Farmaceutische, Biomedische en Diergeneeskundige Wetenschappen

Georgios Keliris krijgt beurs Stichting Alzheimer Onderzoek

250 000 euro voor uniek alzheimeronderzoek

Het beperken van onze calorie-inname vertraagt het verouderingsproces van onze hersenen. Met die vaststelling in het achterhoofd doet prof. Georgios Keliris (UAntwerpen) onderzoek naar dementie. De Stichting Alzheimer Onderzoek ondersteunt de wetenschapper met een beurs van 250 000 euro.

De cijfers zijn hard: één vrouw op drie en één man op acht ontwikkelt een vorm van dementie. Wereldwijd verdiepen duizenden wetenschappers zich in de ziekte, waar tot op vandaag geen effectieve behandeling of medicijn tegen bestaat. Er is meer onderzoek nodig, maar onderzoek kost heel veel geld.

“Met de Stichting Alzheimer Onderzoek financieren we veelbelovende onderzoeken”, vertelt directeur Joost Martens. “Daarvoor kunnen we gelukkig rekenen op heel veel donateurs. Ondanks de coronacrisis konden we in 2020 voor een recordbedrag van 3,2 miljoen euro Belgisch wetenschappelijk onderzoek ondersteunen. En alleen onderzoek kan tot een doorbraak leiden in de strijd tegen de ziekte.”

Veroudering vertragen

De Universiteit Antwerpen kent een rijke traditie op het vlak van neurodegeneratieve aandoeningen. Met prof. Christine Van Broeckhoven telt de universiteit een van de pioniers binnen dit onderzoeksdomein in haar rangen. Ook vandaag proberen honderden wetenschappers in Antwerpen de geheimen van alzheimer te ontrafelen.

Een van hen is prof. Georgios Keliris. De Stichting Alzheimer Onderzoek geeft hem een beurs van 250 000 euro voor zijn unieke onderzoeksopzet.

“Mijn onderzoek focust op de mogelijke therapeutische effecten van calorierestrictie (CR)”, zegt Keliris, verbonden aan het Bio-Imaging Lab van het Departement Biomedische Wetenschappen. “We weten dat het beperken van de calorie-inname het verouderingsproces vertraagt en zo de levensduur verlengt. Wij willen nagaan of CR ook een positief effect heeft op het functioneren van de netwerken in onze hersenen en op de vasculaire reactiviteit.”

Langer op topniveau

Veel aandacht zal ook gaan naar de zogenaamde caloric restriction mimetics (CRMs). Keliris: "Minder calorieën innemen betekent veel minder eten, en dat heeft ook nadelen. Maar via voedingssupplementen of geneesmiddelen kunnen we de effecten van minder eten ook proberen na te bootsen, zonder honger te moeten hebben: dat noemen we mimetics. Wij gaan onderzoeken of deze aanpak de ‘vervuiling’ van onze hersencellen kan tegengaan. Wanneer ons brein langer op topniveau kan blijven, krijgt dementie minder kansen.”

Joost Martens van de Stichting Alzheimer Onderzoek: “Alle onderzoekvoorstellen die wij ontvangen worden beoordeeld door wetenschappers in België en het buitenland die zich ook met onderzoek naar neurodegeneratieve ziekten bezig houden. Het onderzoek van prof. Georgios Keliris werd zeer hoog gewaardeerd, omdat het een unieke invalshoek betreft die nieuwe behandelingsmethoden kan opleveren.”