Platform bekkenbodemproblemen

'Urineverlies hoeft geen taboe te zijn'

Universiteit Antwerpen lanceert online platform voor vrouwen met bekkenbodemproblemen

Ontzettend veel vrouwen krijgen in hun leven te kampen met bekkenbodemproblemen. Toch heerst er nog steeds een taboe. Daar probeert een team onderzoekers van de Universiteit Antwerpen en het UZA verandering in te brengen. Zondag 10 mei 2020 lanceren ze het online platform The Pelvic Floor. Doel is het probleem bespreekbaar te maken en vrouwen te empoweren.

Bekkenbodemproblemen komen ontzettend vaak voor bij vrouwen van alle leeftijden. Vooral tijdens en na de zwangerschap ervaren heel wat vrouwen klachten. Cijfers spreken voor zich: meer dan 50% van de zwangere vrouwen heeft tijdens de zwangerschap urineverlies; één op drie mama’s behoudt dit probleem ook na de zwangerschap; één op acht ondervindt stoelgangverlies na de bevalling; en bij de helft van de vrouwen komen verzakkingsproblemen in de bekkenbodem voor.

“Met het online platform The Pelvic Floor willen we ‘nieuwe’ mama’s en hun entourage bereiken”, vertelt Hedwig Neels (UAntwerpen), initiatiefneemster en drijvende kracht achter het project. “Met onze kennis en inzichten willen we vrouwen preventief helpen en het taboe rond bekkenbodemproblemen doorbreken, in België en wereldwijd.”

Klachten zijn nooit ‘normaal’
Een goede begeleiding naar de beste oplossing is namelijk heel belangrijk. Bekkenbodemproblemen zoals urineverlies of het moeilijk ophouden van windjes, maar ook pijnklachten en seksuele problemen zijn nooit ‘normaal’. “Wij kunnen die vrouwen begeleiden, de klachten helpen voorkomen of verminderen, en herval of achteruitgang beperken. Het online platform is daarvoor ideaal: informatieve blogs, links naar de juiste websites en boeiende getuigenissen staan klaar.”

Het team van Women’s Pelvic Health Antwerp ligt aan de basis van The Pelvic Floor. Dit is een kleine groep gepassioneerde universitaire gezondheidsprofessionals die actief samenwerken in het UZA en aan de Universiteit Antwerpen samen onderzoek verrichten. Zondag 10 mei, op Moederdag, gaat het platform viraal.

Women's Pelvic Health Antwerp

Online informatieplatform over bekkenbodemproblemen voor nieuwe mama's en hun entourage