kan je met iedereen meedenken en kan je alle soorten teams coachen: van salesmensen over dierenartsen tot projectmanagers en wetenschappers. De opleiding TEW is ook behoorlijk wiskundig en leert je conceptueel te denken. Essentieel bij het aansturen van een organisatie en het bepalen van haar strategische kader.

Ik koos indertijd voor TEW in Antwerpen omwille van de ijzersterke reputatie die de UAntwerpen op dat vlak had, en nog steeds heeft."

Tweelingzussen Joyce en Raissa zijn CEO's van Double Dutch Drinks

Joyce en Raissa de Haas, alumni toegepaste economische wetenschappen, startten in 2014 in Londen het tonicbedrijf Double Dutch op. Hun frisdranken, bedoeld om te mengen met sterke drank, zijn intussen al verkrijgbaar in 26 landen. In 2019 plaatste het Amerikaanse zakenblad Forbes de ondernemerstweeling in de prestigieuze 30 under 30 Europe-lijst.​ Het gaat erg hard voor Double Dutch.

Dat de tweeling Joyce en Raissa aan UAntwerpen TEW zou studeren, stond in de sterren geschreven: hun ouders zijn zelfstandigen, het ondernemerschap is met de paplepel ingegeven. “We behaalden beiden een bachelor in bedrijfskunde en studeerden af met specialisatie financiering”, vertelt Joyce. “Onze opleiding aan UAntwerpen gaf ons inzicht in hoe de economie werkt en leerde ons heel wat over accountancy, jaarrekeningen, etc.  Allemaal kennis die we konden toepassen in onze eigen zaak.”

Nochtans kwam die eigen zaak er niet meteen na het afstuderen. “We gingen allebei aan de slag bij een grootbank, maar na vier maanden beseften we dat dit niet ons ding was en gaven we onze job op om te gaan reizen”, blikt Raissa terug. “Na acht maanden beslisten we een tweede masteropleiding in Technology Entrepreneurship aan het University College in Londen te volgen, gericht op het opzetten van een start-up. We hadden immers al een plan.”

Kotfeestjes
Al tijdens hun studententijd maakt de tweeling ‘siropen’ en ‘mixers’ om te combineren met sterke drank. “We hadden een deal met onze kotgenoten dat zij de gin en wodka kochten, en dat wij voor de mixers zorgden”, vertelt Joyce. “We begonnen onze eigen drankjes te maken omdat het gamma sterke dranken op de markt toenam en experimenteler werd maar het aanbod aan frisdranken mager bleef.”

Meest belovende start-up
In Londen schreven Joyce en Raissa hun scriptie over een nieuw type mixer. Ze deden een uitgebreid marktonderzoek, onderzochten trends bij mixologen en eindconsumenten, en kwamen tot drie vaststellingen: de nieuwe mixer moest 100% natuurlijk zijn, een unieke smaak hebben en weinig suikers en calorieën bevatten. Dat leidde tot hun eerste twee smaken: granaatappel & basilicum en komkommer & watermeloen. Op het einde van het academiejaar won de tweeling de UCL Bright Ideas Award voor meest belovende start-up.

Gin tonics voor de Queen
Sinds 2014 kende het bedrijf een enorme groei, met een verkoop van meer dan 1 miljoen flesjes tonic per maand in 26 landen. Ook Heineken is sinds dit jaar aandeelhouder van het bedrijf. "En we zijn zelfs in Buckingham Palace uitgenodigd waar we de Queen en the Royal Family persoonlijk gin tonics hebben geserveerd.”

Joyce en Raissa zijn in 2020 te zien in de nieuwe realityreeks 'Jonge wolven' op VTM2.

Salah werkt als Business Analyst bij Deloitte

Raissa en Joyce innoveren met hun tonicbedrijf

Celien Daneels is distributieplanner bij Nike

In september 2019 startte Celien Daneels (TEW, 2019) in het Supply Chain Leadership Track van Nike. Dankzij dit rotatieprogramma kon ze verschillende functies uitvoeren. Momenteel werkt ze als distributieplanner.

“Ik werk nauw samen met het distributiecentrum. We maken iedere twee uur een planning op om te bepalen welke schoenen vanuit onze inventaris bij de klanten moeten geraken. Daarnaast kruisen er verschillende projecten mijn pad, denk maar aan Black Friday. Ik werk nog maar enkele maanden bij Nike, maar ik ben nu al super trots op de snelheid waarmee ik ben opgeleid. Nike is een voortdurend veranderende omgeving waardoor er heel wat flexibiliteit nodig is, wat enorm leerrijk is.”

Celien ging tijdens haar opleiding TEW al op zoek naar een job. “Ik bezocht enkele jobbeurzen en vond al snel mijn plek bij Nike. Ik tekende mijn contract nog voor ik afgestudeerd was. Mijn opleiding TEW zorgde voor een brede scholing en hielp me om vanuit verschillende standpunten naar projecten en taken te kijken. Ik koos destijds voor de UAntwerpen omwille van de vrijheid die ik had in de keuzevakken. Hierdoor kon ik mijn opleiding helemaal invullen volgens mijn eigen interesses.”

Eén van de dingen die haar altijd zullen bijblijven aan haar studies, waren de excursies naar Parijs en Londen. “Mijn medestudenten en ik keken hier enorm naar uit. In Parijs heeft het de hele dag geregend en door de file richting Antwerpen miste ik de trein naar Londen waardoor ik alleen achterna moest komen. Toch beschouw ik het als mooie herinneringen waar ik nu met een lach op terugkijk.”

