Wetenschappen

Prof. dr. Luis M. Liz-Marzán

Eredoctoraat in de Wetenschappen 2023

Als erkenning voor zijn expertise op het vlak van de synthese, karakterisering en toepassing van plasmonische metalen nanodeeltjes. - Centre for Cooperative Research in Biomaterials - CIC biomaGUNE en Universiteit Vigo

• Promotor: Prof. dr. Sara Bals

Herbekijk de livestream

Abstract masterclass

Van nanodeeltjes tot kunstmatige tumoren: een levenslange wetenschappelijke reis

In de nanoplasmonica bestuderen wetenschappers de manipulatie van licht met behulp van materialen die veel kleiner zijn dan de golflengte van straling. Deze technologie kent nuttige toepassingen binnen verschillende gebieden, zoals detectie en diagnostiek. Metalen nanodeeltjes kunnen licht op een efficiënte manier absorberen en verstrooien via coherente oscillaties van hun geleidingselektronen. De opmerkelijke optische respons van deze deeltjes is al ruim 150 jaar bekend, maar de recente ontwikkeling van geavanceerde methoden voor karakterisering en modellering heeft dit vakgebied een sterke nieuwe impuls gegeven. Deze lezing geeft een overzicht van de geleidelijke verschuiving in de onderzoeksmethodiek van colloïdale synthese naar zelfassemblage, optimalisering van plasmonische eigenschappen en toepassingen voor biodetectie. Via verschillende voorbeelden wordt geïllustreerd hoe nanogestructureerde materialen zoals gouden nanodeeltjes gebruikt kunnen worden als substraten voor ultragevoelige detectie van biorelevante moleculen.