Biografie

Stijn Sieckelinck is als onderzoeker verbonden aan het Institute for Societal Resilience (VU Amsterdam) en aan McGill University (Montreal). Hij staat aan de basis van de training 'Omgaan met (extreme) idealen' en adviseert binnen- en buitenlandse overheden over dit thema. Stijn Sieckelinck houdt zich bezig met maatschappelijke opvoedingsvraagstukken die van grote invloed kunnen zijn op het welzijn van kinderen en jongeren. Hij publiceert over radicalisering, burgerschapsvorming en nieuwe vormen van pedagogisch gezag.

Stijn Sieckelinck studeerde sociale en wijsgerige pedagogiek aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam met zijn proefschrift Het beste van de jeugd. Een wijsgerig-pedagogisch perspectief op jongeren en hun ideal(ism)en. Een jaar later verscheen Idealen op drift, een pedagogische visie op radicalisering van jongeren in samenwerking met prof. dr. Micha de Winter en prof. dr. Marion van San; gevolgd door Onbevoegd Gezag, hoe burgers zelf de gezagscrisis aanpakken.