Voor de Coronacrisis werkte Celien nooit van thuis, gezien ze dicht bij het operationele aspect in het distributiecentrum staat. “Momenteel doe ik elke dag aan telewerk. Dit zorgt ervoor dat we veel bewuster moeten communiceren met onze collega’s om alles vlot te laten verlopen. We hebben ons moeten aanpassen aan de nieuwe situatie. Anderzijds gaan mensen duidelijk meer sporten en dit zien wij vertaald in meer online orders.”

Peter de Keyzer richtte zijn eigen bedrijf in strategische communicatie op

Na een carrière als econoom en hoofdeconoom bij verschillende financiële instellingen startte ik een eigen bedrijf dat zich specialiseert in strategische communicatie. We helpen bedrijven om zich te positioneren als opinieleider binnen hun sector.

We staan bedrijfsleiders, bedrijven en organisaties bij om aan hun stakeholders duidelijk te maken waar ze voor staan. Daarom is het belangrijk een goed zicht te hebben op de grote maatschappelijke evoluties: begroting, politiek, economische groei, geopolitieke ontwikkelingen, media en maatschappij. Dat vereist dat we ons voortdurend informeren over wat er rond ons gebeurt - via media, contacten of gespecialiseerde studies. Die inzichten gebruiken we om onze klanten te helpen zich duidelijk te positioneren in die steeds complexere wereld. We houden voortdurend de vinger aan de pols van wat er zich maatschappelijk afspeelt en hoe dat op onze klanten een impact zal hebben. Het is belangrijk dat zij voortdurend aan hun stakeholders duidelijk kunnen maken waarvoor ze staan om zo hun reputatie in de hand te houden.

Mijn opleiding TEW aan de Universiteit Antwerpen heeft me geleerd om met verschillende aspecten van de economische omgeving rekening te houden: gedrag van consumenten, bedrijfsbeheer, milieu, politiek, economisch beleid, ethische overwegingen of grote maatschappelijke vraagstukken. Het was een bijzonder brede en degelijke voorbereiding op de verschillende opdrachten waarvoor ik vandaag in mijn bedrijf sta. Uitgerekend daarom bood de opleiding me heel wat aanknopingspunten om problemen aan te pakken.

De economische opleiding aan de Universiteit Antwerpen had en heeft een heel goede reputatie - en terecht. Heel wat van onze belangrijke contacten uit de politieke, zakelijke en economische sfeer hebben ook economie gestudeerd aan de Universiteit Antwerpen. Dat schept niet alleen onmiddellijk een gemeenschappelijke band, het vormt tegelijk een bewijs van de degelijkheid van de opleiding TEW in Antwerpen.

Kande Kazadi werkt bij een top strategie-consultingfirma

Alumnus Kande Kazadi werkt als manager bij Bain & Company.

"Bain & Company is een top strategie- en consultingfirma. Ik identificeer kritische vraagstukken voor onze klanten, ontwikkel hypotheses en presenteer pragmatische inzichten en aanbevelingen aan beslissingsnemers binnen wereldwijde topspelers in verscheidene industrieën."

"Verder coach ik ook één of meerdere junior teamleden tijdens een project. Antwerpen is een bruisende stad met een breed gamma aan invloeden, zowel cultureel als economisch. Dat vertaalt zich ook sterk in de troeven van de Universiteit Antwerpen."

Anton Blockx is analist bij Johson & Johnson

Anton Blockx (TEW bedrijfskunde, 2018) is treasury analyst bij Johnson & Johnson.

Anton: "Johnson & Johnson is actief in drie markten: consumentenproducten (zoals schoonmaakproducten), medische apparatuur en farmaceutische producten (geneesmiddelen)."

"Binnen het bedrijf was ik van 2018 tot 2020 ik actief als treasury analist. Dat betekent dat ik deel uitmaak van de 'interne bank' van Johnson & Johnson. Het is namelijk zo dat J&J wereldwijd aanwezig is, en daardoor een eigen bank nodig heeft om zijn activiteiten zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Mijn afdeling is verantwoordelijk voor het beheer van het geld dat circuleert binnen het bedrijf. We zorgen er eerst en vooral voor dat elk filiaal voldoende geld heeft om zijn dagelijkse activiteiten te kunnen doen. Daarnaast investeren we de rest van het geld of gebruiken we het om risico's in te dekken." In mei 2020 promoveerde Anton tot tax planning analist.

In zijn bachelor TEW verwierf Anton een brede basis over het bedrijfsleven. "Dat is nuttig om de werking van een onderneming en alle noden die hiermee gepaard gaan in te schatten. In mijn master specialiseerde ik me in financiën, waardoor ik veel bijleerde over de financiële aspecten die belangrijk zijn als een onderneming internationaal handel drijft. De kennis die ik tijdens mijn opleiding heb vergaard, komt nog dagelijks terug."

Anton koos destijds voor de opleiding TEW aan UAntwerpen om twee redenen: "Ten eerste heeft de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie een zeer goede reputatie, die ze ook heeft waargemaakt: de faculteit is steeds op zoek naar verbetering en heeft een heleboel gerenommeerde professoren. Daarnaast sprak de stad Antwerpen mij aan. Ik heb dan ook enorm genoten van mijn jaren als student aan deze universiteit in een bruisende stad als Antwerpen."

Ellen werkt als bedrijfsrevisor

Tom van MNM bracht haar een bezoek.