Toegepaste Ingenieurs­wetenschappen

UAntwerp Solar Boat Team in Monaco

UAntwerp Solar Boat Team trekt naar Monaco

Op maandag 26 juni maken Antwerpse ingenieursstudenten een testvaart met boot op zonne-energie

Begin juli vindt de Monaco Energy Boat Challenge plaats. Meer dan vijftien universiteiten en ingenieursbureaus van over heel de wereld reizen naar het prinsdom om de strijd tegen elkaar aan te gaan op het water. “De universiteiten, elk met hun eigen duurzame boot, nemen het tegen elkaar op in allerlei disciplines”, vertelt Mattijs Devlieghere, teamlid UAntwerp Solar Boat Team. Om zich voor te bereiden op de race maken de studenten op 26 juni een testvaart op het Galgenweel in Antwerpen.

Een jaar lang werken studenten toegepaste ingenieurswetenschappen van UAntwerpen aan een boot op zonne-energie. Studenten die in hun bachelor- of masterjaar zitten, kunnen kiezen om zich in te schrijven voor het project. “Na een selectie stellen we een groep samen die een jaar lang werkt aan de boot, ieder aan zijn eigen deeltje”, vertelt Mattijs Devlieghere. “Zo bestaat het UAntwerp Solar Boat Team eigenlijk volledig uit experts, want elke student in de ploeg doet zijn eindwerk in het bijzonder over hun onderdeel van de boot.”

Leerrijke ervaring

Van woensdag 5 juli tot zaterdag 8 juli trekken zestien Antwerpse studenten naar de dwergstaat Monaco. Daar wagen ze zich op het water aan verschillende disciplines: van een slalom over een snelheidswedstrijd tot een vier uur lange endurance race. Bij elke proef krijgen de teams punten toebedeeld. Wie op het einde van de rit de meeste punten heeft verzameld, wordt tot winnaar gekroond. “Voor ons zou het dit jaar mooi zijn om in de top drie te geraken,” vertelt Devlieghere vol zelfvertrouwen.

Voor wie aan de universiteit studeert, hoort een bachelor- of masterproef er nu eenmaal bij. Studenten kloppen lange uren in de bibliotheek om toch maar hun lijvige scriptie op tijd af te ronden. Maar bij de leden van het UAntwerp Solar Boat Team ligt het nog net iets anders. Devlieghere: “Het geeft een bijzonder gevoel om de bevindingen van je eindwerk te testen in de praktijk en tegen andere teams te strijden voor de overwinning. Dat geeft veel voldoening, maar tegelijkertijd komt er ook veel bij kijken. Tussen de lessen door werken we samen naarstig aan onze boot en zoeken we naar sponsors om alles te kunnen financieren.”

Testvaart

Een wedstrijd als de Energy Boat Challenge vraagt natuurlijk om veel hand- en denkwerk. “Ieder jaar opnieuw wordt er gesleuteld aan de duurzame boot om het net iets beter te doen dan het jaar voordien. Wanneer we merken dat het huidige model niet meer voor verbetering vatbaar is, beginnen we zelfs met een schone lei en wordt de boot vanaf nul opnieuw helemaal opgebouwd. Uiteraard proberen we ook tijdens de wedstrijddagen onze boot op punt te stellen. Na elke proef wordt er nog aan gewerkt om in de volgende ronde het onderste uit de kan te kunnen halen.”

Wie benieuwd is naar het knap staaltje technologie van de studenten hoeft daarvoor niet helemaal af te zakken naar Monaco. Op maandag 26 juni doet het UAntwerp Solar Boat Team een proefvaart op het Galgenweel op de Antwerpse Linkeroever.

UAntwerp Solar Boat Team | Solarboat | Universiteit Antwerpen (uantwerpen.be)