Digital Humanities / Humanities in a Digitalized Society
Honours thema 2025 - 2026
Hoe bieden digitale methoden nieuwe inzichten in taal, literatuur, cultuur en geschiedenis?
Studenten maken in het Honoursprogramma niet alleen kennis met digitale technieken, maar leren ook kritisch reflecteren op hun toepassing binnen de geesteswetenschappen. Je kan kiezen uit een brede korf aan vakken, waarin beide perspectieven (toepassing én reflectie) aan bod komen.
12 SP kennis- en competentieverwerving op basis van vakkenaanbod rond het centrale thema, te kiezen uit:
Bachelor Taal- en Letterkunde/ Master Taal- en Letterkunde
- Digitale geletterdheid (BA2, 6 SP, 1119FLWTLA)
- Literaturwissenschaft in der digitalen Gesellschaft (BA3, 3 SP, 1118FLWTLD)
- English Proficiency 5 (BA3, 6 SP, 1108FLWTLE)
- Kwantitatieve onderzoeksmethodes (3SP, 1120FLWTLA)
Bachelor Toegepaste Taalkunde/ Master Vertalen / Master Tolken
- Digitale en professionele communicatie (BA2, 3 SP, 1204FLWTTA)
- Taaltechnologie (BA2, 3 SP, 1212FLWTTA)
- Taal, technologie & toegankelijkheid (BA1, 3 SP, 1211FLWTTA)
Bachelor & Master Geschiedenis
- Digitale geschiedenis (BA 2, 3 SP, 1085FLWGES)
- Technology and society (BA3, 1095FLWGES)
- Digital Heritage (MA, 3 SP, 2041FOWERF)
Bachelor & Master Wijsbegeerte
- Techniekfilosofie (BA3, 6 SP, 1079FLWFID), (dit vak wordt tweejaarlijks gegeven, je kan dit enkel in semester 2 van academiejaar 26-27 opnemen)
MA Digital Text Analysis
- Corpus Studies (MA, 3 SP, 2016FLWDTA)
MA Professionele Communicatie en Management
- Tools en AI in management en communicatie (Ma,3SP 2014FLWMPC)
Korfvakken
- Artificiële intelligentie: maatschappelijke uitdagingen (korf, 3 SP, 1010CPGVKA)
Studenten kunnen vakken uit alle opleidingen kiezen. Het programma wordt vastgelegd in samenspraak met de mentoren.
3 SP stage: praktijkervaring binnen een onderzoeksgroep of op de werkvloer
- binnen onderzoeksproject of -groep: studenten draaien mee binnen een onderzoeksgroep, werken mee aan een bepaald onderzoeksproject, verzamelen data, helpen mee bij de organisatie van een congres, …
- binnen community service learning (CSL): deze praktijkervaring vindt plaats binnen een organisatie en is gericht op reële maatschappelijke noden en problemen. Studenten definiëren (samen met de sociale organisatie) een onderzoeksvraag en werken die onder leiding van academische begeleiders uit.
3 SP organisatie van een eigen event (= afstudeerproduct = groepsproject)
- organisatie van een debatavond of klein congres rond het overkoepelend thema
- de ontwikkeling van een initiatief rond levenslang leren
- een product voor leraren
- een tentoonstelling
- ...